dc.contributor.author | Grotowska-Leder, Jolanta | |
dc.date.accessioned | 2015-03-03T15:00:15Z | |
dc.date.available | 2015-03-03T15:00:15Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 0208-600X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/6996 | |
dc.description.abstract | W dobie kształtowania się społeczeństwa opartego na wiedzy i trudnej sytuacji na rynku pracy, w szczególności młodych roczników, zyskuje na znaczeniu problem uzupełniania wiedzy i rozwoju kompetencji przez osoby, które zakończyły systematyczną naukę szkolną. Przedmiotem rozważań w artykule jest zjawisko lifelong learning (kształcenia przez całe życie) i problem pozostawania jednostek poza systemem kształcenia w okresie dorosłości, rozumienie zjawiska, skala w Polsce na tle UE oraz jego zróżnicowanie według podstawowych cech społeczno-demograficznych. Podstawę empiryczną analiz stanowią dane GUS, w szczególności wyniki badania pt. „Kształcenie dorosłych”, panelowego badania „Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków” i Eurostatu. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 50 | |
dc.subject | lifelong learning | pl_PL |
dc.subject | kształcenie dorosłych | pl_PL |
dc.subject | społeczeństwo oparte na wiedzy | pl_PL |
dc.subject | Polska | pl_PL |
dc.title | Rzecz o kształceniu dorosłych. Lifelong learning w Polsce, w perspektywie Unii Europejskiej | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 117-135 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej, Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2353-4850 | |
dc.references | Aleksander T. (red.) (2010), Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego, [w:] Materiały I Ogólnopolskiego Zjazdu Andragogicznego, Kraków 23–24.06.2009, t. II, Komitet Nauk Pedagogicznych PAN, Instytut Pedagogiki UJ, Kraków‒Warszawa‒Radom. s. 215–224 | pl_PL |
dc.references | Beck U. (2002), Społeczeństwo ryzyka ‒ w drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Bednarczyk H., Shklyar A. (red.) (2006), Jakość ustawicznej edukacji zawodowej, ITeE – PIB, Radom | pl_PL |
dc.references | Biała Księga Komisji Europejskiej. Nowe impulsy dla młodzieży europejskiej (2001), COM(2001) yyy ostat., Komisja Wspólnot Europejskich, Bruksela, http://www.mlodziezowarada.org.pl/ files/bank_wiedzy/04.pdf, 15.08.2014 | pl_PL |
dc.references | Budzyńska M. (2003), Koncepcja kształcenia ustawicznego w Unii Europejskiej jako jeden ze sposobów realizacji Strategii Lizbońskiej, ze szczególnym uwzględnieniem Polski (na podstawie wybranych dokumentów Komisji Europejskiej oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu), Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Departament Analiz Ekonomicznych i Społecznych, http://www.lifelong-learning.pl/unia/9.pdf, 15.08.2014 | pl_PL |
dc.references | Communication from the Commission of 21 November 2001 on making a European area of lifelong learning a reality [COM(2001) 678 final – Not published in the Official Journal] (Komunikat Komisji z dnia 21 listopada 2001 r. w sprawie urzeczywistniania europejskiego obszaru uczenia się przez całe życie [COM(2001) 678 wersja ostateczna – nieopublikowany w Dzienniku Urzędowym]) (2001), [w:] Europa. Streszczenie prawodawstwa UE, http://europa.eu/legislation_summaries/education_training_youth/lifelong_learning/c11054_pl.htm, 22.10.2014 | pl_PL |
dc.references | Czerniawska O. (1997), Uczenie się jako styl życia, [w:] idem, Przygotowanie do starości. Łódź, (materiały z konferencji gerontologicznej), s. 17–28. | pl_PL |
dc.references | Czerwińska E. (2004), Strategia Lizbońska, http://biurose.sejm.gov.pl/teksty_pdf_04/i-1111. pdf, 15.09.2014 | pl_PL |
dc.references | Declaration of the European Ministers of Vocational Education and Training, and the European Commission, convened in Copenhagen on 29 and 30 November 2002, on enhanced European cooperation in vocational education and training „The Copenhagen Declaration” (2002), http://ec.europa.eu/education/policy/vocational-policy/doc/copenhagen-declaration_en.pdf, 15.08.2014 | pl_PL |
dc.references | Deklaracja Bolońska. Szkolnictwo wyższe w Europie (1999), http://www.ond.vlaanderen.be/ hogeronderwijs/bologna/links/language/Deklaracja_Bolonska.pdf, 15.09.2014. | pl_PL |
dc.references | Diagnoza Społeczna. Warunki i jakość życia Polaków. Raport (2013), J. Czapiński, T. Panek (red.), http://www.diagnoza.com/index.html, 1.07.2014 | pl_PL |
dc.references | Drucker P. F. (1969), The age of discontinuity: Guidelines to our changing society, Harper & Row, New York (NY) | pl_PL |
dc.references | Drucker P. F. (1999), Społeczeństwo pokapitalistyczne, [The Post-Capitalist Society], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Drucker P. F. (2001), The Next Society. A Survey of The Near Future, „The Economist”, November, s. 79–91 | pl_PL |
dc.references | Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu. Komunikat Komisji (2010), KOM(2010) 2020, Komisja Europejska, Bruksela, 3.03.2010, wersja ostateczna, maszynopis powielony | pl_PL |
dc.references | Eurostat. European Commission (2014), http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/education/ data/database, 20.07.2014. | pl_PL |
