Art in public utility buildings – an example of a collection in an international juridical institution
Abstract
The article tries to highlight the phenomenon of integrating art collections into public buildings, focusing on the example of an international juridical institution exhibiting art from different countries. The motivation for collecting art in such spaces is often to improve the aesthetics of the building, to promote diverse perspectives and reflections through art. The creation of this unique collection in the late 1960s was a pioneering initiative undertaken 50 years ago by the European Court of Justice based in Luxembourg and has since been adopted by other international European institutions. The exhibition of art in public buildings can be considered from the perspective of social capital or the dimension of the sociology of art. The motives are not always obvious and the social influences remain unspecified, there is also an aspect of the historical context of the selection of artists and their works and diplomacy through art. W artykule staram się naświetlić zjawisko integracji kolekcji sztuki z budynkami publicznymi, koncentrując się na przykładzie międzynarodowej instytucji prawnej prezentującej sztukę z różnych krajów. Motywacją do gromadzenia sztuki w takich przestrzeniach jest często poprawa estetyki budynku, promowanie różnorodnych perspektyw i refleksji poprzez sztukę. Stworzenie tej wyjątkowej kolekcji pod koniec lat 60. było pionierską inicjatywą podjętą 50 lat temu przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości z siedzibą w Luksemburgu i od tego czasu zostało przyjęte przez inne międzynarodowe instytucje europejskie. Ekspozycja sztuki w budynkach użyteczności publicznej może być rozpatrywana z perspektywy kapitału społecznego lub wymiaru socjologii sztuki. Motywy nie zawsze są oczywiste, a wpływy społeczne pozostają nieokreślone, istnieje również aspekt historycznego kontekstu wyboru artystów i ich dzieł oraz dyplomacji poprzez sztukę.
Collections