Was wird von der Werbung in Wirklichkeit verkauft? : Analyse der gegenwärtigen Schlüsselwörter
Streszczenie
Reklama jako sztuka perswazji wykorzystuje obecnie każdą technikę i każdy środek w celu
zwiększenia swego wpływu na potencjalnego konsumenta. Ważnym aspektem reklamy są tzw.
słowa-klucze (Schlüsselwörter), które ze względu na swą semantykę wywołują różnorodne
pozytywne konotacje i skojarzenia. Słowa te transportują pewne wartości, które zostają przez
konsumenta przenoszone na reklamowany produkt, co przyczynia się do zwiększenia wartości
danego produktu w oczach konsumenta.
Analizie poddano 100 tekstów reklamowych, które ukazały się w prasie niemieckiej w latach
2001-2002. Słowa-klucze zostały wyodrębniane osobno z czterech grup tekstów reklamowych
w zależności od reklamowanego produktu: leki, biżuteria, kosmetyki, samochody.
W prezentowanym artykule wykazano, że użycie słów-kluczy zależy od reklamowanego
produktu, co związane jest z reprezentowanymi przez te słowa różnymi wartościami i wywoływanymi
przez nie różnymi konotacjami i skojarzeniami. W reklamie leków największą rolę
odgrywają takie wartości jak skuteczność i naturalność, które spełniają w pełni oczekiwania
konsumenta co do stosowania reklamowanych leków. Reklamy biżuterii podkreślają trwałość,
tradycję i kosztowność produktów, dzięki czemu odnoszą się do emocji konsumentów i podkreślają
ich status społeczny. Reklama samochodów kieruje uwagę konsumenta na bezpieczeństwo,
technikę i komfort reklamowanych pojazdów, co podkreśla dostosowanie się do głównych
potrzeb kupującego. Reklamy kosmetyków zachwalają natomiast swe produkty takimi określeniami,
jak pielęgnacja, efektywność i skuteczność. Wspomniane słowa-klucze wskazują bezpośrednio lub poprzez skojarzenia i konotacje różne
wartości, które odgrywają istotną rolę w danym społeczeństwie. Poprzez podświadome przeniesienie
tych wartości na reklamowany produkt potencjalny konsument nie dokonuje zakupu
określonego produktu, lecz postrzega ten produkt przez pryzmat związanych w nim wartości
i decyduje się na kupno, jeśli dane wartości spełniają jego potrzeby. W wyniku powyższych
rozważań można stwierdzić, iż konsument nie kupuje jedynie materialnego produktu, który dla
konsumenta tylko w nieistotny sposób różni się od innych produktów tego samego rodzaju, ale
wartości przekazywane przez reklamę pod postacią słów-kluczy.
Collections