Search
Now showing items 1-10 of 33
Teaching Polish as a foreign language within the history of the Polish language
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)
This article presents a synthesis of the history of Polish as a foreign language, which has previously been omitted in historical and linguistic studies. The author analysed all existing studies published in book form on ...
Kulturemy polskie – punkty widzenia, techniki ich wydobywania i negocjowania. Stosowanie perspektywy etnolingwistycznej w glottodydaktyce polonistycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)
The article calls for the application of ethnolinguistic methodology in Polish-language glottodidactics. In the introductory part, the concept of cultureme – a cultural unit belonging to a given cultural system and relevant ...
Język odziedziczony a dwujęzyczność – o konieczności badań komparatywnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)
Due to global social and economic changes the educational past and language biographies of Polish migrant children are currently more complex. Observations and research prove that a significant ratio of these children are ...
Po co i jak (nie) uczyć cudzoziemców fonetyki języka polskiego?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)
Communicative language teaching does not focus its attention on phonetics, but it should be noted that student’s communicative efficiency also depends on his ability to reproduce the phonetic shapes of words correctly. The ...
Czy rosyjski jest bardziej „angielski” niż polski? O zapożyczeniach w języku informatycznym w aspekcie glottodydaktycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)
Due to globalization professionals in different fields of knowledge, especially those who are highly-skilled, may easily find employment beyond the borders of their own countries. Poland is one of the countries, where the ...
Świadomość lingwistyczna (przyszłych) lektorów języka polskiego jako obcego – kilka uwag o znajomości fleksji imiennej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)
The article concerns the issue of linguistic awareness among students who attend the program for the prospective teachers of Polish as a foreign language at the Faculty of Philology at the University of Lodz. In the text, ...
Jaką rolę odgrywają zasoby elektroniczne w nauce języka polskiego jako obcego/odziedziczonego? Wyniki badań ankietowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)
The article is based on the results of an anonymous online survey conducted in an international group of learners of Polish as a foreign/second language. It illustrates if and which electronic learning platforms learners ...
Czy mogę odczuwać hygge, jeśli w polszczyźnie nie ma takiego wyrazu? O (nie)przekładalności emocji w kontekście glottodydaktycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)
The nature of emotions has long preoccupied psychologists, psychiatrists, linguists, neurobiologists, and many other researchers. It is difficult to imagine life without emotion. Recently, individuals have started to invest ...
Strategie komunikacyjne jako sposób na skuteczne komunikowanie się mimo niedostatków językowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)
The author discussed the concept of communication strategies and the two most popular research approaches: interactive and sociolinguistic. She presented strategic activities of students learning Polish as a second language, ...
From Japanese Schulz to Polish Parnicki – around the year 1974
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)
The major works by Bruno Schulz and Witold Gombrowicz were translated into Japanese in the 1960s, mainly by Yukio Kudō. I was enchanted by those Japanese texts to such an extent that I decided to abandon French literature ...