Consumer centrity w usługach bankowych
Streszczenie
Celem niniejszego rozdziału jest ocena modelu client centrity jako sposobu osiągania
kompromisu pomiędzy celami sprzedażowymi banków a przestrzeganiem etycznych standardów
świadczenia usług bankowych. Oceniono, w jakim stopniu misselling jest efektem celowych
działań banków, a w jakim stopniu wynika z niedostosowania modelu sprzedaży bezpośredniej
usług bankowych i braku znajomości faktycznych potrzeb klientów. Przedstawiono rekomendacje,
w jakich kierunkach warto modyfikować standardy oferowania usług bankowych celem poprawy
relacji klientów z bankami oraz jakie działania należy podjąć wobec konsumentów celem ograniczania
asymetrii informacji w relacji klient–bank.
W analizie zastosowano model strukturalny SEM uwarunkowań zaufania transakcyjnego do
banku. Misselling w bankowości często wynika z niedostosowania modelu sprzedaży bezpośredniej
usług bankowych do rzeczywistych sytuacji w placówkach bankowych i braku znajomości faktycznych
potrzeb klientów. Model client centrity ogranicza ryzyko missellingu, ograniczając asymetrię
informacji. Rzeczywista orientacja na klienta pozwala osiągnąć równowagę pomiędzy satysfakcją
klienta, rzetelnością doradcy bankowego a celami sprzedażowymi banku. The objective of this paper was to assess the client centrity model as a way to achieve
a compromise between the sales objectives of the banks and observing ethical standards of
providing banking services. The research assessed to what extent the misselling is a result of
the deliberate actions of the banks, and to what extent it is a result of not adapting the direct
selling model of the banking services and the lack of the actual needs of the customers. The paper
presented recommendations as to the directions where the standards of offering the banking
services should go in order to improve the customers’ relations with the banks, as well as what
measures should be undertaken for the consumers to reduce the asymmetry of information in
the customer–bank relations.
The analysis employed the structural equation modeling (SEM) of the conditions of
the transactional trust in banks. Misselling in banking frequently results from not adapting
the direct selling model to the real situations at the bank branches and the lack of familiarity with
the actual needs of the customers. The client-centric model reduces the risk of misselling and
limits the asymmetry of information. The actual customer-oriented attitude allows one to achieve
the balance between the customer satisfaction, reliability of a bank adviser and the bank’s sales
objective.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:
