Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAdamczyk, Grzegorz
dc.date.accessioned2012-07-18T06:22:10Z
dc.date.available2012-07-18T06:22:10Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/884
dc.description.abstractPursuant to the concept developed by Helmut Klages, five types of morality characteristic for contemporary societies with developed economic structures may be distinguished: conventional, realistic, idealistic, hedonistic-materialistic morality and morality of the resigned. In compliance with the thesis of this paper, the latter two types of morality should be significantly connected with irrational consumer behaviours – demonstrative consumption, compensative consumption and shopaholism. As our research conducted throughout Poland in August 2010 demonstrated, approximately 1/5 of Poles aged 15 and more are included in the segments of hedonisticmaterialistic morality and of morality of the resigned. As expected, the highest percentage of compensative shoppers was found in the segment of hedonistic materialists – 1/3 of them buy compensatively, whereas 1/3 of hedonistic materialists buying compensatively demonstrate inclinations to shopaholism. The idealists constitute the second most susceptible to compensation segment. Moreover, this segment leads as well in terms of demonstrative consumer behaviours.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 40
dc.subjectwartości moralnepl_PL
dc.subjectsekularyzacja moralnościpl_PL
dc.subjectzachowania konsumenckiepl_PL
dc.subjectindywidualizmpl_PL
dc.subjectkonsumpcjonizmpl_PL
dc.subjectmorlaność nomocentrycznapl_PL
dc.subjectmoralność autocentrycznapl_PL
dc.titleKondycja moralna społeczeństwa polskiego w kontekście demonstratywnych i kompensacyjnych zachowań konsumenckichpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number299-315
dc.contributor.authorAffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II; Wydział Nauk Społecznych; Instytut Socjologii
dc.referencesAdamczyk Grzegorz, 2003, Wartości społeczne w świadomości młodzieży niemieckiej i polskiej. Studium socjologiczne, TN KUL, Lublin
dc.referencesBaumann Zygmunt, 2006, Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Wydawnictwo WAM, Kraków
dc.referencesBoss-Nünning Ursula, 1972, Dimensionen der Religiosität. Zur Operationalisierung und Messung religiöser Einstellungen, Chr. Kaiser Verlag, München–Mainz
dc.referencesHerbert Willi, 1992, Wertstrukturen 1979 und 1987: Ein Vergleich ihrer politischen Implikationen, [w]: H. Klages, H. J. Hippler, W. Herbert (red.), Werte und Wandel, Ergebnisse und Methoden einer Forschungstradition, Campus Verlag, Frankfurt am Main–New York.
dc.referencesInglehart Ronald, 1977, The Silent Revolution: Changing Values and Political Styles Among Western Publics, Princenton Univ Pr, Princeton
dc.referencesKiciński Krzysztof, 2002, Orientacje moralne społeczeństwa polskiego, [w]: J. Mariański (red.), Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, Wydawnictwo WAM, Kraków
dc.referencesKlages Helmut, 1985, Wertorientierung im Wandel. Rückblick, Gegenwartsanalyse, Prognosen, Campus Verlag, Frankfurt am Main–New York
dc.referencesKlages Helmut, 1988, Wertedynamik. Über die Wandelbarkeit des Selbstverständlichen, Edition Interfrom, Zürich–Osnabrück
dc.referencesKlages Helmut, 1993, Traditionsbruch als Herausforderung: Perspektiven der Wertewandelsgesellschaft, Campus Verlag, Frankfurt am Main–New York
dc.referencesKlages Helmut, Herbert Willi, 1983, Wertorientierung und Staatsbezug. Untersuchungen zur politischen Kultur in der Bundesrepublik Deutschland, Campus Verlag, Frankfurt am Main –New York
dc.referencesLange Elmar, Choi Sungjong, Yoo Dojin, Adamczyk Grzegorz, 2005, Jugendkonsum im internationalen Vergleich. Eine Untersuchung der Einkommens-, Konsum- und Verschuldungsmuster der Jugendlichen in Deutschland, Korea und Polen, Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden
dc.referencesMariański Janusz, 2000, Kondycja moralna społeczeństwa polskiego: hipotezy wstępne, „Społeczeństwo”, nr 1.
dc.referencesMariański Janusz, 2001, Kryzys moralny czy transformacja wartości? Studium socjologiczne, TN KUL, Lublin
dc.referencesMariański Janusz, 2006, Socjologia moralności, Wydawnictwo KUL, Lublin.
dc.referencesMariański Janusz, 2008, Społeczeństwo i moralność. Studia z katolickiej nauki społecznej i socjologii moralności, Wydawnictwo Biblos, Tarnów
dc.referencesReisch A. Lucia, Neuner Michael, Raab Gerhard, 2004, Zur Entstehung und Verbreitung von Kaufsucht in Deutschland, „Aus Politik und Zeitgeschichte”, nr 1–2.
dc.referencesScherhorn Gerhard, Reisch A. Lucia, Raab Gerhard, 1992, Kaufsucht. Bericht über eine empirische Untersuchung, Arbeitspapier 50, Stuttgart
dc.referencesSztompka Piotr, 2002, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków
dc.referenceswww.unicef.pl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord