Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego: Ostatnio dodane
Wyświetlanie pozycji 23781-23800 z 47060
-
Techniki komponowania obrazowania w tekstach kabaretonu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article analyses selected techniques of image construction in texts of cabaret performances. It is assumed that cabaret discourse is an interaction arrangement in which the standard objective of communicative behaviour ... -
„Kocham Cię” jako performatyw
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The phrase “I love you” is usually associated with a description of the sender’s sentiment. As something that talks about the emotional state of the speaker. However, this is not always the case. There are cases of using ... -
Perswazja w dyskursie gerontologicznym – przeszkody i strategie w komunikacji z pacjentem geriatrycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article analyses obstacles and strategies in gerontological discourse. The authors provide a brief account of the ways in which various academic fields look at the elderly and propose their own definition of gerontological ... -
Logiki dyskursów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The main thesis presented in the article is a claim that different kinds of communications have different purport bases and different interpretations mechanisms. There is one initial universal logic, that helps human to ... -
Reklama w konwencji zwiastuna filmowego – perswazja czy manipulacja?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Popular brands, hoping to catch the attention of a bored spectator, are increasingly using advertainment, which is a combination of advertising, fun and entertainment. An example of this phenomenon is advertising imitating ... -
Luka informacyjna jako czynnik wyzwalający zaciekawienie odbiorcy (na podstawie analizy nagłówków artykułów zamieszczonych w wybranych portalach internetowych)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Information gap is the effect of interpretation appeared when rises the space between receivers knowledge needed to understand the communicate and the knowledge that receiver already has (his interpretative base). This ... -
Sposoby wspierania tez w programach informacyjnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)This article describes the ways to support theses in television news programs. The research material is based on the three most popular programs on Polish television: Fakty, Wiadomości and Teleexpress. Information which ... -
Perswazyjność dyskursu poprawności politycznej z uwzględnieniem podłoża filozoficznego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In the introductory section, the article describes the problem with a clear definition of the political correctness. It is shows the split into two ways of presenting the subject. Then the main theme of Jonathan Haid’s ... -
Perswazja poprzez segmentację wiadomości w rosyjskich internetowych serwisach informacyjnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The author examines the implementation of persuasion in the Russian journalistic services in Internet. The subject of the analysis is the segmentation of journalistic texts and its disposition, namely the presentation of ... -
Imponderabilia perswazyjne. (Poza)kognitywne uwarunkowania skuteczności argumentacji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In this text I discuss the cognitive and non-cognitive factors that determine the effectiveness of persuasion and argumentation which I dub “persuasive imponderabilia” due to the obvious difficulties with the operationalization ... -
Argumentacja u Kanta ze współczesnej perspektywy – Frege i Habermas
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Kant’s work remains alive and topical even after so many years. The present article deals with the basic issue of the method of argument. The present study concentrates on the problem of analyticity as formulated by Kant, ... -
Aktywacja standardów osobistych odbiorcy jako ograniczenie dla występowania efektu perswazyjnego komunikatu (na przykładzie message-matching effect)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The paper presents the results of a sets of experimental studies on the impact of activating the recipient’s personal standards on the persuasiveness of the communication effect. The results obtained in Polish cultural ... -
Wprowadzenie. Chwyty perswazyjne w różnych dyskursach
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018) -
Chwyty negocjacyjne – przegląd zagadnień
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article provides an overview of the classic and contemporary trics and dirty manners in negotiating. There are such approaches as the school of neurolinguistic programming or the approach of cognitive dissonance. It ... -
Aspekty etyczne w procedurze zamówień publicznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The purpose of the article is to present elements of the public procurement system that are most sensitive to immoral behaviors and attitudes. The article focuses on the profile of public procurement employees and system ... -
Etyka lekarska w dobie komercjalizacji świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The purpose of this article is to present the problem of the topicality of the Medical Code of Ethics functioning in the economic and legal environment. The subject of information asymmetry, which occurs in the health ... -
Etyczne aspekty budowy siłowni wiatrowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The ethicality of building wind farms, especially near homes, has long been questioned. There are people who consider building turbines near households unethical due to their negative impact on the environment. The noise ... -
The Human Development Index as an Indicator of Economic Development. An Assessment Based on a Comparative Case Study of Five European Post‑Socialist Countries
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The aim of the paper is to evaluate the Human Development Index (HDI) as an indicator of economic development. The analysis is based on case studies of five post‑socialist countries: the Czech Republic, Estonia, Hungary, ... -
The Trolley Problem Revisited. An Exploratory Study
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Recent studies by cognitive scientists demonstrate that people’s choices are more complex than the image provided by rational choice theory, and consistency of choice is not a characteristic to be expected in real-life ... -
Czy firma ma sumienie? Refleksje o podmiotowości moralnej organizacji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Contemporary organizations are one of the most important actors in social life. This is particularly true of business organizations whose activity often has extremely moral consequences. The aim of the paper is to present ...