Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKoszewska Małgorzataen
dc.date.accessioned2015-04-28T11:20:13Z
dc.date.available2015-04-28T11:20:13Z
dc.date.issued2011-11-08en
dc.identifier.issn1508-2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8266
dc.description.abstractAn overview of the Western European literature shows that one of the most distinct trends in consumption that has been noted in the recent years is globally increasing environmental and social awareness. The issue of consumers' behaviours and attitudes towards "socially responsible products" has been gaining importance in Polish economy as well. This article evaluates the development prospects of ethical and ecological consumption in Poland vis-à-vis Western European countries. The comparative analysis being part of the article utilizes primary sources of information, i.e. interviews with a representative sample of Polish adults, as well as secondary sources of information. A factor analysis or, more precisely, a principal component analysis, allowed dividing Polish consumers into groups that were typologically homogeneous in respect of their sensitivity to various aspects of business ethics and ecology.en
dc.description.abstractPrzegląd literatury zachodnio-europejskiej pozwala stwierdzić, że jednym z najbardziej zauważalnych trendów w sferze konsumpcji w ostatnich latach jest coraz większa świadomość ekologiczna i społeczna w wymiarze globalnym. Problematyka zachowań i postaw konsumentów wobec produktów "społecznie odpowiedzialnych" nabiera coraz większego znaczenia także w polskiej gospodarce. Celem artykułu jest ocena perspektyw rozwoju etyczneji ekologicznej konsumpcji w Polsce na tle krajów zachodnio-europejskich. Analizę porównawczą prowadzono bazując na źródłach wtórych jak i badaniach pierwotnych realizowanych na reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski. W oparciu o analizę czynnikową, a dokładniej metodę analizy głównych składowych, dokonano także podziału polskich konsumentów na jednorodne grupy typologiczne pod względem ich wrażliwości na różne aspekty związane z ekologią i etyką.en
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen
dc.relation.ispartofseriesComparative Economic Research;14en
dc.rightsThis content is open access.en
dc.titleThe Ecological and Ethical Consumption Development Prospects in Poland Compared with the Western European Countriesen
dc.page.number101-123en
dc.contributor.authorAffiliationTechnical University of łódźen
dc.identifier.eissn2082-6737
dc.referencesAlter Eco, (2005), 2002-2005 Les consommateurs français et le Commerce Équitable http://www.altereco.com/_data/documents%20PDF/Etude%20avril%202005.pdfen
dc.referencesBedyńska S., Brzesińska A. (2007), Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawaen
dc.referencesBhandarkar M., Alvarez-Rivero T. (2007), From supply chains to value chains: A spotlight on CSR in: Industrial Development for the 21st Century: Sustainable Development Perspectives UN, New Yorken
dc.referencesBywalec Cz. (2007), Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania, PWN, Warszawaen
dc.referencesCan You Hear Me, Ipsos MORI 2009 http://www.ipsos-mori.com/DownloadPublication/1287_reputation-newsletter-can-you-hearme.pdfen
dc.referencesCarbone V., Moatti V., Greening the Supply Chain: Preliminary Results of a Global Survey, Supply Chain Forum An International Journal Vol. 9 - N2-2008en
dc.referencesCorporate Ethics and Fair Trading. A Nielsen Global Consumer Report, October 2008 http://tr.nielsen.com/site/documents/CSR_Fairtrade_global_reportOctober08.pdfen
dc.referencesde Brito M., Carbone, V., & Meunier, C. (2008), Towards a sustainable fashion retail supply chain in Europe: Organisation and performance, International Journal of Production and Economics, 114, 534-553en
dc.referencesGlobal Lifestyle of Health and Sustainability. An overview on the growing global market and consumer base for sustainable products and services August 2008, Moxie Design Group Limited http://www.nzbcsd.org.nz/_attachments/GLOHAS_international_publication_FINAL.pdfen
dc.referencesJanoś-Kresło M., Mróz B. (2006), Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, SGH, Warszawaen
dc.referencesKieżel E. (2010), Konsument i jego zachowania na rynku europejskim, PWE, Warszawaen
dc.referencesMirvis P. H., Can You Buy CSR? California Management Review Vol. 51, No. 1 Fall 2008 Cmr. Berkeley. Edu, s. 109en
dc.referencesMoore S. B, Ausley L.W. (2004), Systems thinking and green chemistry in the textile industry: concepts, technologies and benefits, Journal of Cleaner Production 12 585-601 doi: 10.1016/S0959-6526(03)00058-1en
dc.referencesMyers N., Kent J. (2004) New Consumers : The Influence of Affluence on the Environment, Washington, DC, USA: Island Pressen
dc.referencesOrganic Exchange - Organic Cotton Market Report 2009 http://www.organicexchange.orgen
dc.referencesRatnakar Adhikari and Yumiko Yamamoto (2007) The textile and clothing Industry: Adjusting to the post-quota world, in: Industrial Development for the 21st Century: Sustainable Development Perspectives UN, New York, 2007, p. 205en
dc.referencesSmyczek S., Sowa I. (2005), Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje, Difin, Warszawaen
dc.referencesStanisz A. (2007), Przystępny kurs statystyki, tom 3, Krakówen
dc.referencesTen Years of Ethical Consumerism: 1999-2008, The Co-operative Bank, with additional research by the Ethical Consumer Research Association (ECRA), Available from http://www.goodwithmoney.co.uk/ethicalconsumerismreporten
dc.referencesThe Cone Cause Evolution & Environmental Survey (2008) http://www.coneinc.comen
dc.referencesThe Ethical Consumerism Report (2007), the Co-operative Bank, with additional research by the Ethical Consumer Research Association (ECRA) http://www.co-operativebank.co.uk/images/pdf/ethical_consumer_report_2007.pdfen
dc.referencesThe Ethical Consumerism Report (2008), the Co-operative Bank, with additional research by the Ethical Consumer Research Association (ECRA) http://www.ethicalconsumer.org/Portals/0/Downloads/ETHICAL%20CONSUMER%20REPORT.pdfen
dc.referencesThe Ethical Consumerism Report (2009), the Co-operative Bank, with additional research by the Ethical Consumer Research Association (ECRA)en
dc.referencesThe Ethical Consumerism Report 2010. Ethical Shopping Through the Downturn, The Cooperative Bank, with additional research by the Ethical Consumer Research Association (ECRA) http://www.goodwithmoney.co.uk/ethicalconsumerismreporten
dc.referencesWieczorkowska G., Wierzbiński J. (2007), Statystyka, Analiza badań społecznych, WN SCHOLAR, Warszawa 2007en
dc.referencesZakrzewska M. (1994), Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznańen
dc.identifier.doi10.2478/v10103-011-0013-3en


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord