Studia nad relacją postrzegane wsparcie społeczne - zachowania obywatelskie w organizacji. Perspektywa społecznej teorii wymiany
Streszczenie
Building on the social exchange perspective this study investigates the relationships between
Perceived Organizational Support (POS) and Organizational Citizenship Behavior in past and
current researches. OCB influences i.e. image and indirectly effectiveness of companies [Kuvaas,
Dysvik 2007, p. 1-6]. POS determines organizational behavior of employees. In explaining
the relationship, this study focuses on the concept of social exchange as an instrumental motive
to engage in OCB for those who perceive outcome support. The purpose of this study is to identify
the conditions of the relationship, its implications for polish organizations perspective and to suggest
future researches. Postrzegane wsparcie organizacji (Perceived Organizational Support, POS) jako zmienna
wpływająca na funkcjonowanie pracownika w organizacji a także na jego relację z organizacją
może być instrumentem w rękach managerów do kształtowania oczekiwanych zachowań organizacyjnych.
Zachowania obywatelskie (OCB) czyli zachowania wykraczające poza zakres obowiązków
służbowych mają wpływ m.in. na wizerunek firmy i pośrednio na jej efektywność
[Kuvaas, Dysvik 2007, s. 1-6]. Celem artykułu jest uchwycenie uwarunkowań relacji
POS-OCB, analiza badań opublikowanych w literaturze a także identyfikacja obszarów wymagających
dalszych badań.
Collections