Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBrzozowska-Brywczyńska, Maja
dc.date.accessioned2015-03-05T07:10:33Z
dc.date.available2015-03-05T07:10:33Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn2353-4850
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/7040
dc.description.abstractW ramach analiz dzieciństwa oraz roli dziecka w sieci społecznych relacji zagadnienie dziecięcej partycypacji podnoszone jest coraz częściej jako warunek ugruntowania zainicjowanego przez tzw. new sociology of childhood (zob. np. James, Prout 1997) obrazu dziecka jako aktywnego i kompetentnego aktora społecznego. Rozwojowi dyskursu dziecięcego sprawstwa towarzyszy intensywny, dzięki wytworzonemu m.in. przez Konwencję o Prawach Dziecka, „klimatowi partycypacyjnemu”, rozwój inicjatyw, projektów, analiz i modeli dziecięcej partycypacji. Jednak wraz z rozbudowywaniem korpusu jej możliwych rozumień partycypacja dzieci wyłania się nie jako rozwiązanie, ale raczej jako problem do rozwiązania. Problematyzacja partycypacji wiąże się z koniecznością gruntownego przemyślenia jej celu oraz kontekstu społeczno-kulturowych wyobrażeń na temat wzajemnych relacji między dziećmi i dorosłymi, w jakim jest osadzona. Włączenie w dyskurs partycypacyjny pojęcia dziecięcego obywatelstwa ‒ rozumianego głównie jako prawo do uznania, szacunku i aktywnego udziału w życiu społecznym ‒ pozwala na wyprowadzenie pojęcie partycypacji z obszaru analiz dzieciństwa, ulokowanie go w ramach innych praw obywatelskich i analizowanie w szerszym planie relacji społecznych. Artykuł przybliża, jako preteksty do dalszej refleksji i eksploracji, trzy obszary myślenia o dziecięcym obywatelstwie, zaproponowane przez Johna Walla (2010, 2012), na podstawie analizy istniejących w literaturze ujęć, wykorzystujące pojęcia sprawstwa, współzależności i różnicy.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 49
dc.subjectpartycypacjapl_PL
dc.subjectdziecięce obywatelstwopl_PL
dc.titleDziecięce obywatelstwo: kilka refleksji na marginesie idei dziecięcej partycypacjipl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number11-27pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationZakład Badań Kultury Wizualnej i Materialnej, Instytut Socjologii, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznpl_PL
dc.referencesAfrykańska Karta Praw i Dobrobytu Dziecka (1990), [w:] Od Deklaracji Genewskiej do Konwencji o Prawach Dziecka (rys historyczny), http://www.brpd.gov.pl/uploadfiles/04str_20_lat_kopd_historia.pdf, http://acerwc.org/the-african-charter-on-the-rights-and-welfare-of-the-child-acrwc/, 17.06.2014.pl_PL
dc.referencesAlanen L., Mayall B. (eds.) (2001), Conceptualising Child-Adult Relations, Routledge, Londonpl_PL
dc.referencesAriès P. (1995), Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach, [tłum. M. Ochab], Marabut, Gdańskpl_PL
dc.referencesCockburn T. (1998), Children and Citizenship in Britain. A Case for a Socially Interdependent Model of Citizenship, „Childhood”, Vol. 5, No. 1, s. 97‒114pl_PL
dc.referencesCockburn T. (1999), “Children, fooles, and mad-men” Children’s relationship to citizenship in Britain from Hobbes to Bernard Crick, „The School Field”, Vol. X, No. 3/4, s. 65‒84pl_PL
dc.referencesCorsaro W. A. (1993), Interpretive reproduction in children’s play, „Childhood”, Vol. 2, No. 1, s. 64‒74pl_PL
dc.referencesEuropejska Konwencja o wykonywaniu praw dzieci, sporządzona w Strasburgu dnia 25 stycznia 1996 r. (2000), DzU, nr 107, poz. 1128, http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20001071128, 17.06.2014.pl_PL
dc.referencesFitzgerald R., Graham A., Smith A., Taylor N. (2010), Children’s participation as a struggle over recognition: Exploring the promise of dialogue, [w:] B. Percy-Smith, N. Thomas (eds.), A Handbook of Children and Young People’s Participation. Perspectives for Theory and Practice, Routledge, London – New York, s. 293–305pl_PL
dc.referencesHart R. (1992), Children’s Participation: from Tokenism to Citizenship, UNICEF Innocenti Research Centre, Florencepl_PL
dc.referencesJames A. (2011), To be (come) or not to be (come): Understanding children’s citizenship, „The Annals of the American Academy of Political and Social Science”, Vol. 633, s. 167–179pl_PL
dc.referencesJames A., James A. (2004), Constructing Childhood: Theory, Policy, and Social Practice, Palgrave‒Macmillan, Londonpl_PL
dc.referencesJames A., Prout A. (1997), Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood, Falmer Press, Londonpl_PL
dc.referencesJans M. (2004), Children as citizens. Towards a contemporary notion of child participation, „Childhood”, Vol. 11, No. 1, s. 27‒44.pl_PL
dc.referencesJenks Ch. (1996), Childhood, Routledge, London.pl_PL
dc.referencesKonwencja o Prawach Dziecka (1989), http://www.brpd.gov.pl/detail.php?recid=53, 17.06.2014.pl_PL
dc.referencesKonwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 roku (1989), http://www.unicef.org/magic/resources/CRC_polish_language_version.pdf, 17.06.2014.pl_PL
dc.referencesKorczak J. (2004), Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie, Wydawnictwo Jacek Santorski, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLansdown G. (2001), Promoting Children’s Participation in Democratic Decision-Making, UNICEF Innocenti Research Centre, Florencepl_PL
dc.referencesLansdown G. (2009), ‘Evolving capacities’ explained, „CRIN Review”, Vol. 23, s. 7–10.pl_PL
dc.referencesLarkins C. (2013), Enacting children’s citizenship: Developing understandings of how children enact themselves through actions and acts of citizenship, „Childhood”, Vol. 21, No. 1, s. 1–15.pl_PL
dc.referencesLister R. (2007), Why citizenship: Where, when, and how children?, „Theoretical Inquiries in Law”, Vol. 8, No. 2, s. 693–718.pl_PL
dc.referencesLundy L. (2007), “Voice” is not enough: conceptualising Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child, „British Educational Research Journal”, Vol. 33, No. 6, s. 927‒942.pl_PL
dc.referencesMoosa-Mitha M. (2005), A Difference-Centered Alternative to Theorization of Children’s Citizenship Rights, „Citizenship Studies”, Vol. 9, No. 4, s. 369‒388pl_PL
dc.referencesMouffe Ch. (2005), Paradoks demokracji, [tłum. W. Jach, M. Kamińska, A. Orzechowski], Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocławpl_PL
dc.referencesProut A. (2005), The Future of Childhood. Towards the Interdisciplinary Study of Children, Routledge/Falmer, London.pl_PL
dc.referencesQvortrup J., Bardy M., Sgritta G. B., Wintersberger H. (eds.) (1994), Childhood Matters. Social Theory, Practice and Politics, Averbury Press, Aldershot.pl_PL
dc.referencesRoche J. (1999), Children: Rights, participation, and citizenship, „Childhood”, Vol. 6, No. 4, s. 475‒493.pl_PL
dc.referencesShier H. (2001), Pathways to participation: openings, opportunities, and obligations, „Children and Society”, Vol. 15, No. 2, s. 107‒117pl_PL
dc.referencesTheis J. (2010), Children as active citizens: an agenda for children’s civic rights and civic engagement, [w:] B. Percy-Smith, N. Thomas (eds.), A Handbook of Children and Young People’s Participation. Perspectives for Theory and Practice, Routledge, London–New York, s. 343‒355.pl_PL
dc.referencesThomas N. (2007), Towards a theory of children’s participation, „International Journal of Children’s Rights”, Vol. 5, s. 199–218.pl_PL
dc.referencesTreseder P. (1997), Empowering Children and Young People: Promoting Involvement in Decision-making, Save the Children, Londonpl_PL
dc.referencesWall J. (2010), Children and Political Representation: The Challenge of the Gift, „Journal of Childhood and Religion”, Vol. 1, No. 5, s. 1‒32.pl_PL
dc.referencesWall J. (2012), Can democracy represent children? Towards a politics of difference, „Childhood”, Vol. 19, No. 1, s. 86‒100.pl_PL
dc.contributor.authorEmailbbmaja@gmail.compl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord