Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2016, Tom 2, Numer 1
Browse by
(RE)KONSTRUKCJE CODZIENNOŚCI WYCHOWANIA
Recent Submissions
-
Zrozumieć codzienność wychowania. Wprowadzenie
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Pedagogika filozoficzna jako ruch transdyscyplinarny
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Dywergencyjna tendencja w poznaniu i kształceniu jest tak silna, że zamiast obrazu w wysokiej rozdzielczości przestajemy widzieć rzeczywistość jako sensowną całość. Nastąpił więc czas zmąconych gatunków (blurred genres) ... -
Świat jako fenomen. Kategoria codzienności w perspektywie fenomenologii Edmunda Husserla
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Artykuł przedstawia próbę rekonstrukcji kategorii codzienności w perspektywie fenomenologii Edmunda Husserla. Prowadzone badania wskazały na możliwość wykorzystania podstawowych idei fenomenologii Husserla do tworzenia ... -
Codzienność i niecodzienność spotkania – dialogika Martina Bubera wobec relacji między wychowawcą i wychowankiem. Intuicje pedagogiczne
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Celem artykułu jest ukazanie koncepcji wychowania Martina Bubera. Filozofa szczególnie interesowała specyfika relacji między wychowawcą a wychowankiem. Nie jest ona czysto dialogiczna, ponieważ kategoria „obejmowania” ... -
Dialog czy teorie dialogu? Refleksje egzystencjalne
(Wydział Nauk o Wychowaniu, 2016)Teoria wychowania opiera się na dialogu z wychowankiem. Nie inaczej rzecz się ma z teorią psychoterapii. Obie zawdzięczają swe istnienie dialogowi osób. Jednak dialog? Czy on sam może być przedmiotem teorii? Artykuł ... -
Rozumienie jako powracanie do bycia autentycznego Martin Heidegger i literatura
(Wydział Nauk o Wychowaniu, 2016)Artykuł stanowić będzie próbę hermeneutycznej refleksji nad rozumieniem jako byciem-w-świecie, pojmowanym jako poszukiwanie tożsamości. Tożsamość ujęta będzie z jednej strony jako codzienne zadanie, a z drugiej – rodzaj ... -
Etyka (w) codzienności wychowania – od nieuchronności do możliwości
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Codzienność wychowania jako skrzyżowanie światów życia pedagoga i wychowanka, będąca wieloznaczną i zróżnicowaną, zmienną, bo tworzącą się, racjonalną i nieracjonalną et cetera, nie pozwala na „przycięcie” w rozmiarze ... -
Codzienność wychowania jako przestrzeń symboliczna. Między myśleniem a działaniem pedagogicznym, czy inaczej między inter- a transdyscyplinarnością
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Niniejszy tekst stanowi efekt badań teoretycznych dotyczących codzienności wychowania, interpretowanej jako przestrzeń symboliczna. Prezentowane rozważania osadzone zostały w perspektywie paradygmatu interpretatywnego i ... -
Koncepcja egzystencji Karla Jaspersa jako przyczynek do refleksji nad codziennością wychowania
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)W artykule przedstawiono swoiście definiowane pojęcie egzystencji w filozofii Jaspersa. W jego wykładni owa egzystencja, która pozwala człowiekowi na wybicie się ponad miałkość życia empirycznego – niepełnego, stała się ... -
Obecność wychowania w doświadczeniu ponowoczesnej jednostki
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Celem opracowania jest analiza obecności szeroko rozumianego wychowania do życia w rodzinie w doświadczeniu osobistym jednostek na tle charakterystyki ponowoczesności. Autorka poddaje analizie treść przekazów emitowanych ... -
Codzienność metafory w perspektywie kognitywistycznej. Próba krytycznej analizy
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Celem pracy jest dostarczenie krytycznej analizy podstawowych założeń kognitywnej teorii metafory. Pierwsza część poświęcona jest kwestii koherencji pojęcia odwzorowania metaforycznego. Druga zaś porusza problem wykorzystania ... -
Recenzja: Johannes Boettner, Ambivalenz der Aufmerksamkeit. Öffentlichkeit, Vertraulichkeit und Diskretion im Berufsfeld der Sozialen Arbeit, Wydawnictwo Barbara Budrich, Opladen–Berlin–Toronto 2015
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Mistrzowie – preliminaria. O założeniach pewnego projektu badawczego
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Działalność Polskiego Stowarzyszenia Montessori (1994–2015)
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015) -
„Krakowskie Dialogi Praktyki z Teorią” – urzeczywistnienie idei dialogu i wymiany interdyscyplinarnej
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Sprawozdanie z XII Zjazdu Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Doniosłość codzienności w filozofii wychowania Janusza Korczaka
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Aktualność myśli Janusza Korczaka polega na jej otwartości na niewiedzę. To nie nasza wiedza o dziecku, lecz filozoficzna niewiedza pozwala otworzyć się na wspólny z nim dialog. Nawiązywanie do filozoficznej niewiedzy ... -
Sztuka (nie)dojrzewania. Wychowanie do płci i seksualności – o dwóch wierszach Izabeli Filipiak
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)W wierszach Izabeli Filipiak proces wychowania jest zawsze tym, co inicjuje, prowadzi i kończy rodzic, jest to więc proces jednostronny i narzucony, polega w istocie na „przeszkadzaniu” w dojrzewaniu do pełnej, własnej, ...