Podstawowe uwarunkowania dysfunkcji administracji publicznej
Streszczenie
Celem opracowania jest próba analizy podstawowych uwarunkowań dysfunkcji
występujących w pracy administracji publicznej. Chodzi tutaj zarówno o administrację
centralną jak i samorządową. W tekście zwrócono uwagę na trzy grupy uwarunkowań.
Pierwsza z nich dotyczy szeroko pojętego kontekstu politycznego, który generuje wiele
urzędniczych zachowań korupcyjnych. Druga grupa to uwarunkowania o charakterze
prawnym, dotyczące uregulowań odnoszących się do rozwiązywania najważniejszych
konfliktów pojawiających się w pracy urzędniczej – konfliktu interesów i konfliktu
stronniczości. Chodzi tutaj przede wszystkim o to, iż uregulowania te posiadają małą
skuteczność. Trzecia grupa uwarunkowań, stanowiąca dopełnienie uwarunkowań
prawnych odnosi się do deficytów etycznych obserwowanych w pracy administracji
publicznej. Szczególną uwagę zwrócono tutaj na etyczną zasadę poczucia odpowiedzialności
pracownika za podejmowane decyzje, oraz poczucia odpowiedzialności za
jakość informacji internetowej, umieszczanej na stronach poszczególnych instytucji.
Jakość tej informacji to jedna z głównych przesłanek zarówno wiarygodności społecznej
tych instytucji jak i skuteczności działań w zakresie tworzenia społeczeństwa
informacyjnego. Paper focuses on analysis of main backgrounds of dysfunctions in public
administration, including both level of central and local administration. It points out
three main groups of factors influencing the phenomenon. The first one concerns broadly
defined political context, generating numerous cases of corruption behavior among the
officials. The second one concerns behavior in legal context, concerning legislations
dealing with solving crucial conflicts occurring in office proceedings: conflict of
interests and conflict of partiality. Unfortunately, those regulations are of mainly low
efficiency. The third group of factors, completing the legal regulations, concerns legal
deficits having been observed in public administration. The paper highlights the ethical
rule of employee’s responsibility for decisions, and the responsibility for the quality of
internet information, positioned on websites belonging to public institutions. The quality
of online information is one of main bases of both social credibility of those institutions
and effectiveness of their activities in the field of creating information society.
Collections