Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorOrnacka, Katarzyna
dc.date.accessioned2015-03-17T13:24:13Z
dc.date.available2015-03-17T13:24:13Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn2353-4850
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/7343
dc.description.abstractChildhood is a unique period of life, and it has a fundamental influence on human being’s process of development. Knowledge and experience gathered by a child has a great impact on his/her behaviour and relations with others. Identity(ies) of the child, especially its social aspect, is shaped through the acting process, in a specific social space. It is the key to understanding mechanisms taking place between an individual and society. Its form and shape are determined by a society as well as an individual depending on his/her position in the social structure. What are the commonalities and differences between the world of children of vulnerable identity and those who are brought up in “healthy” family systems? They form a separate social group and are present in various types of discourse. However, their social situation is different, much more difficult ‒ their life stories are complicated, and their firsthand experience is much bigger. What are their chances of being included in the mainstream? The purpose of the article is to find the answer to the questionpl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 49
dc.subjectchildhoodpl_PL
dc.subjectvulnerable identitypl_PL
dc.subjectempowermentpl_PL
dc.titleChildren of “Vulnerable Identity” Do They Have To Be Excluded? Some Reflections Based on Empirical Researchpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number81-95pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationDepartment of Apllied Sociology and Social Work, Institute of Sociology, Faculty of Philosophy, Jagiellonian University in Krakówpl_PL
dc.referencesAnczewska M., Wciórka J. (red.) (2007), Umacnianie ‒ nadzieja czy uprzedzenia, “Biblioteka Psychiatry”, nr 8, (Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa), pp. 45‒82pl_PL
dc.referencesBauman Z. (2007), Tożsamość. Rozmowy z Benedetto Vecchim, GWP, Gdańskpl_PL
dc.referencesBilicki T. (2000), Dziecko i wychowanie w pedagogii Jana Pawła II, Oficyna Wydawnicza Impuls, Krakówpl_PL
dc.referencesFrysztacki K., Kaszyński H. (2009), Socjologia – makropraca socjalna. Teoria dla podejścia socjalnego, [w:] A. Karwacki, H. Kaszyński (red.), Polityka aktywizacji w Polsce, Wydawnictwo UMK, Toruń, pp. 101‒116pl_PL
dc.referencesGłowacka B., Pilch T. (red.) (2001), Dzieci gorszych szans, Krajowy Komitet Wychowania Resocjalizacyjnego, Warszawapl_PL
dc.referencesGogacz M. (1985), Człowiek i jego relacje, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawapl_PL
dc.referencesGuardini R. (1953), Die Lebensalter. Ihreethische und padagogische Bedeutung, Topos, Wurzburgpl_PL
dc.referencesGulla B. (2009), Wolność a zależność dziecka, [w:] B. Gulla, M. Duda (red.), Dziecko a świat dorosłych, Wydawnictwo św. Stanisława BM, Kraków, pp. 64‒74pl_PL
dc.referencesHomplewicz J. (1996), Etyka pedagogiczna, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawapl_PL
dc.referencesHowarth J. (2010), The Child`s World. The Comprehensive Guide to Assessing Children in Need, Jessica Kingsley Publishers, London‒Philadelphiapl_PL
dc.referencesHutchby I., Moran-Ellis J. (2005), Children and Social Competence. Arenas of Action, Routledge Falmer, London ‒ New Yorkpl_PL
dc.referencesIzdebska J. (2003), Dziecko w rodzinie i środowisku rówieśniczym, Trans Humana, Białystokpl_PL
dc.referencesIzdebska J. (2004), Dziecko osamotnione w rodzinie, Trans Humana, Białystokpl_PL
dc.referencesIzdebska J. (2006), Dom rodzinny postrzegany przez dzieci w kontekście społeczno-kulturowych zróżnicowań współczesnej rodziny, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystokpl_PL
dc.referencesJenks Ch. (2005), Constituting Childhood, [w:] Ch. Jenks (red.), Childhood. Critical Concepts in Sociology, Vol. I, Routledge, Nowy Jork, pp. 30–56pl_PL
dc.referencesJenks Ch. (2008), Socjologiczne konstrukty dzieciństwa, [w:] M. J. Kehily, Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, Wydawnictwo WAM, Kraków, pp. 111‒134pl_PL
dc.referencesKrąpiec M. A. (2001), Dziecięctwo jako forma życia ludzkiego, [w:] D. Kornas-Biela (red.), Oblicza dzieciństwa, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin, pp. 17‒21pl_PL
dc.referencesKrąpiec M. A. (2003), Dziecko osobą dojrzewającą, [w:] J. Wilk (red.), W służbie dziecku, vol. 1, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin, pp. 19‒24pl_PL
dc.referencesŁaciak B. (1998), Świat społeczny dziecka, Wydawnictwa Akademickie “Żak”, Warszawapl_PL
dc.referencesMatthews G. B. (2006), A Philosophy of Childhood, The Poynter Center for the Study of Ethics and American Institutions, Indiana University, Bloomingtonpl_PL
dc.referencesMatyjas B. (2008), Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Wydawnictwa Akademickie “Żak”, Warszawapl_PL
dc.referencesNikitorowicz J. (2005), Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańskpl_PL
dc.referencesOrnacka K. (2011), Społeczny fenomen dzieciństwa – na podstawie badań przeprowadzonych wśród dzieci, [w:] K. Frysztacki, M. Nóżka, M. Smagacz-Poziemska (red.), Dzieci ulicy. Procesy marginalizacji i automarginalizacji nieletnich, ser. “Zeszyty Pracy Socjalnej”, vol. 16, Instytut Socjologii, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, pp. 7‒28pl_PL
dc.referencesOrnacka K. (2013), Od socjologii do pracy socjalnej. Społeczny fenomen dzieciństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Krakówpl_PL
dc.referencesOrnacka K., Szlachta K. (2013), O dzieciństwie (nie)równych szans z perspektywy młodzieży gimnazjalnej oraz wychowanków domu dziecka, [w:] J. Matejek, R. Spyrka-Chlipała (red.), Dziecko i rodzina w różnych obszarach wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego, Wydawnictwo Koło Kwadratu, Kraków, pp. 93‒110pl_PL
dc.referencesOrnacka K., Wałek I. (2013), O dziecięcej filozofii wartości i wsparciu dla rodziny ‒ na przykładzie badań wśród młodzieży, [w:] J. Matejek, R. Spyrka-Chlipała (red.), Dziecko i rodzina w różnych obszarach wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego, Wydawnictwo Koło Kwadratu, Kraków, pp. 179‒196pl_PL
dc.referencesOrnacka K., Żuraw K. (2013), O umacnianiu dzieci w organizacjach pozarządowych – na przykładzie stowarzyszenia Parasol, [w:] J. Matejek, R. Spyrka-Chlipała (red.), Dziecko i rodzina w różnych obszarach wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego, Wydawnictwo Koło Kwadratu, Kraków, pp. 22‒39pl_PL
dc.referencesPiaget J. (1993), Psychologia dziecka, [tłum. Z. Zakrzewska], Siedmiogród, Wrocław.pl_PL
dc.referencesPiaget J. (2006), Studia z psychologii dziecka, [tłum. T. Kołakowska], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesPilch T. (red.) (2003), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. 1, Wydawnictwa Akademickie “Żak”, Warszawapl_PL
dc.referencesPrzetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G. (1985), Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawapl_PL
dc.referencesPrzetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996), Psychologia rozwoju człowieka, vol. 1: Zagadnienia ogólne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesRuba M. (1993), Osoba a akt moralny. Maxa Schelera personalizm etyczny, [w:] M. Filipiak, M. Szulakiewicz (red.), Człowiek drogi ‒ poszukiwań. Studia z antropologii i etyki, Wydawnictwo WSP, Rzeszów, pp. 81‒91pl_PL
dc.referencesSajkowska M. (red.) (2011), Dzieci się liczą. Informacje o stanie zagrożenia bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce, “Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka”, vol. 36, nr 3, (Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa), pp. 1‒184pl_PL
dc.referencesSchaffer H. R. (1994), Wzajemność kontroli we wczesnym dzieciństwie, [w:] A. Brzezińska, G. Lutomski (red.), Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów, Zysk i S-ka, Poznań, pp. 125‒149pl_PL
dc.referencesSchaffer H. R. (2005), Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańskpl_PL
dc.referencesSchaffer H. R. (2008), Psychologia dziecka, [tłum. A. Wojciechowski], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesSegiet K. (2011), Dziecko i jego dzieciństwo w perspektywie naukowego poznania i doświadczania rzeczywistości. Studium pedagogiczno-społeczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznańpl_PL
dc.referencesSmith R. (2008), Social Work and Power, Palgrave‒Macmillan, Basingstokepl_PL
dc.referencesSzczepska-Pustkowska M. (2011), Od filozofii dzieciństwa do dziecięcej filozofii życia. Casus władzy (i demokracji), Impuls, Krakówpl_PL
dc.referencesSzlachta K. (2012), “Kim jestem dla siebie i dla innych?”, czyli wpływ stygmatu sieroty społecznej na konstruowanie indywidualnej tożsamości na podstawie badań przeprowadzonych wśród dzieci z Domu Dziecka w Zakopanem, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Socjologii, Kraków, (niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem K. Ornackiej)pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2007), Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańskpl_PL
dc.referencesTomaszewski T. (1985), Człowiek jako podmiot i człowiek jako przedmiot, [w:] K. Obuchowski, J. Reykowski (red.), Studia z psychologii emocji, motywacji i osobowości, Ossolineum, Wrocław, pp. 59‒74pl_PL
dc.referencesVasta R., Haith M. M., Miller S. A. (2004), Psychologia dziecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawapl_PL
dc.referencesWarzywoda-Kruszyńska W. (1999), Kwestia biedy dzieci (na przykładzie Łodzi), “Problemy Polityki Społecznej”, Studia i Dyskusje, vol. 1, pp. 139‒153pl_PL
dc.contributor.authorEmailkatarzyna.ornacka@uj.edu.plpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord