Kant i hejterzy. O krytycyzmie literackim i hejterstwie w oparciu o powieść "Ciemno, prawie noc" Joanny Bator
Abstract
W artykule poruszone zostaje zagadnienie krytycznego potencjału utworu literackiego.
Główną tezę stanowi twierdzenie o możliwości społecznego zaangażowania
literatury, także popularnej.
W oparciu o teorię krytyki (m.in. I. Kant, M. Foucault, R. Descartes, M. de
Montaigne, M. P. Markowski) autorka formułuje trzy definicje: krytyki, krytycyzmu
i krytykanctwa, do których odnosi się w dalszej części tekstu. Siegając po
pojęcie literatury zaangażowanej, dokonuje analizy powieści Joanny Bator Ciemno,
prawie noc pod kątem krytykowanych w niej zachowań i postaw Polaków. Na
tej podstawie zostaje opisane i zdefiniowane zjawisko hejterstwa, a powieść Bator
— uznana za w pewien sposób zaangażowaną i realizującą społeczną misję. In the article author raises issue of literary work’s critical potential. Main thesis is
a statement that literature, also popular, can be socially engaged.
Based on theory of criticism (I. Kant, M. Foucault, R. Descartes, M. de Montaigne,
M. P. Markowski), author formulates three definitions: critique (act of criticism);
criticality (criticism); hypercriticism (criticism as nit-picking). She uses the
concept of committed literature to analyze Joanna Bator’s novel Ciemno, prawie
noc [Dark, almost night] and behaviors criticized in the book. On this base author
described and defined “hating”, and Bator’s novel becomes a book with a mission.
The following license files are associated with this item: