Show simple item record

dc.contributor.authorKudlińska-Chróścicka, Iwona
dc.date.accessioned2015-03-03T15:00:56Z
dc.date.available2015-03-03T15:00:56Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/6998
dc.description.abstractW artykule została poruszona problematyka relacji między naukami społecznymi (szczególnie socjologicznymi teoriami problemów społecznych) a praktyką rozwiązywania problemów społecznych. Związki między akademickimi teoriami a ich rozumieniem i zastosowaniem w praktyce często nie są oczywiste, a czasem w ogóle nie istnieją. Dzieje się tak, ponieważ socjologowie obawiają się, że angażowanie się w rozwiązywanie problemów społecznych może być postrzegane jako mało profesjonalne i obniży wartość ich pracy jako nauki. Praktycy z kolei są krytyczni i niechętni wobec aplikowania teorii akademickich, skłonni są raczej do tworzenia i posługiwania się własnymi teoriami (nieformalnymi będącymi konstrukcjami) opartymi na praktycznej mądrości. W artykule przedstawiono również wyniki badań nad społecznym konstruowaniem problemu bezradności opiekuńczo-wychowawczej jako przykładu nieformalnych teorii problemów społecznych, którymi posługują się praktycy w codziennej pracy socjalnej. Teorie formalne i nieformalne są do siebie podobne i pełnią podobne funkcje, przenikają się, a ich celem jest stworzenie znaczących opowieści o problemie społecznym i przekonanie społeczeństwa do proponowanych sposobów rozwiązywania problemu. Celem artykułu, odwołującego się do literatury przedmiotu oraz badań własnych, jest ułatwienie poszukiwania odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób prywatne, oparte na osobistych doświadczeniach teorie pracowników socjalnych stają się konstruktami społecznymi porządkującymi ich pracę w sposób podobny, jak czynią to teorie akademickie, mimo że nimi nie są. Takie teorie nieformalne mogą stanowić z jednej strony przejaw podejścia eklektycznego, z drugiej zaś ‒ mogą zmienić pracę socjalną w rytuał, który potwierdza i utrwala problemy społeczne.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 50
dc.subjectteorie formalnepl_PL
dc.subjectteorie nieformalnepl_PL
dc.subjectpraktyczna mądrośćpl_PL
dc.subjectsocjologia problemów społecznychpl_PL
dc.subjectspołeczny konstrukcjonizmpl_PL
dc.titleSocjologia a praktyka rozwiązywania problemów społecznych – między naukowymi a nieformalnymi teoriami problemów społecznychpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number137-151pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej, Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesArendell T. (2000), Conceiving and Investigating Motherhood: The Decade’s Scholarship, „Journal of Marriage and the Family”, Vol. 62, No. 4, s. 1192–1207pl_PL
dc.referencesArgyris C., Schon D. (1974), Theory in Practice: Increasing Professional Effectiveness, Jossey‒Bass, San Franciscopl_PL
dc.referencesBeckett Ch. (2010), Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawapl_PL
dc.referencesBurawoy M. (2005), 2004 ASA Presidential Address – For Public Sociology, „American Sociological Review”, February, Vol. 70, pp. 4–28, polska wersja: http://burawoy.berkeley.edu/PS/ Translations/Poland/ASA.Polish.pdf, 5.04.2014.pl_PL
dc.referencesFrysztacki K. (2009), Socjologia problemów społecznych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawapl_PL
dc.referencesGray M., Webb S. (2012), Praca socjalna. Teorie i metody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesHowe D. (2011), Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawapl_PL
dc.referencesJamrozik A., Nocella L. (2000), The Sociology of Social Problems: Theoretical Perspectives and Methods of Intervention, Cambridge University Press, Cambridgepl_PL
dc.referencesKantowicz E. (2005), Praca socjalna w Europie. Inspiracje teoretyczne i standardy kształcenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztynpl_PL
dc.referencesKnight B. (1996), Reflecting on ‘reflective practice’, „Studies in the Education of Adults”, Vol. 28, No. 2, s. 162‒184pl_PL
dc.referencesLishman (1996), Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, [tłum. Krzysztof Czekaj], Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowicepl_PL
dc.referencesMiś L. (2007), Problemy społeczne: teoria, metodologia, badania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Krakówpl_PL
dc.referencesPayne M. (2005), Modern social work theory, Lyceum Books, Chicagopl_PL
dc.referencesPryjmachuk S. (1996), A nursing perspective on the interrelationships between theory, research and practice, „Journal of Advanced Nursing”, No. 23, s. 679–684pl_PL
dc.referencesRubington E., Weinberg M. (2003), The Study of Social Problems: Seven Perspectives, 7th Ed., Oxford University Press, New Yorkpl_PL
dc.referencesSasson T. (1995), Crime Talk, Aldine de Gruyter, Hawthorne (NY).pl_PL
dc.referencesSibeon R. (1990), Comments on the Structure and Forms of Social Work Knowledge, „Social Work and Social Sciences Review”, Vol. 1, No. 1, s. 29–44pl_PL
dc.referencesSpector M., Kitsuse J. (1973a), Social Problems: A Reformulation, „Social Problems”, Vol. 21, No. 2, s. 145–159pl_PL
dc.referencesSpector M., Kitsuse J. (1973b), Toward a Sociology of Social Problems: Social Condition, Value Judgments and Social Problems, „Social Problems”, Vol. 20, No. 4, s. 407–419pl_PL
dc.referencesSurette R. (2011), Media, Crime, and Criminal Justice. Images, Realities, and Policies, 4th Ed., Cengage Learning, Wadsworthpl_PL
dc.referencesSzatur-Jaworska B. (1995), Teoretyczne podstawy pracy socjalnej, [w:] T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 106–122pl_PL
dc.referencesSztompka P. (1971), O pojęciu teorii w socjologii, „Studia Socjologiczne”, nr 3, s. 19–52.pl_PL
dc.referencesSztompka P. (1985), Teoria socjologiczna końca XX wieku. Wstęp do wydania polskiego, [w:] J. H. Turner, Struktura teorii socjologicznej, PWN, Warszawa, s. 9–53pl_PL
dc.referencesWalls L., Wong-Wylie G. (2007), The social construction of motherhood: Implications and interventions, research paper presented at the Association for Research on Mothering’s 11th Annual Conference: „Maternal Health and Well-Being”, October 19‒21, 2007, Toronto, Canada.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkudlinska@interia.eupl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record