Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 19
Browse by
Glottodydaktyka polonistyczna a lingwistyka kulturowa
red. Grażyna Zarzycka
CONTENT
Wstęp. Refleksje lingwistyczno-kulturowe w glottodydaktyce polonistycznejGrażyna Zarzycka
ARTYKUŁY
1. Językowa wyobraźnia etnograficzna w glottodydaktycePiotr Garncarek
2. Kultura jako przestrzeń ścierających się dyskursów i negocjowania znaczeń. O nauczaniu języka polskiego jako obcego opartym na etnografii mówienia oraz filozofii konfliktu
Tamara Czerkies
3. Czy mówienie o emocjach w języku obcym jest możliwe? O potrzebie rekonstruowania skryptów kulturowych wyrażania emocji dla glottodydaktyki polszczyzny
Elżbieta Łątka
4. Lingwistyka kulturowa w służbie glottodydaktyki ‒ zastosowanie badań stereotypów językowych do opisu użytkowników języków dziedziczonych w USA
Iwona Dembowska-Wosik
5. W stronę interkulturowego rozmówcy. Badania oparte na teorii leksykultury
Aneta Strzelecka, Emilia Sztabnicka-Gradowska
6. O kognitywnych uwarunkowaniach współczesnej glottodydaktyki: kategorie gramatyczne w nauczaniu Ukraińców języka polskiego
Ałła Krawczuk
7. Językowy obraz świata zamknięty w składni? Hipotezy na podstawie badań błędów popełnianych w pracach pisemnych przez uczących się języka polskiego na Ukrainie
Jerzy Kowalewski
8. Metoda gramatyczno-tłumaczeniowa oraz elementy przekładu w glottodydaktyce polonistycznej
Kamil Szafraniec
9. Poetyckie obrazy polskiej kultury
Wiola Próchniak
10. Blaski i cienie wykorzystywania tekstów kabaretowych na lekcjach języka polskiego jako obcego
Beata Grochala
11. Categorization of foreigner groups by their labeling (based on the analysis of the Polish press discourse)
Grażyna Zarzycka
RECENZJE
1. Anna Żurek, „Grzeczność językowa w polszczyźnie cudzoziemców. Wybrane Zagadnienia”Beata Grochala
2. Anna Seretny, „Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych”
Grzegorz Rudziński
3. Przemysław E. Gębal, „Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze”
Grażyna Zarzycka
4. „40 koncepcji dobrych lekcji”, red. A. Rabiej, H. Marczyńska, B. Zaręba
Iwona Janowska
Recent Submissions
-
40 koncepcji dobrych lekcji, red. A. Rabiej, H. Marczyńska, B. Zaręba
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012) -
Przemysław E. Gębal, Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze.
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012) -
Anna Żurek, „Grzeczność językowa w polszczyźnie cudzoziemców. Wybrane zagadnienia”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2012) -
Anna Seretny, „Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012) -
Categorization of foreigner groups by their labeling (based on the analysis of the Polish press discourse)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)This socio-cultural analysis will be focused on defining logical criteria serving the authors of press articles for labeling different ethnic groups connected with the School of Polish for Foreigners at the University of ... -
Blaski i cienie wykorzystywania tekstów kabaretowych na lekcjach języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012) -
Poetyckie obrazy polskiej kultury
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)Artykuł dotyczy sposobów ujmowania zjawisk kulturowych w procesie glottodydaktycznym. Istotną częścią tego procesu jest kształcenie kompetencji interkulturowej, ważne są zatem koncepcje uczenia kultury, kryteria doboru ... -
Metoda gramatyczno-tłumaczeniowa oraz elementy przekładu w glottodydaktyce polonistycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)Celem niniejszego artykułu jest próba ocenienia przydatności i celowości stosowania ćwiczeń tłumaczeniowych lub elementów metody gramatyczno-tłumaczeniowej na zajęciach języka obcego. W pierwszej części artykułu pokrótce ... -
Językowa wyobraźnia etnograficzna w glottodydaktyce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)The article deals with the definition of a native language as a foreign language. The author discusses the ethnographic theory of language proposed by Paul Willis who emphasizes the cultural values of language. The usefulness ... -
Refleksje lingwistyczno-kulturowe w glottodydaktyce polonistycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012) -
O kognitywnych uwarunkowaniach współczesnej glottodydaktyki: kategorie gramatyczne w nauczaniu Ukraińców języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)The author considers the possible application of the cognitive approach to teaching Polish grammar to Ukrainians, both in its theoretical and practical aspect. She points to the differences in realization of grammar ... -
Kultura jako przestrzeń ścierających się dyskursów i negocjowania znaczeń. O nauczaniu języka polskiego jako obcego opartym na etnografii mówienia oraz filozofii konfliktu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)Artykuł jest próbą pokazania, jakie znaczenie dla glottodydaktyki polonistycznej mają koncepcje C. Kramsch zawarte w książce „Context and Culture in Language Teaching”. Omawiam w nim podstawowe założenia teorii Kramsch, ... -
Czy mówienie o emocjach w języku obcym jest możliwe? O potrzebie rekonstruowania skryptów kulturowych wyrażania emocji dla glottodydaktyki polszczyzny
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)The ability to talk about emotions is one of the conditions of successful communication. This ability is determined by culture, therefore in order to talk about emotions in a foreign language we need a model. Cultural ... -
Lingwistyka kulturowa w służbie glottodydaktyki ‒ zastosowanie badań stereotypów językowych do opisu użytkowników języków dziedziczonych w USA
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)Autorka omawia zastosowanie pojęcia stereotypu językowego w glottodydaktyce. Próbując uzupełnić definicje obecne w literaturze przedmiotu, bada stereotyp użytkownika języka polskiego jako języka dziedziczonego („heritage ... -
W stronę interkulturowego rozmówcy. Badania oparte na teorii leksykultury
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)W artykule zastosowano teorię leksykultury Roberta Galissona do zbadania konotacji pojęć mieszczących się w obrębie pola semantycznego, określanego jako ciało człowieka. Wyróżnione terminy znajdują się także w popularnych ... -
Językowy obraz świata zamknięty w składni? Hipotezy na podstawie badań błędów popełnianych w pracach pisemnych przez uczących się języka polskiego na Ukrainie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)Autor artykułu stawia hipotezę, że na podstawie cech składniowych języka można określić mentalność (językowy obraz świata) jego użytkowników. W pierwszej części została przedstawiona obecna sytuacja języka polskiego na ...