dc.references | Gerlach R. (2007), Ustawiczne kształcenie się w kontekście społeczeństwa wiedzy, [w:] Z. Wiatrowski, K. Ciżkowicz (red.), Pedagogika pracy i andragogika z myślą o dorastaniu, dorosłości i starości człowieka w XXI wieku, t. I, WSHE – WTN, Włocławek, s. 54–76. | pl_PL |
dc.references | Giddens A. (1990), The Consequences of Modernity, Polity Press, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Giddens A. (1991), Modernity and Self-identity: Self and Society in the Late Modern Age, Polity Press, Cambridge | pl_PL |
dc.references | Grotowska-Leder J. (2011), Wykluczenie z edukacji – rozumienie, skala i współczesne czynniki sprawcze zjawiska, [w:] K. Szafraniec (red.), Młodzież jako problem i jako wyzwanie ponowoczesności. Z prac Sekcji Socjologii Edukacji i Młodzieży PTS, t. II, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 151‒183 | pl_PL |
dc.references | Grotowska-Leder J., Faliszek K. (red.) (2005), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza ‒ Uwarunkowania ‒ Kierunki działań, Wydawnictwo Naukowe AKAPIT, Toruń | pl_PL |
dc.references | Kohli M. (1986), The world we forgot: An historical review of the life course, [w:] V. W. Marshall (ed.), Later Life: The Social Psychology of Aging, Sage, Bevery Hills. s. 272–303 | pl_PL |
dc.references | Kształcenie dorosłych (2012), GUS, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Kształcenie ustawiczne i jego rola w rozwoju człowieka (2011), Wojewódzki Urząd Pracy, Kielce. | pl_PL |
dc.references | Kukliński A. (2001), Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwania dla Polski XXI wieku, Rewasz, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Lindeman E. C. (1925), The meaning of adult education, New Republic, New York | pl_PL |
dc.references | Lindeman E. C. (1961), The meaning of adult education, Harvest House, Irvine (CA) | pl_PL |
dc.references | Lindeman E. C. (1945), The sociology of adult education, „Education Sociology”, No. 19, s. 4–13 | pl_PL |
dc.references | Nonaka I., Takeuchi H. (2000), Kreowanie wiedzy w organizacji, ser. „Euromanagement”, Polska Fundacja Promocji Kadr ‒ Poltext, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Nowak A., Wysocka E. (2001), Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie. Elementy patologii społecznej i kryminologii, Śląsk, Katowice | pl_PL |
dc.references | Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 19 listopada 2004 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o systemie oświaty (2004), DzU, nr 256, poz. 2572, z późn. zm | pl_PL |
dc.references | Okoń W. (1992), Słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Osiecka-Chojnacka J. (2003), Kształcenie dorosłych w wybranych krajach UE, Kancelaria Sejmu. Biuro Studiów i Ekspertyz, Warszawa, (informacja nr 980). | pl_PL |
dc.references | Paradowska B. (red.) (2014), Samotne rodzicielstwo a zagrożenie wykluczeniem społecznym, IPiSS, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie Komisji (UE) NR 823/2010 z dnia 17 września 2010 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie. (Tekst mający znaczenie dla EOG) (2010), DzU UE, L 246, 18.9.2010, s. 33‒72. | pl_PL |
dc.references | Rubington E., Weinberg M. (2003), The Study of Social Problems: Seven Perspectives, 7th Ed., Oxford University Press, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Suchodolski B. (2003), Edukacja permanentna – rozdroża i nadzieje, Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Symela K. (1997), Zasady wdrażania i oceny modułowych programów szkoleniowych dorosłych, MPiPS, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Tarkowska E. (red.) (2013), Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Toffler A., Toffler H. (1996), Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Zysk i S-ka, Poznań | pl_PL |
dc.references | Uczenie się przez całe życie: rola systemów edukacji w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Przegląd sytuacji w poszczególnych krajach (2002), Europejskie Biuro Eurydice, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (1991), DzU, nr 95, poz. 425, z późn. zm | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (2004), DzU, nr 99, poz. 1001 | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (2005), DzU, nr 164, poz. 1365. | pl_PL |
dc.references | Vallima J., Hoffman D. (2008), Knowledge society discourse and higher education, „Higher Education”, Vol. 56, No. 3, s. 265‒285 | pl_PL |
dc.references | Wain K. (2005), The Learning Society in a Postmodern world: An Educational Crisis, Peter Lang, New York | pl_PL |
dc.references | Wiatrowski Z. (2005), Podstawy pedagogiki pracy, WSP-AB, Bydgoszcz | pl_PL |
dc.references | Wiatrowski Z. (2012), Edukacja ustawiczna – nadal nieokreślona, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, vol. 76, nr 1, s. 40–43. | pl_PL |
dc.references | Wołoszyn S. (1964), Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Zdrowe starzenie się. Biała Księga (2013), Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | leder@interia.pl | pl_PL |