Autobiografia y discursco ritual. Problematica de la confesión autobiogràfica destinada al tribunal inquisitorial
Streszczenie
Obecna rozprawa w swych podstawowych tezach jest powtórzeniem komunikatu
przedstawionego przez autora na Drugim Międzynarodowym Kolokwium w Baume-Les-Aix na temat hiszpańskiej autobiografii (w dniach od 23 do 25 maja 1881 r.).
Spostrzeżenia dokonane przez autora w tym wystąpieniu wspierają się na jego
wcześniejszych badaniach nad hiszpańską nowelą pikarejską. Pod względem gatunkowym
nowele te swym charakterem literackim, układem i rozplanowaniem zawartości
wyraźnie korespondują swą formą dyskursywną z praktyką stosowaną w tych
czasach w ówczesnej Hiszpanii z praktyką autobiografii konfesyjnej. Owe autentyczne
autobiografie stały się zasadniczą podstawą konstrukcyjną własnych życiorysów
stanowiących osnowę tekstów literackich. Taką właśnie perspektywę literacką
skontaminowaną ze wspomnianą praktyką dyskursywną owych czasów odnajdujemy
w utworze Łazik z Tormesu (Lazarillo de Tormes), pierwszym, najwybitniejszym
dziele gatunku pikarejskiego. Owa rytualna tkanka, przekształcona w nowelę, stała się niezwykle precyzyjną i doskonałą parodią konfesyjnej wypowiedzi autobiograficznej
dla tamtej epoki.
Szczegółowa analiza form ukształtowania i sposobów lektury tego rodzaju tekstów
ujawnia charakterystyczny fakt, iż znajdujemy tutaj zastosowanie maski, którą
przywdziewa wypowiedź typu społecznego poprzez skonwencjonalizowany zapis
autobiograficzny celem przysłonięcia ideologii mogącej podlegać działaniom represyjnym.
Collections