Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKusideł, Ewaen
dc.contributor.authorGórniak, Joannaen
dc.date.accessioned2015-04-28T11:46:07Z
dc.date.available2015-04-28T11:46:07Z
dc.date.issued2013-03-08en
dc.identifier.issn1508-2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8312
dc.description.abstractThe article discusses the issue of transport availability, taking into account road and rail infrastructure, as compared with socio-economic development in specific regions of Poland. The issue is studied from the theoretical and empirical point of view. The nature of the of the research is to use of existing methods for new dataset, namely the transport development level is estimated based on a composite indicator of development and degree of convergence among regions is estimated using classical regional convergence tests. The main goal of the study is to assess the degree of transport availability diversification among regions (voivodships) of Poland in comparison with their socio-economic development. The hypothesis assumes that there is strong correlation between transport availability and development of the regions and therefore similarity in the convergence inference.en
dc.description.abstractW artykule omówiono problem dostępności transportowej z wyróżnieniem infrastruktury drogowej oraz kolejowej na tle rozwoju społeczno-gospodarczego w poszczególnych województwach w Polsce. Zagadnienie to rozpatrywane jest zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i empirycznym. Istotą badania jest wykorzystanie istniejących metod do nowego zestawu danych, a mianowicie poziom rozwoju transportu oszacowano na podstawie złożonego wskaźnika rozwoju, zaś stopień zbieżności pomiędzy regionami określono przy użyciu testów klasycznej konwergencji. Głównym celem badania jest ocena stopnia zróżnicowania dostępności transportowej pomiędzy województwami w Polsce w porównaniu do ich rozwoju społeczno-gospodarczego. Hipoteza badawcza zakłada, że istnieje silna korelacja pomiędzy dostępnością transportową i rozwojem regionów, co pociąga za sobą podobieństwo wniosków co do występowania konwergencji.en
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen
dc.relation.ispartofseriesComparative Economic Research;15en
dc.rightsThis content is open access.en
dc.titleTransport Availability vs. Development of Poland’S Regionsen
dc.page.number105-116en
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Łódźen
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Łódźen
dc.identifier.eissn2082-6737
dc.referencesBell G., Bowen P., Fawcett P. (1984). The business of transport. MacDonald & Evans Ltd, Plymouthen
dc.referencesBoyle G.E., McCarthy T.G. (1997). A simple measure of β-convergence, Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 59, 2en
dc.referencesMichałowska M. (Ed.), (2009). Efektywny transport - konkurencyjna gospodarka [Effectivetransport - competitive economy], Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowiceen
dc.referencesMichałowska M. (Ed.), (2009). Transport w gospodarce opartej na wiedzy [Transport inknowledge-based economy], Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowiceen
dc.referencesMalina A. (2004). Wielowymiarowa analiza przestrzennego zróżnicowania struktury gospodarkiPolski według województw [Multidimensional analysis of spatial diversification of Polisheconomy structure according to voivodships], Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Krakówen
dc.referencesRaport wykonany dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego [Report prepared for the Ministry of Regional Development]: T. Komornicki (Ed.), (2008). Opracowanie metodologii liczeniawskaźnika międzygałęziowej dostępności transportowej terytorium Polski oraz jego oszacowanie[Methodology of computing the intramodal transport availability indicator for the territory ofPoland and its estimation], Warszawaen
dc.referencesRosik P., Szuster M. (2008). Rozbudowa infrastruktury transportowej a gospodarka regionów[Development of transport infrastructure and regional economy]. Politechnika Poznańska, Poznań, Poznańen
dc.referencesSpiekermann K., Neubauer J. (2002). Accessibility and peripherality: concepts, models andindicators, Nordregioen
dc.referencesWojewódzka-Król K. (Ed.), (2002). Rozwój infrastruktury transportu [Development of transportinfrastructure], Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsken
dc.referencesWolszczak-Derlacz J. (2007). Wspólna Europa, różne ceny - analiza procesów konwergencji[Common Europe, different prices - analysis of convergence processes], Wydawnictwo CeDeWu, Warsawen
dc.referencesWoźniak M.G., Czuzhykov V.I., Lukianenko D.G. (2009). Konwergencja modeli ekonomicznych.en
dc.referencesPolska i Ukraina [Convergence of economic models. Poland and Ukraine], Wydawnictwo Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Krakówen
dc.referencesZeliaś A. (2000). Taksonomiczna analiza przestrzennego zróżnicowania poziomu życia w Polscew ujęciu dynamicznym [Dynamic taxonomic analysis of standard of living spatial diversificationin Poland], Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Krakówen
dc.identifier.doi10.2478/v10103-012-0029-3en


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord