Solidarność społeczna i kryzys. Zmiany wartości w Europie i w Polsce w warunkach kryzysu
Abstract
Problemem, jaki podejmuje ten artykuł, jest kwestia zmian wartości związanych
z solidarnością społeczną w okresie kryzysu. Podstawą empiryczną pracy są dane Europejskiego
Sondażu Wartości i Eurobarometru (sondaży Parlamentu Europejskiego wśród opinii publicznej).
Jako pierwszy jest analizowany wpływ kryzysu na wartości w wymiarze materializm a postmaterializm
od strony postaw egocentrycznych. Dane wskazują, że nastąpił wzrost postaw materialistycznych
i
egocentryzmu. Natomiast wpływ kryzysu na poczucie solidarności był badany w dwu
wymiarach. Pierwszym z nich była solidarność międzygrupowa we wspólnocie narodowej. Drugim
‒ poczucie więzi i solidarność wobec grup w zależności od stopnia dystansu i bliskości wobec
jednostki: od sąsiedztwa po społeczność światową. Badania pokazują, że kryzys osłabił międzygrupową
horyzontalną
solidarność,
najbardziej
wobec
bezrobotnych.
Natomiast
inaczej
uwidacznia się to wobec grup o różnych stopniu bliskości. Kryzys wpływa na wzrost poczucia więzi wobec
grup bliskich, wspólnoty narodowej i europejskiej, a zmniejsza gotowość pomocy między krajami
i pomocy międzyregionalnej. Najsilniej osłabia poczucie więzi ze wspólnotami dalszymi, takimi jak
świat jako całość czy kraje Trzeciego Świata. Kryzys stanowi próbę dla systemów wartości i solidarności
grupowej.
Chociaż
kryzys
zarówno
zwiększył
postawy
materialistyczne
i egocentryczne,
jak i osłabił wewnętrzną solidarność grupową, nie spowodował jednak zasadniczej przemiany wzorów
solidarności wewnątrz krajów,
jak również między krajami Unii Europejskiej.
Collections