Der Mensch als kreatives Subjekt in den ästhetischen Ansichten des polnischen Modernismus
Abstract
Treścią artykułu jest charakterystyka cech swoistych polskiej
wersji modernizmu. Analiza polskiej myśli estetycznej z przełomu
XII i XX w. wskazuje, że program polskich modernistów niesłusznie
utożsamia się z estetyzmem. Wydaje si®, że modernistycznego odwrotu
od rzeczywistości nie należy traktować jedynie jako ucieczki
od skomplikowanych problemów ówczesnej codzienności. Równie
uprawnione jest Interpretowanie go jako sposobu wiodącego do zachowania
wartości humanistycznych, które zatraciły si® w otaczającej
artystów rzeczywistości. Aksjologię modernistów uzasadniało
założenie o monistycznym charakterze bytu. Jego naturalną konsekwencją
było traktowanie sztuki - ze względu na jej cechy - jako
jedynego rodzaju działalności ludzkiej, który umożliwia kontakt
z Absolutem. Bowiem zbliżenie do istoty rzeczy jest możliwe jedynie
poprzez dzieło sztuki stanowiące przekaz wartości absolutnych.
Wysoka ranga twórczoáoi wynika z faktu, iż wartości te są zapośredniczone
w duszy twórcy.
Collections