Przeglądaj Wydział Nauk o Wychowaniu | Faculty of Educational Sciences według tytułu
Wyświetlanie pozycji 275-294 z 928
-
Ja cielesne a percepcja objawów menopauzy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)A great number of previous research has proved that there is a relation between psychological factors and experiencing menopausal symptoms. There have been analysed, among others, personal subject qualities as well as the ... -
Ja przez całe życie nie przeczytałem książki...” Nietypowa biografia edukacyjna – uczenie się „poza” książką
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Tekst ukazuje analizę biografii edukacyjnej na przykładzie wywiadu z 46-letnim mężczyzną. Analiza ta ujawnia instytucjonalny przebieg edukacji (edukację formalną – szkolną) oraz edukację nieformalną, ze szczególnym ... -
Jak odróżnić kąpiel od kipieli? Odpowiedź na komentarz dotyczący kampanii “Psychologia to nauka, nie czary” napisany przez pracowników naukowych Uczelni Heleny Chodkowskiej w Warszawie
(www.sceptycy.org, 2012-03-04)Cieszymy się, iż zależy Państwu na tym, aby z praktyki biegłych sądowych i tzw. RODK-ów zniknęły metody wątpliwe, pozbawione podstaw empirycznych, a więc i te, które posiadają „impresyjny” system interpretacji. Jednocześnie ... -
Jak tworzyć przyjazne przedszkole? Sugestie praktyka
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2012) -
Jaka wolność taka edukacja
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2009) -
Janina Bajszczak-Maciaszkowa – redaktorka upowszechniająca dorobek pedagogiki opiekuńczej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Janina Pawłowska (1895–1972) i jej koncepcja wychowania oraz opieki nad dziećmi w międzywojennej Łodzi
(Wydawnictwo Wydawnictwo von borowiecky, Radzymin-Warszawa, 2016) -
Jaskinia jako metafora opisująca procesy kształcenia. Studium transformacji Platońskiej opowieści o jaskini w dyskursach edukacyjnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012) -
„Ja” badacza w podejściu auto/biograficznym. Ujęcie metodologiczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The text concerns the possibilities to employ the auto/biographical approach in research on education. The researcher’s personal biography may not only define the perspective for scholarly cognition but also become the ... -
Językowy model poznania. Kognitywne komponenty w kontynentalnej filozofii języka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015) -
John Amos Comenius – the initiator of modern language teaching and world understanding
(Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, 2011)Celem artykułu jest zapoznanie z życiem i poglądami Jana Amosa Komeńskiego na temat nauczania języków, jak i stworzenia uniwersalnego języka, umożliwiającego porozumienie się ludzi różnych narodów, religii, ras. Od ponad ... -
„Kalendarz na Szkołę Rzemiosł w Kaliszu” (1907–1911) jako przykład inicjatywy edytorskiej wspierającej szkolnictwo polskie w latach zaborów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Kamishibai w edukacji regionalnej. Strategie tworzenia papierowego teatru przez przyszłych i obecnych nauczycieli
(Akademia Ignatianum w Krakowie, 2021)Niniejszy tekst traktuje o sposobie wykorzystania papierowego teatru w edukacji regionalnej. Wywodzące się z tradycji japońskiej kamishi-bai stanowi połączenie sztuki wizualnej i sztuki opowiadania. Histo-ryczną ... -
Kapral i poeta… Biograficzne uwarunkowania dróg zawodowych reżyserek
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The article is of propaedeutical character in the field of research into biographies and socio-cultural conditioning of performing artistic professions by women. The author refers primarily to data available from interviews ... -
Karmienie piersią we wczesnym dzieciństwie, sprawowanie funkcji rodzicielskich w okresie wczesnej adolescencji a masa ciała 13-latków – analiza zależności
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)Objective: To analyze relationships between breastfeeding duration, mothers’ parenting practices and body mass of thirteen years old. Subjects and methods: Prospective cohort of newborns identified after hospital birth and ... -
Katolicki Związek Wychowawczy w Wilnie jako wydawca czasopisma „Ku Szczytom” (1937–1939)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Każdy się uczy – uniwersalne projektowanie (Universal Design for Learning - UDL) w pracy z grupą zróżnicowaną
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023) -
Kiedy łzy zamieniają się w perły – czyli o korzyściach wynikających ze zmagania się z traumą
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)The article presents posttraumatic growth phenomena, which was introduced by Tedeschi and Calhoun to identify positive changes experienced as a result of struggle with trauma. These changes include a greater sense of one’s ... -
Klimat społeczny instytucji wychowawczych i jego uwarunkowania. Perspektywa pracowników i wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych (MOW) i socjoterapii (MOS)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014) -
„Kobiecość” i „męskość” kobiet - sprawczyń rozbojów
(Wydawnictwo AHE w Łodzi, 2007)Punktem wyjścia dla badań własnych uczyniono koncepcję F. Adler (1975) i jej tezę o „upodabnianiu się” aktywności kobiecych do męskich, a co za tym idzie, manifestowaniu przez nie takich zachowań i cech, jak ekspansywność, ...