Die theoretische Grundlage für den Phonetikunterricht im Germanistikstudium an polnischen Hochschulen
Streszczenie
Niniejszy artykuł traktuje o możliwościach i powinnościach procesu nauczania fonetyki na
polskich uczelniach wśród studentów germanistyki. Zważywszy na bardzo dobrą podstawę
poprawnej wymowy, jaką jest korzystna baza artykulacyjna Polaków, jak też rónorodność
metod, które powinny być stosowane podczas uczenia fonetyki, nie ulega wątpliwości, że
studenci są w stanie sprostać bardzo wysokim wymaganiom stawianym przez wykładowców.
Zawarta w artykule baza pojęciowa jest jedną z metod, które winno się wykorzystywać,
aby osiągnąć rzeczony cel. A zatem obok nader świadomej artykulacji niemieckich głosek na
zajęciach fonetyki na kierunku germanistyki jest również miejsce dla dwóch kolejnych zdecydowanie
bardziej praktycznych metod. Chodzi tu oczywiście o metodę werbo-tonalną oraz metodę
zmierzającą do automatyzacji jedynie okazyjnie poprawnie artykułowanych głosek (oczywiście
owa poprawność, mimo iż początkowo z reguły bardzo rzadka, jest zasługą uświadomienia
uczącym się procesów zachodzących w ludzkim organizmie w czasie artykulacji niemieckich
głosek oraz pokazania możliwości efektywnego wpływania na nie).
Collections