Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGiermanowska, Ewa
dc.contributor.authorRacław, Mariola
dc.date.accessioned2015-03-03T14:59:11Z
dc.date.available2015-03-03T14:59:11Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/6990
dc.description.abstractW artykule podejmujemy wątek niedokończanego procesu upodmiotowienia jednej z kategorii młodzieży, narażonej na marginalizację – młodych niepełnosprawnych. Na podstawie badań (2012‒2013) ukazujemy losy niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych jako przykład niesatysfakcjonującej integracji, pomimo wielu zmian instytucjonalnych i społecznych oraz mimo deklarowanej polityki walki z wykluczeniem tej grupy. Po upadku komunizmu w Polsce nastąpiły kompleksowe przeobrażenia systemu, instytucji i wzorów społecznego funkcjonowania. Nastąpił niebywały wzrost aspiracji edukacyjnych w społeczeństwie. Upowszechnienie szkolnictwa wyższego miało też miejsce w grupach, które do tej pory miały utrudniony dostęp do uczelni. Dynamicznie wzrosła liczba studiujących osób niepełnosprawnych. Jednocześnie zmieniła się struktura studentów niepełnosprawnych: powiększyła się liczba osób ze znacznymi dysfunkcjami organizmu. Jednak ten pozytywny trend w zakresie wzrostu liczby niepełnosprawnych studentów i absolwentów szkół wyższych nie znajduje kontynuacji w polityce rynku pracy – zdobyciu wykształcenia wyższego nie towarzyszy adekwatna usługa w postaci doradztwa i informacji zawodowej czy zatrudnienia na otwartym rynku pracy. W rezultacie wielu z nich pozostaje poza rynkiem pracy lub funkcjonuje na jego obrzeżach. Problemy ze znalezieniem pracy, zwłaszcza w dobie kryzysu gospodarczego, ma wielu wykształconych młodych ludzi, w tym zdrowych i sprawnych. Należy jednak pamiętać, że otwarcie edukacji dla osób niepełnosprawnych łączy się ze zwiększonymi inwestycjami, poczynionymi w dużej części ze środków publicznych (np. z PFRON). Czynnikami, które uniemożliwiają pełną integrację tej grupy ze społeczeństwem, są m.in. występujące blokady po stronie instytucji usługowych i pracodawców. W ten sposób polityka walki z wykluczeniem, częściowo integrując grupę do tej pory upośledzoną, tworzy szczególną kategorię wrażliwą na marginalizację – wykształconych niepełnosprawnych i „nowy problem społeczny” dla środowisk lokalnych oraz na poziomie całego społeczeństwa.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 50
dc.subjectniepełnosprawni absolwenci szkół wyższychpl_PL
dc.subjectproblem społecznypl_PL
dc.subjectrynek pracypl_PL
dc.subjectpolityka społecznapl_PL
dc.titleNiepełnosprawni absolwenci szkół wyższych – nowy potencjał zawodowy czy narastający problem społecznypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number7-26pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationZakład Profilaktycznych Funkcji Polityki Społecznej, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Wydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji, Uniwersytet Warszawskipl_PL
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesAktywność ekonomiczna ludności Polski, IV kwartał 2012 (2013), GUS, Warszawapl_PL
dc.referencesBarczyński A. (2013), System wsparcia finansowego aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych na chronionym i otwartym rynku pracy – ewolucja, stan, perspektywy, [w:] M. A. Paszkowicz, M. Garbat (red.), Osoby z niepełnosprawnościami w polityce społecznej, t. 1: Praca zawodowa, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Zielona Góra, s. 63–78.pl_PL
dc.referencesBielski P., Podstawowy proces społeczny [Basic social process], [w:] K. T. Konecki, P. Chomczyński (red.), Słownik socjologii jakościowej, Difin, Warszawa, s. 218–221pl_PL
dc.referencesBrzezińska A. I., Piotrowski K. (2008), Wyznaczniki satysfakcji z wykonywanej pracy u osób z ograniczoną sprawnością: kompetencje i relacje, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawapl_PL
dc.referencesEvers A. (2010), Inwestycyjna i aktywizująca czy ekonomiczna i (nad)opiekuńcza? Przyczynek do polemiki o nowej generacji polityk społecznych, [w:] A. Evers, R. G. Heinze (red.), Niemiecka polityka społeczna: ekonomizacja i przekraczanie barier, [tłum. J. Ratajczak-Tuchołka], Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa, s. 245–265pl_PL
