Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGarncarek, Piotr
dc.date.accessioned2015-05-19T12:35:09Z
dc.date.available2015-05-19T12:35:09Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8930
dc.description.abstractThe article deals with the definition of a native language as a foreign language. The author discusses the ethnographic theory of language proposed by Paul Willis who emphasizes the cultural values of language. The usefulness of his concepts for methodology of teaching a foreign language is in centre of attention, thereby the dominant role of grammar in teaching a language is called into question. Due to the ethnographic point of reference, particular emphasis is placed on the significance of the description of cultural meanings in the relations and rules of communication for gaining the language competence. Teaching the native language as a foreign one is different from teaching any other language which is treated as a foreign language. Therefore, it needs to be set in a separate cultural space, it requires independent characteristics and definition of the communicative situation.pl_PL
dc.description.abstractArtykuł dotyczy rozważań nad definicją JPJO. Opisuje sposób poszukiwania jej w obszarach innych niż językoznawstwo. Eksponuje etnograficzne koncepcje oglądu języka, wyrażane przez wybitnego współczesnego etnografa i socjologa Paula Willisa. Ich przydatność w procesie glottodydaktycznym jest głównym nurtem wywodu. Autor artykułu reprezentuje pogląd, który ostrożnie odnosi się do dominującej roli gramatyki w nauczaniu języka. Rozważając sposób nabywania kompetencji językowej, przenosi akcenty na opisanie znaczeń kulturowych w relacjach i zasadach komunikowania. Taką możliwość daje mu etnografia, wskazująca na walor lingwistyczno-kulturowy. W tekście dominuje pogląd, że proces nauczania JPJO różni się w swej istocie od nauczania każdego innego języka, rozumianego jako obcy, wymaga zatem osobnego usytuowania w przestrzeni kulturowej, osobnej charakterystyki i osobnej definicji sytuacji komunikacyjnej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;19
dc.subjectteaching Polish as a foreign languagepl_PL
dc.subjectethnographypl_PL
dc.subjectlinguisticspl_PL
dc.subjectimaginationpl_PL
dc.subjectforeign languagepl_PL
dc.subjectlinguaculturepl_PL
dc.subjectglottodydaktyka polonistycznapl_PL
dc.subjectetnografiapl_PL
dc.subjectjęzykoznawstwopl_PL
dc.subjectwyobraźniapl_PL
dc.subjectjęzyk obcypl_PL
dc.subjectlingwakulturapl_PL
dc.titleJęzykowa wyobraźnia etnograficzna w glottodydaktycepl_PL
dc.title.alternativeLinguistic ethnographic imagination in foreign language teachingpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[9]-22pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationCentrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców „Polonicum”, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawski, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa.pl_PL
dc.referencesBarthes R. (2009), Podstawy semiologii, przeł. A. Turczyn, Kraków.pl_PL
dc.referencesFredro A. (1993), Zemsta, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWillis P. (2005), Wyobraźnia etnograficzna, przeł. E. Klekot, Kraków.pl_PL
dc.contributor.authorEmailp.garncarek@uw.edu.plpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord