Przeglądaj Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica T. 23 (2014) nr 1 według daty wydania
Wyświetlanie pozycji 1-17 z 17
-
Od Redakcji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014) -
Rola i charakter publicystyki w paśmie regionalnym TVP na przykładzie analizy wybranych przekazów publicystycznych TVP Łódź
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The text describes selected publicistic programmes produced in 2013 by the regional branch of Polish National Television in Łódź. The author makes use of such analytical tools as modern rhetoric & stylistics, the study of ... -
Wizerunek e-zinu „Parallax” – charakterystyka, identyfikacja, budowanie marki
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The article discusses image development in “Parallax” (an internet magazine devoted to computer games), with a special focus on aspects of visual identification. The article presents the characteristics of “Parallax”, the ... -
Andrzej Turski (1943–2013)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014) -
Zachodni ‘feature’ radiowy na przykładzie amerykańskiej audycji „My Lobotomy”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The article consists of two parts. In the first, I analyse the relations between reportage and the feature. There are differences in the definitions of the two genres, in statements by researchers, and in the Polish and ... -
Pozaantenowe formy rozrywki jako dopełnienie przekazów stacji radiowych w Polsce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The situation on the contemporary media market, including radio, has led to the building of a radio network’s value becoming more than just the result of an interesting programme offer that meets listeners’ needs. Listeners ... -
Czwórka i Eska z wizją, czyli o tym, jak radio łączy się z telewizją
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The era of digitization has led to a shift in radio from a strictly audial character toward audio-visual experiences. This article aims to characterize the transmedia actions performed by the Radio Four Polish Station and ... -
Strategie argumentacji nierzeczowej a etyka dziennikarska. Analiza wybranych wywiadów z politykami przeprowadzonych przez Tomasza Lisa, Monikę Olejnik i Jacka Żakowskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The aim of this paper is to discuss selected rhetorical strategies applied by journalists during television interviews, as well as to consider whether they demonstrate the professional skills of journalists, or if they ... -
„Ster” – pierwsze w Polsce radykalne czasopismo feministyczne przełomu XIX i XX wieku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The article tells the story of “Ster”, the first radical feminist magazine in Poland. It was first published in 1895–1896 in Lviv under the title “Ster. A magazine about the work and education of women”, and examined ... -
Przyczynek do planu klasztoru kultury na podstawie badań radiowych przekazów artystycznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The title of this article treats the monastery as a cultural figure. Part of a monastery complex’s overall design plans are sketches of small chambers, corresponding to artistic radio works. In beginning of the article, I ... -
Techniki perswazyjne w radiowych tekstach dziennikarskich na przykładzie serwisów informacyjnych „Fakty RMF FM” (czerwiec–sierpień 2013)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The author analyses the role of the radio news bulletin, based on the example of “Fakty” on the RMF FM radio station. In this, he uses the theory of persuasive techniques researched by M. Gajlewicz; however, he also takes ... -
Liczby, dane i statystyki w dziennikarstwie internetowym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)In today’s era, in which visual communication and multimedia dominate, a direct result of this has been the development of genres based on the visual transfer of information. The visualisation of information connects the ... -
Kondycja polskiego dokumentu autobiograficznego – zwrot w kierunku reality show?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The autobiographical documentary has a number of elements that resemble those of a reality show. Such documentaries can be considered a response by young directors to this TV genre and its celebration of voyeurism. The ... -
Tematyka historyczna w telewizji regionalnej: Biała broń i Rekwizyty historii Piotra Słowikowskiego w TVP Łódź
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)One of the primary tasks of local (but also regional) media is “to promote the local culture”. Analysis of two cycles of historical programmes produced by TVP Łódź by Piotr Słowikowski, Biała broń (1986) and Rekwizyty ... -
Możliwości i ograniczenia felietonu jako narzędzia kreowania wizerunku jego autora
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The aim of this paper is to verify the capacities and limitations of the column (understood as a genre) as a tool for creating the image of its author. In the paper, the distinguishing features of a column are first ... -
Od „dobra Polski” do „zadania Tuska” – tużpowyborcze komentarze redakcyjne w ogólnopolskiej prasie codziennej w latach 1989–2011
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The article analyses a collection of 52 editorials published in 19 national journals between 1989 and 2011 directly following general elections. The purpose was to establish how an editorial in the Polish daily press of ... -
„Feature” w radiu – wymykanie się wyznacznikom gatunku. Uwagi genologiczne po festiwalu Prix Europa w latach 2012 i 2013
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The goal of the article is to answer the question: what do radio broadcasters in the west understand to be a ‘feature’? A lack of clarity in terminology in this respect was especially visible during the Prix Europa 2012 ...