"Polnische Patrioten?" Einige Anmerkungen zum frühen Polenbild in Westpreußen um 1700
Streszczenie
Poniższa praca odnosi się głównie do tezy Huberta Orłowskiego, według której „niemiecka
dyskusja o Polsce miała legitymujące, nic do pominięcia znaczenie dla wynalezienia niemieckiego
narodu”. Wobec rozmiarów i rozdrobnienia społeczno-wyznaniowego Rzeszy Niemieckiej
ok. 1700 r. temat ten ograniczony jest do Prus Zachodnich i głównego problemu (teoria
państwowości, religia, historia) debaty o przyczynach funkcjonowania powstałego obrazu Polski. Koncentracja na Prusach Zachodnich wynika z modalnego charakteru, jaki musiał
mieć „problem Polski” jako odzwierciedlenie procesów tworzenia się granic na danym
obszarze, którego niemiecki rejon kulturalny miał polską przynależność państwową.
Przedstawia się tu sposób, w jaki nowa, w dyskusyjnych ramach europejskiego wczesnego
Oświecenia powstająca świadomość wnosiła stopniowy odwrót od rozpadającej się polskiej
Republiki Szlacheckiej, a tym samym konieczność poszukiwania nowej władzy ochronnej.
Wynikała z tego pewna opcja narodowa, która następnie zmieniła regionalnie obraz Polski.
Ta trafnie podkreślana przez Orłowskiego konccplualizacja obrazu Polski służyła do przekształcenia
stanowo uformowanej boruskiej świadomości regionalnej w nowożytną (pozytywnie
lub negatywnie) skupioną na Prusach świadomość państwową.
Punktem wyjścia poniższych rozważań jest spór o to, czy forma państwa polskiej
Republiki Szlacheckiej w drugiej połowie XVII w. mogła jeszcze być wystarczającą dla
ekonomicznych i politycznych potrzeb mieszczaństwa.
Rozważania te wskazują zarówno z obcej jak też z własnej perspektywy na ten w tamtym
okresie z mieszczańskiego punktu widzenia mało atrakcyjny obraz Polski. Obcy znaczy tu
jednak nie tyle trochę specyficzny „polski”, ile nie do zaakceptowania jako patriotyczny
i nierozsądny ekonomicznie dla mieszczanina sposób postępowania polskiego szlachcica.
W tymże sensie informuje zrekonstruowana tu debata o wczesnym mieszczańskim (nie
zabarwionym jeszcze narodowo) obrazie Polski.
Przedstawia ona jednocześnie, w jak wielkim stopniu konstruowany był portret własny
mieszczaństwa w kulturalnie niemiecko ukształtowanych miastach Polski, według etosu
protestanckiego w przeciwieństwie do katolickiej szlachty polskiej.
Rozwijający się z tego późny pruski obraz Polski jest następnie podejmowany jako
kompleks dalej działających i umacniających się uprzedzeń, które powstają na początku
XVIII w. i oddzielają się stopniowo od ich prawdziwych kulis.
Jako stereotyp ma to więc swoje korzenie w przeciwieństwie mieszczańsko-boruskich
i polskich, skierowanych na konstelacje władzy w Republice Szlacheckiej interesów i poczynań.
Teza ta uwidacznia też, że nie chodziło tylko o opis stereotypowej struktury dziś rozprzestrzenionych
opinii o Polsce. Dużo większe zainteresowanie skierowane zostało na „ziarenko
prawdy” , które, z historycznego punktu widzenia, zawarte jest w każdym stereotypie.
Collections