Sub-communities within this community

Collections in this community

Recent Submissions

  • Transformacja w coachingu: Doświadczenia uczenia się dorosłych 

    Chmielecka, Monika (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-02-05)
    Autorka traktuje coaching jako jedną z metod edukacji dorosłych i osadza swój wywód teoretyczny na andragogicznych koncepcjach uczenia się. Zaprezentowane badania sytuuje w kontekście teorii transformatywnego uczenia się ...
  • Rodzina jako wartość: Analiza psychologiczna wartości rodzinnych 

    Walęcka-Matyja, Katarzyna ORCID; Janicka, Iwona (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-04-12)
    Rodzina zajmuje centralne miejsce w każdym społeczeństwie.  Integralnym wymiarem rodziny jest wspólnotowość, którego źródłem i efektem jest wsparcie rodzinne gwarantujące zaspokajanie wielu niezbędnych, dla zdrowia, potrzeb. ...
  • Jakość życia przedsiębiorców: Między dobrobytem a dobrostanem 

    Biegańska, Katarzyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-11-27)
    Autorka rozszerza badania nad przedsiębiorczością o dobrostan i zdrowie przedsiębiorców. Dowodzi, że wyznaczniki sukcesu zależą nie tylko od ekonomii podejmowanych działań, lecz także od psychologii w aspekcie doświadczania ...
  • Ocenianie wspierające w budowaniu jakości praktyki edukacyjnej szkoły 

    Kowalewski, Michał (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-27)
    Niniejsza monografia poświęcona jest zagadnieniu szkolnego oceniania uczniów w perspektywie wspierania ich rozwoju, a także orientowania działalności edukacyjnej z właściwym wykorzystaniem uczniowskich możliwości i potencjału, ...
  • Popularyzacja dziedzictwa historycznego i kulturowego Kijowsko-Peczerskiego Narodowego Rezerwatu Historyczno- -Kulturalnego (z doświadczenia realizacji programu „Muzealne rozrywki dla dzieci i dorosłych”) 

    Topylko, Oleh (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
    Autor artykułu odnosi się do dorobku pedagogiki muzealnej, podkreślając znaczenie interaktywnych form pracy. Odwołuje się do projektów edukacyjnych i kulturowych propagowanych w Kijowsko-Peczerskim Rezerwacie Historyczno- ...
  • Arteterapia jako działanie wspomagające proces otwierania się na Innego 

    Majewska-Owczarek, Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
    Celem artykułu jest spojrzenie na działania arteterapeutycze z nowej perspektywy i przedstawienie ich jako obszaru, w którym oprócz zmiany posiadanego obrazu rzeczywistości oraz kształtowania nowego sposobu rozumienia ...
  • Problemy tolerancji w działalności edukatora muzealnego 

    Pawlak, Magdalena (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
    Celem artykułu jest ukazanie złożoności ról edukatora muzealnego. Obecnie oprócz wiedzy eksperckiej wymaga się od tej grupy szeregu kompetencji i umiejętności – także interpersonalnych. To edukator spotyka się z publicznością ...
  • Technologia informacyjno-komunikacyjna jako przedmiot tolerancji nauczyciela 

    Soszyński, Piotr (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
    Artykuł dotyczy tolerancji w relacji nauczyciel–technologia w kontekście zapisów prawa oświatowego, obligującego go do stosowania technologii informacyjno- komunikacyjnej w dydaktyce własnego przedmiotu. Rozpatrywane są ...
  • Artystyczne wybory miłośników muzyki poważnej probierzem tolerancji wobec innych kultur i narodowości 

    Sasin, Magdalena ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
    W niniejszym artykule autorka dokonuje analizy artystycznych wyborów miłośników muzyki w kontekście ich poglądów na temat innych grup narodowościowych czy kulturowych. Ponieważ muzyka stanowi rodzaj niewerbalnego komunikatu, ...
  • Godność jako wartość graniczna tolerancji 

    Zalewska-Pawlak, Mirosława ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
    Celem podjętych rozważań jest ukazanie istniejących współzależności między godnością i tolerancją w kontekstach edukacyjnych. Godność osoby jest zbyt często naruszana, a tolerancja nadinterpretowywana dla własnych egoistycznych ...
  • Wolność wobec tolerancji. Tolerancja wobec wolności 

    Sztobryn, Sławomir ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
    Tolerancja i wolność są pojęciami sprzężonymi. Wolność to odwaga życia według porządku wartości. Tylko człowiek wolny jest zdolny do tolerancji, bowiem oznacza ona uznanie wolności innego i uznanie jego prawa do odmienności. ...
  • Łamanie tabu a ideologiczny obraz dzieciństwa we współczesnej książce adresowanej do dziecka 

    Sieczych-Kukawska, Aleksandra (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
    Autorka przedstawia książkę jako medium kulturowe, dzięki któremu dziecko zyskuje dostęp do zasobów wiedzy i systemu szerzonych wartości. Książka adresowana do dziecka stale i konsekwentnie wpisuje się w obraz swoich czasów, ...
  • Graffiti i street art – od „teorii rozbitych szyb” do aukcji w domu Sotheby’s 

    Gralińska-Toborek, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
    Street art jest dziś jednym z najbardziej atrakcyjnych zjawisk w sztuce współczesnej. Co ciekawe, w dużej mierze wywodzi się on z nielegalnej twórczości graffiti, która przez długi czas uważana za wandalizm, nie była ...
  • Tabu w sztuce. Refleksje pedagogiczne 

    Kwiatkowska-Tybulewicz, Barbara (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
    W artykule podjęto zagadnienie przełamywania tabu w sztuce. Wychodząc od samego pojęcia tabu i zmienności jego rozumienia, ukazano projekty artystyczne, w których artyści dokonali prób złamania tabu. Opierając się na ...
  • O granicach i ich przesuwaniu w przestrzeniach sztuki współczesnej 

    Pankowska, Krystyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
    Od dawna artyści przesuwali estetyczne i etyczne granice, dzięki czemu wyprzedzali swoje epoki i stanowili ich czuły sejsmograf. Skoro sztuka jest wyrazem swoich czasów, nasuwa się pytanie, co i jak wyraża sztuka współczesna, ...
  • Dylematy tolerancji w sztuce współczesnej 

    Sztabiński, Grzegorz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
    Autor artykułu rozróżnia „tolerancję wobec sztuki” i „tolerancję w sztuce”. Pierwsze zagadnienie dotyczy niewystępowania indywidualnej lub zbiorowej ingerencji w sprawy twórczości i rozpowszechniania jej rezultatów. Drugie ...
  • Wstęp 

    Zalewska-Pawlak, Mirosława ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
  • Granice tolerancji w sztuce i w wychowaniu 

    Zalewska-Pawlak, Mirosława; Sieczych-Kukawska, Aleksandra; Zalewska-Pawlak, Mirosława - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości; Sieczych-Kukawska, Aleksandra - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
    Podjęta problematyka w monografii jest trudna, ponieważ dotyczy treści z obszaru filozofii, aksjologii edukacji, sztuki, wychowania oraz psychologii. Przedstawione treści poszczególnych artykułów są trafnie podzielone na ...
  • Pedagogiczne implikacje teorii dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego 

    Chojnowski, Dominik (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-08-20)
    W książce analizuję teorię dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego ze szczególnym uwzględnieniem jej pedagogicznych implikacji dla współczesnych nauk społecznych. Koncepcja ta znalazła uznanie w świecie naukowym, ...
  • Andropauza czy kryzys wieku średniego: Jakość życia mężczyzn 50+ 

    Jarecka , Karolina; Bielawska-Batorowicz, Eleonora ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-06-08)
    Monografia dotyczy psychologicznych i społecznych skutków zmian hormonalnych doświadczanych w okresie średniej dorosłości – andropauzy, która zdecydowanie rzadziej niż menopauza jest przedmiotem badań nauk społecznych. ...

View more