Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorOber-Domagalska, Barbara
dc.date.accessioned2012-07-18T06:21:53Z
dc.date.available2012-07-18T06:21:53Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/882
dc.description.abstractThe aim goal of this paper is presentation the analysis of Polish and Norwegian high school youths regarding the importance of company ethical areas, that can help to build its success. The analysis is based on author own comparative research. This survey was conducted by a questionnaire on a group of high school students in Poland and Norway. To judge the importance of ethical areas impacting on business growth the multidimmenional scaling method was used. This method allows to create cognitive maps showing functional similarities of the studied areas. The analyses performed clearly show that stakeholders care is the key to successful business growth. The second important success-building factor is acting in accordance with the principles of corporate social responsibility. Ethically problematic areas (eg: working for two competing companies, personal use of firms computer, invading employees privacy rights, or bribery) have been identified by youth as of no importance to business growth. The research also concludes that both groups (from Poland and Norway) recognize the active role of both employees and institutions in building the company axio-normative order. Neither nationality nor religion affected the data collected.pl_PL
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 40
dc.subjectmłodzież polskapl_PL
dc.subjectmłodzież norweskapl_PL
dc.subjectetyka biznesupl_PL
dc.subjectbadania porównawczepl_PL
dc.subjectkodeksy etycznepl_PL
dc.subjectmapy poznawczepl_PL
dc.subjectprzedsiębiorczośćpl_PL
dc.titleIstotne obszary etycznego kontekstu firm w opinii młodzieży. Polsko-norweskie badania porównawczepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number231-251
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki; Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny; Instytut Socjologii
dc.referencesBauman Zygmunt, 1994, Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Instytut Kultury, Warszawa
dc.referencesBauman Zygmunt, 1996, Etyka ponowoczesna, PWN, Warszawa
dc.referencesBauman Zygmunt, 2006, Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, WAM, Kraków
dc.referencesBoltanski Luc, Chiapello Eve, 2005, The New Spirit of Capitalism, „International Journal of Political and Cultural Sociology”, No. 18
dc.referencesFilek Janina, 2002, O wolności i odpowiedzialności podmiotu gospodarującego, Wyd. Akademi Ekonomicznej, Kraków
dc.referencesFriedman Milton, Friedman Rose D., 1993, Kapitalizm i wolność, Centrum im. A. Smitha: Rzeczpospolita, Warszawa
dc.referencesGriffin Ricky W., 2002, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa
dc.referencesGasparski Wojciech (red.), 2003, Europejskie standardy etyki i społecznej odpowiedzialności biznesu, Wyd. WSPiZ, Warszawa
dc.referencesGasparski Wojciech, 2007, Wykłady z etyki biznesu, Wyd. WSPiZ, Warszawa
dc.referencesLewicka-Strzałecka Anna, 1999, Etyczne standardy firm i pracowników, Wyd. IFiS PAN, Warszawa
dc.referencesLewicka-Strzałecka Anna, 1999, Etyka biznesu jako dyscyplina naukowa, [w:] J. Dietl, W. Gasparski (red.), Etyka biznesu, PWN, Warszawa
dc.referencesLewicka-Strzałecka Anna, 2006, Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, Wyd. IFiS PAN, Warszawa
dc.referencesMariański Janusz, 2004, Kryzys moralny czy transformacja wartości?, Wyd. KUL, Lublin
dc.referencesMaslow Abraham, 1987, Motivation and Personality, Addison-Wesley, Third Ed, New York
dc.referencesMorrison Ken, 2006, Marx, Durkheim, Weber – Formations of the Modern Social Thought, SAGE Publication, London.
dc.referencesNorris Pippa, Inglehart Ronald, 2006, Sacrum i profanum. Religia i polityka na świecie, NOMOS, Kraków
dc.referencesPodgórecki Adam, 1998, Socjologiczna teoria prawa, tłum. Kwaśniewska Ł., Smogor R., Interart TAL, IPSiR UW, Warszawa
dc.referencesNovak Michael, 1993, The Catholic Ethic and the Spirit of Capitalism, The Free Press, New York
dc.referencesWalczak-Duraj Danuta, 2002, Ład etyczny w gospodarce rynkowej. Doświadczenia polskiej transformacji, Wyd. UŁ, Łódź
dc.referencesWeber Max, 1994, Etyka protestancka a duch kapitalizmu, Wydawnictwo Test, Lublin


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord