Replay. The Polish Journal of Game Studies 01/2014
Browse by
CONTENT
1. Od RedakcjiMaria B. Garda i Paweł Grabarczyk
2. „Mortal Kombat”, czyli jak uratować świat
Piotr Sitarski
3. Sposoby funkcjonowania odniesień intertekstualnych oraz konsekwencje remediacji formuły gatunkowej westernu w grze „Call of Juarez”
Tomasz Szczęsny
4. Motyw „yūrei” w japońskich survival horrorach — analiza wybranych przykładów
Dominika Staszenko
5. Brzemię interaktywności – erotyka i seksualność w grach komputerowych
Magdalena Cielecka
6. Gra w utratę kontroli. Słaba podmiotowość, kwestionowanie racjonalności i problematyzowanie utożsamienia w narracyjnych grach komputerowych
Piotr Sterczewski
7. „Flâneur” w piaskownicy – o doświadczeniu nawigowalnej przestrzeni w grach komputerowych
Marcin M. Chojnacki
8. Lokacje teatralne w cyfrowych grach fabularnych jako przyczynek do refleksji nad remediacją teatru w obrębie gier komputerowych
Jakub Kłeczek
9. Ludo-narratywizm, czyli proceduralizm Bogosta na tle sporu ludologii z narratologią
Marcin Petrowicz
10. W stronę nowej kultury gier komputerowych — od komputeryzacji do smartfonizacji
Marta du Vall, Marta Majorek
11. „Your character has been robbed. Do you want to sue the other player?” Polskie prawo karne a „kradzież” przedmiotu w grze komputerowej
Adam Olczyk
12. Gry komputerowe jako dziedzictwo kulturowe
Maria B. Garda
Recent Submissions
-
„Your character has been robbed. Do you want to sue the other player?” Polskie prawo karne a „kradzież” przedmiotu w grze komputerowej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)Technological development implies a lot of new ways to commit crimes in cyberspace. Stealing virtual objects (such as magical swords or shoes) is one of them. It is unique because virtual theft combines one of the oldest ... -
Gry komputerowe jako dziedzictwo kulturowe
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)The aim of the article is to discuss the challenges of computer games preservation as a cultural heritage, focusing on the Polish perspective. Computer games are predominantly perceived as ‘new media’, despite the fact ... -
W stronę nowej kultury gier komputerowych — od komputeryzacji do smartfonizacji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)In this paper the authors focus on the crucial change of thinking about what computer really is, and then attempt to determine the essential elements of new games designed specifically for mobile computers. The authors ... -
„Flâneur” w piaskownicy – o doświadczeniu nawigowalnej przestrzeni w grach komputerowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)Spatiality of computer games is one of the most important features that affect the way they are received by the players. That is why it becomes a common subject of discussion among researchers involved in analyzing the ... -
Sposoby funkcjonowania odniesień intertekstualnych oraz konsekwencje remediacji formuły gatunkowej westernu w grze „Call of Juarez”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)The author tries to examine the reasons for the popularity of the Western film convention manifested by the game "Call of Juarez". It seems surprising because Western – once a popular genre – currently seems to be almost ... -
Od Redakcji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014) -
„Mortal Kombat", czyli jak uratować świat
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)The paper analyses interrelations between different constituents of the Mortal Kombat entertainment system. The author points out those specific features of movie adaptations that are necessitated by the characteristic of ... -
Brzemię interaktywności – erotyka i seksualność w grach komputerowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)Sexuality tends to find its way through all media, video games included. Yet, in-game erotica rarely varies from safe and tamed ways of depicting sexual intercourse typical of other audiovisual media. Something unique for ... -
Lokacje teatralne w cyfrowych grach fabularnych jako przyczynek do refleksji nad remediacją teatru w obrębie gier komputerowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)Digital games and theatre seem to have similar identity. This may be observed in similar art techniques used in both media. The aim of this paper is to demonstrate how theatre as a medium is represented in digital games. ... -
Ludo-narratywizm, czyli proceduralizm Bogosta na tle sporu ludologii z narratologią
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)The ludology-narratology dispute has been dismissed and neglected by many researchers. Theorists on both sides of the conflict created theories assimilating the concepts of their opponents. However, in my opinion, Ian ... -
Motyw „yūrei” w japońskich survival horrorach — analiza wybranych przykładów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)This paper examines the phenomenon of survival horror games. It focuses on “yūrei”, a Japanese mythological supernatural being. “Yūrei” returns to the world of the living to take revenge on the people who harmed them in ... -
Gra w utratę kontroli. Słaba podmiotowość, kwestionowanie racjonalności i problematyzowanie utożsamienia w narracyjnych grach komputerowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)The article diagnoses prevalent tendencies in game design and styles of play, positioning players as strong, active, rational, and extraordinary characters able to change the world around them; embodying the logic of ...