Fernsehen als multikulturelles Medium. Am Beispiel des Deutschen Fernsehen
Abstract
Telewizja określana jest jako najważniejszy środek masowego przekazu a zarazem najważniejszy
wynalazek XX w., który - według socjologów - zrewolucjonizował m.in. nasz styl
życia oraz sposób percepcji informacji a jednocześnie ma ogromne możliwości kształtowania
naszych poglądów i opinii.
Powstanie telewizji nie jest związane - jak mogłoby się to wydawać - z okresem
powojennym, lecz jest wynalazkiem, dla którego przesłanki technologiczne zostały stworzone
już w połowie XIX w. Szersze znaczenie zdobyła ona jednak dopiero w latach trzydziestych
w Niemczech jako potencjalny instrument propagandy faszystów. W roku 1935 rozpoczęto po
raz pierwszy nadawanie regularnego programu telewizyjnego, a w następnym przeprowadzono
pierwszą relację telewizyjną z Olimpiady Sportowej w Berlinie.
W okresie powojennym początki telewizji w Niemczech datują się na rok 1954, kiedy
otwarto pierwszą publiczną stację telewizyjną pod nazwą ARD. W roku 1963 utworzono drugą
publiczną stację telewizyjną ZDF. Powołaniu tej stacji towarzyszyły burzliwe dyskusje społeczne
i polityczne.
Po pierwszym okresie ostrej konkurencji obie stacje telewizyjne rozpoczęły współpracę
między sobą i to zarówno na płaszczyźnie programowej, jak i produkcyjnej.
Kolejnym wielkim krokiem w rozwoju telewizji było utworzenie sieci prywatnych stacji
radiowych i telewizyjnych. Ich powstanie było możliwe dzięki nowej technologii przekaźnikowej,
tzn. techniki satelitarnej oraz odpowiednim regulacjom prawnym.
Pierwszym takim programem była - istniejąca zresztą do dzisiaj - stacja SAT 1, która
rozpoczęła nadawanie swojego programu w styczniu 1995 r. Po niej powstały lawinowo
następne, takie jak: RTL plus, PRO 7, Tele 5, VOX, VIVA i wiele innych.
Socjologowie kultury i kulturoznawcy podkreślają, że telewizja ma ogromne możliwości
przekazywania widzom informacji przede wszystkim z zakresu szeroko rozumianej kultury.
Zastępuje kino, koncert i teatr. Jest oczywiście rzeczą dyskusyjną i otwartą rozpatrywanie jakości
artystycznej poszczególnych programów, jednak niezmienny jest fakt, że głównym źródłem naszych
informacji przede wszystkim politycznych, społecznych, ale także i kulturalnych jest telewizja.
Specjaliści przewidują dalszy jej intensywny rozwój w XXI w. i to zarówno na płaszczyźnie
technologicznej, jak i też programowej.
Collections