| dc.contributor.author | Tumielewicz, Michał | |
| dc.contributor.author | Lemański, Dominik | |
| dc.date.accessioned | 2025-11-07T10:10:42Z | |
| dc.date.available | 2025-11-07T10:10:42Z | |
| dc.date.issued | 2025-11-06 | |
| dc.identifier.citation | Tumielewicz M., Lemański D., Optymalizacja tras samochodów dostawczych w międzynarodowym transporcie drogowym, [w:] Zrównoważony transport w logistyce i handlu międzynarodowym, Tokarski D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2025, s. 69-79, https://doi.org/10.18778/8331-833-2.7 | pl |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8331-832-5 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/56664 | |
| dc.description.abstract | Celem rozdziału było porównanie różnych wariantów trasy międzynarodowej w transporcie drogowym dla pojazdów o dopuszczalnej masie do 3,5 tony, z uwzględnieniem przepisów prawnych, czasu przejazdu, spalania paliwa oraz obsługi punktów pośrednich. Metodyka badawcza oparta została na analizie dwóch tras: bezpośredniej (Łódź–Amsterdam) oraz trasy z punktami pośrednimi (Bydgoszcz, Poznań, Hamburg). Wyniki wskazują, że najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest trasa bezpośrednia drogą krótszą oraz wariant z punktami pośrednimi, gdzie pierwszy załadunek odbywa się w Bydgoszczy. Ograniczeniem badania jest przyjęcie danych teoretycznych bez ujęcia zmiennych losowych (np. korków, awarii). Praktyczne implikacje obejmują usprawnienie planowania tras oraz zwiększenie efektywności operacyjnej przewoźników. Wartość pracy polega na dostarczeniu narzędzia analitycznego do optymalizacji przewozów drogowych w skali międzynarodowej, z uwzględnieniem rzeczywistych uwarunkowań prawnych i logistycznych. | pl |
| dc.description.abstract | The aim of this chapter is to compare various international road transport route options for vehicles with a maximum permissible weight of up to 3.5 tons, taking into account legal regulations, travel time, fuel consumption, and handling of intermediate points. The research methodology was based on the analysis of two routes: a direct one (Łódź–Amsterdam) and a route with intermediate stops (Bydgoszcz, Poznań, Hamburg). The results indicate that the most efficient solutions are either the shorter direct route or the variant with intermediate points where the first loading takes place in Bydgoszcz. A limitation of the study is the use of theoretical data without accounting for random variables (e.g., traffic jams, breakdowns). The practical implications include streamlining route planning and increasing the operational efficiency of carriers. The value of the chapter lies in providing an analytical tool for optimizing road transport at the international level, while considering real legal and logistical conditions. | en |
| dc.language.iso | pl | |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
| dc.relation.ispartof | Tokarski D. (red.), Zrównoważony transport w logistyce i handlu międzynarodowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2025; | pl |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
| dc.title | Optymalizacja tras samochodów dostawczych w międzynarodowym transporcie drogowym | pl |
| dc.title.alternative | Route Optimization for Delivery Vehicles in International Road Transport | en |
| dc.type | Book chapter | |
| dc.page.number | 69-79 | |
| dc.contributor.authorAffiliation | Tumielewicz, Michał - Społeczna Akademia Nauk w Łodzi, Wydział Zarządzania | pl |
| dc.contributor.authorAffiliation | Lemański, Dominik - Społeczna Akademia Nauk w Łodzi, Wydział Zarządzania | pl |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-833-2 | |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8331-833-2.7 | |