Filozofia dramatu Józefa Tischnera jako antropologiczna wykładnia relacji człowiek-Bóg
Abstract
Zadaniem realizowanym przez niniejszą dysertację jest przedstawienie antropologicznej refleksji ks. Józefa Tischnera, w której człowiek ukazany jest jako podmiot dramatyczny. Modelowym przykładem dramatu jest dramat człowieka z Bogiem– stanowi to podstawowe założenie Tischnera. Autor niniejszej rozprawy przyjmuje dwie tezy badawcze. Pierwsza zawiera się w założeniu, że w relację religijną, zawiązującą się pomiędzy Bogiem a człowiekiem, wpisana jest kategoria dramatu, co implikuje konieczność rewizji stanowisk i przeformułowania pytań o Boga i człowieka, stawianych w dotychczasowym dyskursie filozoficznym. Druga teza dotyczy przekonania, że dramat jako antropologicznie relewantna perspektywa, w której realizują się fundamentalne dla podmiotu ludzkiego aktywności– zarówno te, które opisać można za pomocą pojęcia „potrzeby”, jak i te, które, jak religia, wymykają się kategorii „potrzeb” i mogą zostać opisane jedynie w perspektywie „pragnienia” – właśnie za sprawą obecności horyzontu aksjologicznego potrafi otwierać człowieka na dobro. Obszar filozofii Boga i człowieka, ujmowany w kontekście takiego dyskursu, domaga się poszukiwania punktów stycznych z dotychczas eksplikowaną perspektywą, w poszukiwaniu komplementarności stanowisk. Podejmowane analizy stawiają sobie za zadanie uchwycenie momentów kluczowych dla rozumienia religii, a konkretnie relacji religijnej, i ukazanie ich w świetle kategorii dramatu, będącej fundamentalną w obrębie filozoficznego namysłu Tischnera. W toku podejmowanych analiz przywoływane zostały passusy tekstów źródłowych, bezpośrednio odnoszące się do postawionych w pracy tez badawczych i będące zapleczem zapewniającym transparentne przedstawienie procesu realizacji zamierzonych celów. Zabieg taki zabezpiecza przed ewentualną możliwością nadinterpretacji oraz arbitralnym narzuceniem struktur wcześniej posiadanych presupozycji
The following license files are associated with this item: