Show simple item record

dc.contributor.authorMalinowska, Ewa
dc.date.accessioned2012-07-16T05:45:53Z
dc.date.available2012-07-16T05:45:53Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/861
dc.descriptionZarys przedstawionej tu koncepcji autorka przygotowała w ramach projektu Kapitał ludzki i społeczny jako czynniki rozwoju regionu łódzkiego, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznegopl_PL
dc.description.abstractW artykule przedstawiono koncepcję ujmowania i badania kapitału ludzkiego z perspektywy płci kulturowej (gender): (i) zaproponowano, aby mianem podejścia genderowego określać wyłącznie te koncepcje badawcze, w których przyjmuje się, jako wstępne, założenie o fundamentalnym znaczeniu stratyfikacyjnym płci biologicznej we wszystkich społeczeństwach i kulturach oraz o patriarchalnym charakterze kultury tworzącej najstarszą i najszerszą ramę, w której funkcjonowały i funkcjonują społeczeństwa; (ii) zaakcentowano społeczną genezę kapitału ludzkiego, obok jego jednostkowego wymiaru; (iii) wskazano – jako główny czynnik warunkujący proces gromadzenia, wyceniania i inwestowania kapitału ludzkiego – posiadanie podstawowych praw człowieka, czyli praw i wolności osobistych; (iv) zaproponowano uwzględnienie w definicji kapitału ludzkiego (oprócz wykształcenia, praktycznych umiejętności i stanu zdrowia), również tych kategorii, w jakich społeczeństwo określa i różnicuje ludzi konstruując kulturowe koncepcje płci, tj. – cech osobowości człowieka i cech wyglądu; (v) wskazano konieczność postrzegania procesu gromadzenia, wyceniania i inwestowania kapitału ludzkiego w szerokim kontekście zachodzących równolegle i powiązanych ze sobą procesów: trwania/erozji patriarchatu i urzeczywistniania egalitaryzacji, a dokładniej – procesu podmiotowienia kobiet oraz redefinicji miejsca i roli mężczyzn w społeczeństwie wobec końca wyłączności ich statusu podmiotowego. Na zakończenie sformułowano hipotezę o pęknięciu, w społeczeństwie będącym egzemplifikacją „patriarchalnej demokracji”, monolitycznej w modelu patriarchalnym całości: płeć biologiczna (sex) – płeć kulturowa (gender).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 39
dc.subjectpłeć kulturowapl_PL
dc.subjectgenderpl_PL
dc.subjectkapitał społecznypl_PL
dc.subjectpłeć biologicznapl_PL
dc.subjectsexpl_PL
dc.titleKapitał ludzki w ujęciu genderowym - koncepcja teoretycznapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number3-16
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki; Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny; Instytut Socjologii
dc.referencesAdler A. (1948), Znajomość człowieka, Łódź: S. Jemiołkowski, T. J. Ebert
dc.referencesBaden S., Milward K. (1997), Gender Inequality and Powerty: Trends, Linkages, Analysis and PolicyImplications – Report Prepared for the Gender Equality Unit, Swedish International Development Cooperation Agency (Sida).
dc.referencesBem S. J. (1974), The Measurement of Psychological Androgyny, „Journal of Consulting and Clinical Psychology”, vol. 42 (1).
dc.referencesBeauvoir S. de (1976), Le deuxieme sexe, Paris: Gallimard.
dc.referencesColeman J. S. (1994), Foundations of Social Theory, London–Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press
dc.referencesDahl R. (1995), Demokracja i jej krytycy, Kraków–Warszawa: Znak, Fundacja im. S. Batorego
dc.referencesDomański R. S. (1993), Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy, Warszawa: PWN
dc.referencesEndepohls-Ulpe M. (2011), Are Male People Disadvantaget in the Educational System? – In Search of the ‘Boy Problem’ in Adult Education, Referat wygłoszony na konferencji Introducing Gender into Academia – (In)visible Act, Universite Paul valery, Montpellier 3.
dc.referencesFontanini Ch. (2011), Cooeducation and Higer Education. The Gender Based Perceptions of the Academic Trainers in Verbal Interactions in Adult Training, Referat wygłoszony na konferencji Introducing Gender into Academia – (In)visible Act, Universite Paul valery, Montpellier 3.
dc.referencesHearn J. (2004), From Hegemonic Masculinity to the Hegemony of Men, „Feminist Theory”, vol. 5 (1).
dc.referencesHeritier F. (2011), Il est plus dure d’etre une femme que d’etre un home. Interview Marie-Laure Delorme, „Le Journal du Dimache”, No 361
dc.referencesKrasnodębski Z. (2002), Weber Max, [w:] Encyklopedia socjologii, t. 4, Warszawa: Oficyna Naukowa
dc.referencesMalinowska E. (2003), Mężczyźni i kobiety w społeczeństwie jutra, „Kultura i Społeczeństwo”, t. 47 (4).
dc.referencesOrtner Sh. (1982), Czy kobieta ma się do mężczyzny tak, jak natura do kultury? (wyd. oryg. 1974), [w:] Hołówka T. (wyb. i tłum.), Nikt nie rodzi się kobietą, Warszawa: PWN.
dc.referencesQuaiser-Pohl C. (2011), Academic Careers in Science and Technology – Why Women Are Here Less Represented Than Men – A Theoretical and Empirical Overview, Referat wygłoszony na konferencji Introducing Gender into Academia – (In)visible Act, Universite Paul valery, Montpellier 3.
dc.referencesPutnam R. (2008), Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Warszawa: WAiP
dc.referencesRenzetti C. M., Curran D. J. (2005), Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Warszawa: PWN
dc.referencesStarosta P., Daniłowicz P. (2011), Cel i metodologia badań surveyowych zasobów kapitału ludzkiego i społecznego w województwie łódzkim, [w:] K. Brzeziński i in., Kapitał ludzki społeczny regionu łódzkiego, Raport z badań realizowanych w ramach projektu Kapitał ludzki i społeczny jako czynniki rozwoju regionu łódzkiego współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
dc.referencesSztompka P. (2002), Socjologia, Kraków: Znak
dc.referencesTong R. P. (2002), Myśl feministyczna. Wprowadzenie, Warszawa: PWN
dc.referencesWeininger O. (1911), Płeć i charakter, Łódź–Warszawa–Lwów: Księgarnia H. Altenberga
dc.referencesZnaniecki F. (1934), Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, Warszawa: Książnica Atlas


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record