Po kolei. Miejsca, wyzwania, inspiracje
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Transport, a w szczególności jego ekonomiczno-techniczne właściwości,
ma ogromny wpływ na rozwój urbanistyki, sprawne funkcjonowanie miast,
koncentrację lub dekoncentrację przestrzenną. Spełnia istotną rolę w życiu
społeczno-gospodarczym kraju czy regionu, oddziałując na jego sieć
osadniczą, kształt przestrzenny miast i osiedli, styl życia ludności,
stanowiąc dodatkowo, zgodnie z teorią rozwoju regionalnego, jeden z podstawowych
czynników determinujących poziom rozwoju gospodarczego.
Jednocześnie systemy transportowe miast i regionów, w wyniku zmian
instytucjonalnych, prawnych, technologicznych czy gospodarczo-
-społecznych ulegają ciągłym przeobrażeniom. Muszą odpowiadać
na współczesne potrzeby społeczeństwa, jednocześnie uwzględniając coraz
więcej warunków ograniczających, związanych chociażby z ochroną
środowiska przyrodniczego. Konieczność respektowania ogólnoświatowych
tendencji w obszarze szeroko rozumianego transportu wymusza na krajach
i regionach ponowne określenie miejsca i istotności poszczególnych gałęzi
transportu w obsłudze potrzeb przewozowych społeczeństw oraz gospodarek.
Jedną z widocznych zmian jest pójście w kierunku lepszego wykorzystania
potencjału transportu szynowego, w tym kolejowego. Polska,
jej regiony i miasta, w celu zapewnienia zrównoważonego, harmonijnego
rozwoju nie powinny pozostać obojętne wobec postępujących przemian,
mając jednocześnie świadomość ich społecznych, gospodarczych
i przestrzennych konsekwencji.Dyskusja nad powyższymi problemami została podjęta przez
studentów, młodych naukowców i ekspertów z dziedziny transportu
kolejowego i urbanistyki w ramach niniejszej, wielowątkowej publikacji.
U jej podstaw stanęły trzy wymiary tematyczne:
• O KOLEI – mówiący o tym, jak obecność kolei i inwestycje w nie
oddziałują na rozwój ekonomiczny, społeczny i przestrzenny miast
i regionów;• PO KOLEI – w którym szukano odpowiedzi na pytanie,
jak zagospodarowuje i rewitalizuje się tereny pokolejowe, gdy przestają
one pełnić pierwotne funkcje;
• PO KOLEI. Czas na Łódź! – dotyczący wpływu ogromnych inwestycji
w transport kolejowy na przyszłość Łodzi.
W niniejszej publikacji pojawiają się stanowiska studentów
gospodarki przestrzennej z różnych ośrodków akademickich w Polsce,
a także przedstawicieli innych kierunków takich jak geodezja i kartografia
czy architektura i urbanistyka. Artykuły przygotowali również eksperci
zajmujący się transportem kolejowym oraz urbanistyką, reprezentujący
środowisko naukowe oraz organizacje pozarządowe.
Autorzy artykułów poruszają różnorodne zagadnienia dotyczące
kolei, opierając się w dużej mierze na sytuacji panującej w ich własnych
miastach oraz przywołując godne uwagi przykłady zagraniczne. Większość
prezentowanych tekstów – odnosząca się do stanu obecnego kolei,
inwestycji w tym obszarze oraz ich wpływu na rozwój jednostek
terytorialnych – wpisała się w wymiar tematyczny „O KOLEI”. Część
autorów skupiła się na tym, co „PO KOLEI”, pisząc o sposobach
zagospodarowywania i rewitalizacji terenów pokolejowych. W publikacji
znalazł się również blok tematyczny dotyczący Łodzi, w którym analizie
poddano inwestycje w transport kolejowy w mieście.
Mimo jednorodnej z pozoru tematyki, artykuły zebrane w publikacji
prezentują szeroką gamę zagadnień związanych z transportem kolejowym.
W rozdziale pierwszym poruszono szereg różnorodnych kwestii –
począwszy od wpływu kolei na rozwój miast, poprzez rolę metra i transport
intermodalny, na Kolei Transsyberyjskiej kończąc. Sporo uwagi poświęcono
sytuacji obecnej oraz realizowanym i planowanym inwestycjom
na dworcach kolejowych, stanowiących pewnego rodzaju wizytówkę
miasta, a także ciekawym rozwiązaniom stosowanym na kolei, które mają
na celu usprawnienie systemów komunikacyjnych w polskich aglomeracjach.
W obszernym artykule zamykającym rozdział autor porusza m.in.zagadnienie transportu szynowego w kontekście zrównoważonego rozwoju
miast, wymienia korzyści, jakie płyną z wykorzystywania kolei miejskiej
do obsługi komunikacyjnej aglomeracji oraz z integracji różnych systemów
transportu, a także obrazuje na przykładzie Karsznic wpływ węzła
kolejowego na rozwój jednostki osadniczej.
W rozdziale „PO KOLEI” przeczytać można o przekształceniach terenów
pokolejowych pod inne funkcje m.in. atrakcyjne dla użytkowników
przestrzenie zielone (High Line w Nowym Jorku czy parki w Berlinie,
Antwerpii, Paryżu). Przedstawione zostały również podstawy teoretyczne
nurtu Landscape Urbanism oraz przykłady jego zastosowań w praktyce.
Na przykładzie Helsinek pokazano natomiast, jak można wykorzystywać
tereny pokolejowe czy poportowe w procesie reurbanizacji w zgodzie
z zasadami zrównoważonego rozwoju i polityką brownfield development.
Przedmiotem analiz kolejnego artykułu jest „przywracanie do życia” terenów
nieczynnego obecnie dworca kolejowego, który stanowi cenny obszar
kulturowy i z pewnością zasługuje na kompleksowe działania rewaloryzacyjne.
By pokazać, jak w praktyce można podejść do procesu rewitalizacji
terenów pokolejowych, opisano dwa przykłady takich obszarów w Łodzi,
które były przedmiotem prac grup warsztatowych podczas Warsztatów
„pO KOLEI. Czas na Łódź!” oraz koncepcje ich przekształcenia
zaproponowane przez studentów.
Rozdział „PO KOLEI. Czas na Łódź!” otwiera artykuł zarysowujący
historię kolei i budynków dworcowych w mieście oraz inwestycje związane
z ich przebudową. W kolejnych artykułach uwagę skupiono na projekcie
budowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Przedstawiono między innymi
założenia projektu, korzyści i zagrożenia z niego płynące, a także oceniono
konkurencyjność kolei względem transportu indywidualnego pod kątem
czasu przejazdu.
Prezentowana publikacja jest istotnym elementem procesu
dydaktycznego, jak również współpracy studentów, pracowników
naukowych i praktyków. Staje się ona podstawą do dalszych rozważań nad przyszłością kolei oraz inspiracją do dyskusji i działań mających
na celu sprostanie współczesnym wyzwaniom w zakresie organizacji
szeroko rozumianego systemu transportu kolejowego w miastach
i regionach.
Collections