dc.referencesEvers A., Przedecka E. (2012), Polityka zatrudnienia i usługi społeczne – w stronę współpracy? Kilka komentarzy na temat partnerstw na rzecz integracji społecznej, [w:] M. Grewiński, J. Krzyszkowski (red.), Wybrane aspekty międzynarodowej polityki społecznej – pomoc społeczna i aktywna integracja, Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Warszawa, s. 54–69pl_PL
dc.referencesGarbat M. (2012), Zatrudnianie i rehabilitacja zawodowa osób z niepełnosprawnością w Europie, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Górapl_PL
dc.referencesGarbat M. (2013), Zatrudnienie chronione – ocena funkcjonowania systemu w warunkach rynku pracy w Polsce, [w:] M. A. Paszkowicz, M. Garbat (red.), Osoby z niepełnosprawnościami w polityce społecznej, t. 1: Praca zawodowa, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Zielona Góra, s. 79–115pl_PL
dc.referencesGąciarz B. (2010), Wprowadzenie. Wykształcenie i przygotowanie zawodowe jako sposób na niepełnosprawność, [w:] B. Gąciarz (red.), Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej. Źródła sukcesów i porażek w integracji społecznej i aktywności zawodowej, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, s. 7–32pl_PL
dc.referencesGiermanowska E. (2009), Postrzeganie niepełnosprawnych pracowników i uwarunkowania ich zatrudniania a zarządzanie personelem w organizacjach, [w:] B. Gąciarz, E. Giermanowska (red.), Zatrudniając niepełnosprawnych. Wiedza, opinie i doświadczenia pracodawców, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, s. 63–100pl_PL
dc.referencesGiermanowska E. (2012), Bariery aktywności zawodowej młodzieży z niepełnosprawnościami w świetle badań, [w:] Zdrowie, sprawność i aktywność starzejącej się populacji, „Polityka Społeczna”, Numer Monograficzny, s. 46–51pl_PL
dc.referencesGiermanowska E. (red.) (2007a), Młodzi niepełnosprawni – aktywizacja zawodowa i nietypowe formy zatrudnienia, Instytut Spraw Publicznych, Warszawapl_PL
dc.referencesGiermanowska E. (red.) (2007b), Młodzi niepełnosprawni. Rodzina, edukacja, praca, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGlaser B. (2012), Theoretical sensivity, University of California, San Francisco 1978, s. 102, [za:] P. Bielski, Podstawowy proces społeczny [Basic social process], [w:] K. T. Konecki, P. Chomczyński (red.), Słownik socjologii jakościowej, Difin, Warszawa, s. 218–221pl_PL
dc.referencesGrewiński M (2011), Dekalog dylematów i wyzwań w polityce pomocy społecznej w Polsce, [w:] M. Grewiński, J. Krzyszkowski (red.), Współczesne tendencje w pomocy społecznej i pracy socjalnej, Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Warszawa, s. 125–134.pl_PL
dc.referencesJaworski J. (2009), Praca dla osób niepełnosprawnych w zwalczaniu ich wykluczenia społecznego. Ocena polskiego systemu wspierania zatrudnienia osób niepełnosprawnych, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawapl_PL
dc.referencesMannheim K. (1945), The problem of youth in modern society, [w:] K. Mannheim, Diagnosis of our Time, Wartime Essays of a Sociologist, London, s. 31–53pl_PL
dc.referencesRymsza M. (2013), Aktywizacja w polityce społecznej. W stronę rekonstrukcji europejskich welfare states?, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawapl_PL
dc.referencesSennett R. (2012), Szacunek w świecie nierówności, [tłum. J. Dzierzgowski], Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA, Warszawapl_PL
dc.referencesSzkoły wyższe i ich finanse w 2000 r. (2001), GUS, Warszawapl_PL
dc.referencesSzkoły wyższe i ich finanse w 2011 r. (2012), GUS, Warszawapl_PL
dc.referencesSztobryn-Giercuszkiewicz J. (2011), Formy wsparcia osób niepełnosprawnych studiujących w łódzkich uczelniach wyższych, [w:] W. Warzywoda-Kruszyńska, G. Mikołajczyk-Lerman (red.), Uczeń i student niepełnosprawny – warunki życia i nauki, Wydawnictwo Biblioteka, Łódź, s. 99–114pl_PL
dc.referencesWoźniak Z. (2008), Niepełnosprawność i niepełnosprawni w polityce społecznej. Społeczny kontekst medycznego problemu, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, Warszawapl_PL
dc.contributor.authorEmaile.giermanowska@uw.edu.plpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord