Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzymczak-Ronikier, Anna
dc.date.accessioned2025-09-16T09:01:13Z
dc.date.available2025-09-16T09:01:13Z
dc.date.issued2025-09-16
dc.identifier.citationSzymczak-Ronikier A., Kreowanie wartości dla klienta na rynku usług transportu lotniczego w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2025, https://doi.org/10.18778/8331-759-5pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-758-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56315
dc.description.abstractRynek usług lotniczych w Polsce i na świecie dynamicznie się rozwija, napędzany rosnącą liczbą pasażerów oraz wzrastającą konkurencją między przewoźnikami. W obliczu zmieniających się oczekiwań klientów, kluczowe staje się identyfikowanie i zarządzanie wartością dla pasażera. Monografia koncentruje się na określeniu atrybutów wartości dla klienta oraz instrumentów jej kreowania przez linie lotnicze i porty. Opiera się na badaniach literaturowych oraz wieloetapowych analizach empirycznych, obejmujących obserwacje usług lotniczych, ankiety wśród pasażerów, wywiady z ekspertami oraz szerokie studium bibliograficzne. Analiza rynków i nowych trendów wskazuje na istotne zmiany w strukturze usług oraz oczekiwań klientów. Wartość dla pasażera kształtowana jest przez wiele czynników, w tym jakość terminalu, kompetencje personelu, sprawność operacyjna oraz efektywność komunikacji z podróżnymi. Autorka przedstawia autorski schemat kreowania wartości, wsparty wynikami badań na pasażerach i ekspertach branży. Publikacja składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy omawia rynek usług lotniczych i jego uwarunkowania. Drugi analizuje wartość klienta w kontekście marketingowym. Trzeci koncentruje się na instrumentach zarządzania wartością, w tym lojalności, komunikacji cyfrowej i wpływie mediów społecznościowych. Ostatni rozdział zawiera wyniki badań dotyczących praktycznego wdrożenia koncepcji marketingu wartości na rynku lotniczym w Polsce. Opracowanie dostarcza rekomendacji dla kadry zarządzającej portami i przewoźnikami, wskazując na kluczowe aspekty budowania przewagi konkurencyjnej w dynamicznie zmieniającym się środowisku transportu lotniczego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectwartość dla klientapl_PL
dc.subjectrynek usług lotniczychpl_PL
dc.subjectporty lotniczepl_PL
dc.subjectlinie lotniczepl_PL
dc.subjectlotnictwo cywilnepl_PL
dc.titleKreowanie wartości dla klienta na rynku usług transportu lotniczego w Polscepl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Anna Szymczak-Ronikier, Łódź 2025; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2025pl_PL
dc.page.number198pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania, Katedra Informatykipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-759-5
dc.referencesAdamowicz M., Krasuska A. (2016), Komunikacja marketingowa a zachowania nabywców na rynku towarów konsumpcyjnych, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 45 (1).pl_PL
dc.referencesAddepalli S., Pagalday G., Salonitis K., Roy R. (2018), Socio-economic and demographic factors that contribute to the growth of the civil aviation industry, „Procedia Manufacturing”, vol. 19.pl_PL
dc.referencesAlhandan A.F.A., Hadi H.U. (2024), An empirical investigation of customer satisfaction in the relationship between service quality and customer loyalty, „Technology: Toward Business Sustainability”, vol. 927.pl_PL
dc.referencesAlshurideh M., Gasaymeh A., Ahmed G., Alziubi H., Al Kurd B. (2020), Loyalty program effectiveness: Theoretical reviews and practical proofs, „Uncertain Supply Chain Management”, vol. 8(3).pl_PL
dc.referencesAntczak A., Huderek-Glapska S. (2020), Ocena działań marketingowych linii lotniczych w mediach społecznościowych na przykładzie PLL LOT, „Marketing i Rynek”, t. XXVII, nr 6.pl_PL
dc.referencesArmstrong G., Kotler Ph. (2012), Marketing, Wolters Kluwer, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBabik W. (2010), O natłoku informacji i związanym z nim przeciążeniu informacyjnym, [w:] Człowiek, media, edukacja, red. J. Morbitzer, Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków.pl_PL
dc.referencesBajdak A. (2013), Komunikacja marketingowa przedsiębiorstw a budowanie relacji z podmiotami otoczenia na rynkach zagranicznych, [w:] Komunikacja marketingowa. Współczesne wyzwania i kierunki rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.pl_PL
dc.referencesBaralkiewicz T. (2021), Plan marketingowy oparty na modelu See-Think-Do-Care, [w:] Marketing. Koncepcje i doświadczenia, red. H. Mruk, A. Sawicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin.pl_PL
dc.referencesBaran G. (2013), Marketing współtworzenia wartości z klientem, Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesBaumeister B., Nyrhinen J., Kemppainen T., Wilska T.A. (2022), Does airlines’ eco-friendliness matter? Customer satisfaction towards an environmentally responsible airline, „Transport Policy”, vol. 128.pl_PL
dc.referencesBecattini V., Gabrielli P., Mazzotti M. (2021), Role of Carbon Capture, Storage, and Utilization to Enable a Net-Zero-CO2-Emissions Aviation Sector, „Industrial & Engineering Chemistry Research”, vol. 60.pl_PL
dc.referencesBeliczyński J. (2009), Kategoria „wartość dla klienta” w naukach o zarządzaniu, Zeszyty Naukowe, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, nr 129.pl_PL
dc.referencesBennett P.D. (1998), Dictionary of Marketing Terms, American Marketing Association, Chicago.pl_PL
dc.referencesBeruś M., Dunin T. (2021), Terroryzm lotniczy oraz zapobieganie zagrożeniom terrorystycznym w lotnictwie cywilnym a ochrona praw człowieka – analiza wybranych przypadków, [w:] Prawne aspekty bezpieczeństwa transportu lotniczego, red. E. Jasiuk, K. Sikora, Uczelnia Łazarskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBiskup K. (2013), Alianse strategiczne – rozwiązaniem problemu upadających przedsiębiorstw lotniczych, „Studia z Zakresu Prawa, Administracji i Zarządzania UKW”, t. 4.pl_PL
dc.referencesBrzustewicz P. (2014), Marketing 3.0 – nowe podejście do tworzenia wartości, „Marketing i Rynek”, nr 21(2).pl_PL
dc.referencesBudiasa M., Suparta K., Nadra N.M. (2017), Factors that influencing the usage of global distribution system, „Journal of Physics: Conference Series”, vol. 953, The 2nd International Joint Conference on Science and Technology (IJCST).pl_PL
dc.referencesBuła P. (red.) (2010), Współczesne problemy przedsiębiorczości w małych i średnich przedsiębiorstwach, Krakowska Szkoła Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków.pl_PL
dc.referencesCarr C.T., Hayes R.A. (2015), Social media: Defi ing, developing, and divining, „Atlantic Journal of Communication”, vol. 23(1).pl_PL
dc.referencesChakuu S., Kozłowski P., Nędza M. (2012), Podstawy transportu lotniczego, Konsorcjum Akademickie, Kraków–Rzeszów–Zamość.pl_PL
dc.referencesChang W., Liu W., Wen Y., Lin T. (2008), Building an integrated model of future complaint intentions: The case of Taoyuan International Airport, „Journal of Air Transport Management”, vol. 14(2).pl_PL
dc.referencesChawla R.N., Goyal P. (2022), Emerging trends in digital transformation: A bibliometric analysis, „Benchmarking”, vol. 29(4).pl_PL
dc.referencesChen H.M., Schütz R., Kazman R., Matthes F. (2016), Amazon in the Air: Innovating with Big Data at Lufthansa, 49th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), Koloa, HI, USA.pl_PL
dc.referencesChristopher M. (2002), Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw. Strategie obniżki kosztów i poprawy poziomu usług, Polskie Centrum Doradztwa Logistycznego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCichosz M. (2010), Lojalność klienta a logistyka firm usługowych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCompa T. (2018), Współczesne zagrożenia bezpieczeństwa transportu lotniczego, „Facta Simonidis”, nr 11.pl_PL
dc.referencesConrady R., Ficher F., Sterzenbach R. (2013), Luftverkehr: Betriebswirtschaftliches Lehrund Handbuch, Oldenbourg Verlag, München.pl_PL
dc.referencesConsoli D., Musso F. (2010), Marketing 2.0: A new marketing strategy, „Journal of International Scientific Publications: Economy & Business”, vol. 4, part 2.pl_PL
dc.referencesCook G.N., Billig B.G. (2017), Airline Operations and Management – A Management Textbook, Routledge, London.pl_PL
dc.referencesCoyle J.R., Thorson E. (2001), The effects of progressive levels of interactivity and vividness in web marketing sites, „Journal of Advertising”, vol. 30(3).pl_PL
dc.referencesDahal K., Brynolf S., Xisto C., Hansson J., Grahn M., Grönstedt T., Lehtveer M. (2021), Techno-economic review of alternative fuels and propulsion systems for the aviation sector, „Renewable and Sustainable Energy Reviews”, vol. 151, 111564.pl_PL
dc.referencesDaoud M.K., Al-Qeed M., Bani Ahmad A.Y.A., Ahmad Al-Gasawneh J. (2023), Mobile marketing: Exploring the efficacy of user-centric strategies for enhanced consumer engagement and conversion rates, „International Journal of Membrane Science and Technology”, vol. 10, no. 2.pl_PL
dc.referencesDash G., Kiefer K., Paul J. (2021), Marketing to Millennials: Marketing 4.0, customer satisfaction and purchase intention, „Journal of Business Research”, no. 122.pl_PL
dc.referencesDąbrowska E. (2022), Wpływ portów lotniczych na rozwój lokalny i regionalny oraz ich funkcjonowanie w stanach kryzysowych, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego”, nr 36(4).pl_PL
dc.referencesDąbrowski T. (2013), Zarządzanie wartością klienta na rynku instytucjonalnym. Koncepcja i bariery jej stosowania w sektorze MSP, „Marketing i Rynek”, nr 1.pl_PL
dc.referencesde Vries L., Gensler S., Leeflang P.S.H. (2012), Popularity of brand posts on brand fan pages: An investigation of the effects of social media marketing, „Journal of Interactive Marketing”, vol. 26(2).pl_PL
dc.referencesDejnaka A. (2019), Mobile marketing – wybrane aspekty teoretyczno-praktyczne, [w:] Marketing mobilny, red. A. Dejnaka, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDelińska L. (2017), Koncepcja marketingu doświadczeń w nowych mediach, „Zarządzanie i Finanse = Journal of Management and Finance”, t. 15, nr 1.pl_PL
dc.referencesDenzin N.K. (2017), The Research Act. A Theoretical Introduction to Sociological Methods, Routledge, New York.pl_PL
dc.referencesDerlaga A., Namyślak B. (2023), Lotnicze przewozy pasażerskie w okresie pandemii COVID-19 w Polsce, „Prace Geograficzne, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ”, z. 171.pl_PL
dc.referencesDobaczewska A. (2018), Pomoc publiczna dla portów lotniczych na przykładzie Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo, „Przegląd Prawa i Administracji”, t. 114.pl_PL
dc.referencesDobiegała-Korona B. (2006), Wartość dla klientów generatorem wartości przedsiębiorstwa, [w:] Współczesne źródła wartości przedsiębiorstwa, red. B. Dobiegała-Korona, A. Herman, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDobiegała-Korona B. (red.) (2015), Budowa wartości klienta. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDoligalski T. (2013), Internet w zarządzaniu wartością klienta, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDoyle P. (2003), Marketing wartości, Felberg SJA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDrapińska A. (2020), Marketing relacji we współczesnym świecie, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesDray L., Schäfer A.W., Grobler C., Falter C., Allroggen F., Stettler M.E., Barrett S.R. (2022), Cost and emissions pathways towards net-zero climate impacts in aviation, „Nature Climate Change”, vol. 12(10).pl_PL
dc.referencesDrljaca M., Štimac I., Bracic M., Petar S. (2020), The role and influence of industry 4.0. in airport operations in the context of COVID-19, „Sustainability”, vol. 12(24), 10614.pl_PL
dc.referencesDrucker P.F. (2005), Praktyka zarządzania, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDutta S., Arivazhagan R. (2024), Sky-high engagement: Exploring indigo airlines’ customer connection strategies via Instagram video marketing, „International Journal of Research Publication and Reviews”, vol. 5, no. 3.pl_PL
dc.referencesDziawgo D. (2023), Evolution of loyalty programs offered to customers and investors, „Financial Internet Quarterly”, vol. 19(1).pl_PL
dc.referencesDziewanowska K. (2018), Współtworzenie wartości w marketingu. Przykład szkolnictwa wyższego, Beck, Warszawa.pl_PL
dc.referencesElemonie A. (2020), The role of social media in shaping airline’s image, „Jurnal Komunikasi Profesional”, vol. 4, no. 2.pl_PL
dc.referencesEl-Labban S.M., Qutp M.M., Donia S.H.A. (2024), The effectiveness of augmented reality technology in the airport advertising, „Journal of Design Sciences and Applied Arts”, vol. 5, issue 1.pl_PL
dc.referencesEpstein A.H., O’Flarity S.M. (2019), Considerations for reducing aviation’s CO2 with aircraft electric propulsion, „Journal of Propulsion and Power”, vol. 35(3).pl_PL
dc.referencesEpuran G., Ibasciuc L.S., Micu A. (2015), From 4P’s to 4 E’s – How to avoid the risk of unbalancing the marketing mix in today hotel businesses, „Dunarea de Jos”, vol. XXI, no. 2.pl_PL
dc.referencesFang-Ming H., Yu-Tzeng L., Tu-Kuang H. (2012), Design and implementation of an intelligent recommendation system for tourist attractions: The integration of EBM model, Bayesian network and Google Maps, „Expert Systems with Applications”, vol. 39, issue 3.pl_PL
dc.referencesFeng M., Yang J. (2019), Analysis on the influencing factors of the development of air transport industry in China, „Advances in Social Science, Education and Humanities Research”, vol. 268.pl_PL
dc.referencesFiig Th., Le Guen R., Gauchet M. (2018), Dynamic pricing of airline offers, „Journal of Revenue and Pricing Management”, vol. 17(3).pl_PL
dc.referencesFlorido-Benitez L. (2016), The impact of mobile marketing in airports, „Journal of Airline and Airport Management”, vol. 6(1).pl_PL
dc.referencesFlorido-Benitez L. (2022), The world airport awards as a quality distinctive and marketing tool for airports, „Journal of Airline Operations and Aviation Management”, vol. 1(2).pl_PL
dc.referencesForsyth P., Guiomard C., Niemeier H.M. (2020), The collapse in passenger demand and airport charges, „Journal of Air Transport Management”, vol. 89, 101932.pl_PL
dc.referencesFrench T. (1998), The future of global distribution systems, „Travel and Tourism Analyst”, vol. 3.pl_PL
dc.referencesGamble P.R., Tapp A., Marsella A., Stone M. (2007), Marketing Revolution: The Radical New Approach to Transforming the Business, the Brand, and the Bottom Line, Kogan Page, London-Sterling.pl_PL
dc.referencesGarbarski L. (2001), Zachowania nabywców, Polskie Wydwawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGarbarski L., Krzyżanowska M. (2023), Marketing. Sztuka konkurowania i współpracy, Poltext, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGąsior M. (2019), Satysfakcja klienta w ujęciu nieliniowym, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesGąsowska M.K. (2014), System informacji jako narzędzie wspomagające zarządzanie logistyką w przedsiębiorstwie i łańcuchach dostaw, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie”, z. 68.pl_PL
dc.referencesGębarowski M. (2018), Wyjątkowe doświadczenia pasażerów jako wyróżnik linii lotniczych, „Modern Management Review”, t. XXIII, nr 25(3).pl_PL
dc.referencesGkritza K., Niemeier D., Mannering F. (2006), Airport security screening and changing passenger satisfaction: An exploratory assessment, „Journal of Air Transport Management”, vol. 12(5).pl_PL
dc.referencesGössling S., Humpe A. (2023), Net-zero aviation: Time for a new business model?, „Journal of Air Transport Management”, vol. 107.pl_PL
dc.referencesGrabowska M., Otola I. (2013), Wartość dodana determinantą konkurencyjności przedsiębiorstwa, [w:] Ekonomiczne i pozaekonomiczne czynniki zarządzania wartością przedsiębiorstwa, red. J. Duraj, A. Sajnóg, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesGraf A., Maas P. (2008), Customer value from a customer perspective: A comprehensive review, „Journal für Betriebswirtschaft”, vol. 58(1).pl_PL
dc.referencesGregor B., Kubiak T. (2014), Ocena działań prowadzonych przez firmy w mediach społecznościowych w świetle wyników badań ich użytkowników, „Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych”, t. 4(14).pl_PL
dc.referencesGroonros Ch. (2007), In Search of New Logic for Marketing. Foundations of Contemporary Theory, John Wiley & Sons, London.pl_PL
dc.referencesGrudin J., Durica M., Svabova L. (2019), Labor market flexibility in platform capitalism: Online freelancing, fluid workplaces, and the precarious nature of employment, „Psychosociological Issues in Human Resource Management”, vol. 7(1).pl_PL
dc.referencesGrzega U., Kieżel E. (2017), Trendy w zachowaniach konsumentów, [w:] Zachowania konsumentów. Globalizacja, nowe technologie, aktualne trendy, otoczenie społeczno-kulturowe, red. M. Bartosik-Purgat, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGunawan M.F., Aldianto L. (2013), Box for living business strategy 7Cs compass model analysis and the implementation of business model canvas, „Indonesian Journal of Business Administration”, vol. 2, no. 11.pl_PL
dc.referencesHalpern N., Graham A. (2022), Airport Marketing – 2nd edition, Routledge, Abingdon.pl_PL
dc.referencesHalpern N., Mwesiumo D., Budd T., Suau-Sanchez P., Bråthen S. (2021), Segmentation of passenger preferences for using digital technologies at airports in Norway, „Journal of Air Transport Management”, vol. 91.pl_PL
dc.referencesHan S., Hamb S., Yang I., Baek S. (2012), Passengers’ perceptions of airline lounges: Importance of attributes that determine usage and service quality measurement, „Tourism Management”, no. 33.pl_PL
dc.referencesHarun A., Ashraff M.N.S., Martin D., Jusoh N.A.Q., Rashid U.K. (2018), The influence of service branding perception on customer satisfaction of low cost airlines: Air Asia and Malindo Air, „Journal of Technology Management and Business”, vol. 5, no. 3.pl_PL
dc.referencesHawlena J. (2012a), Globalizacja jako wyzwanie i szansa dla transportu lotniczego, „Prace i Materiały Instytutu Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego”, nr 31.pl_PL
dc.referencesHawlena J. (2012b), Konkurencja na rynku lotniczych przewozów pasażerskich w warunkach globalizacji, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice.pl_PL
dc.referencesHawlena J. (2017), Strategia cen wysokich w transporcie lotniczym, „Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe”, t. 18, nr 10.pl_PL
dc.referencesHawlena J. (2020), Jakość jako determinanta wartości pasażerskich usług lotniczych, [w:] Sektor lotniczy w erze transformacji społecznej i technologicznej, red. P. Zagrajek, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHawlena J., Wolska G. (2014), Logistyczne aspekty segmentacji rynku usług lotniczych w warunkach narastającej konkurencji, „Logistyka”, nr 6.pl_PL
dc.referencesHoffmann D., Novak T. (1996), Marketing in hypermedia computer-mediated environments: Conceptual foundations, „Journal of Marketing”, vol. 60, no. 3.pl_PL
dc.referencesHossain M.Z., Kibria H., Farhana S. (2017), Do customer loyalty programs really work in airlines business? – A study on Air Berlin, „Journal of Service Science and Management”, vol. 10.pl_PL
dc.referencesHoszman A. (2012), Wpływ regulacji na sektor pasażerskiego transportu lotniczego, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHoszman A., Marciszewska E., Pasztaleniec M. (2023), State aid for airlines in the EU: Policy changes during the COVID-19 pandemic, „Journal of Management and Financial Sciences”, vol. XV, issue 46.pl_PL
dc.referencesHoszman A., Marciszewska E., Zagrajek P. (2019), Frequent flyer programs – Overview of existing models, „Transport and Communications”, vol. 7(1).pl_PL
dc.referencesHoyer W.D., Pieters R., Macinnis D.J. (2013), Consumer Behavior, South-Western Cengage Learning, Mason.pl_PL
dc.referencesHoyle L.H. (2002), Event Marketing, John Wiley & Sons, New York.pl_PL
dc.referencesHuawei Technologies (2023), Cloud Computing Technology, Posts & Telecom Press, Beijing.pl_PL
dc.referencesIatrou K., Oretti M. (2007), Airline Choice for the Future – From Alliances to Mergers, Ashgate, Aldershot.pl_PL
dc.referencesIwaszczuk N. (2021), Ryzyko w działalności gospodarczej: definicje, klasyfikacje, zarządzanie, Wydawnictwo IGSMiE PAN, Kraków.pl_PL
dc.referencesIwińska-Knop K., Szymczak A. (2018), Wartość dla klienta jako determinanta lojalności na rynku pasażerskich usług lotniczych, „Handel Wewnętrzny”, nr 4 (375), t. I.pl_PL
dc.referencesIzak K. (2021), Dwadzieścia lat od ataku z 11 września 2001 roku. Przygotowania do ataku terrorystycznego na USA oraz jego przebieg i skutki, „Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego”, t. 13(25).pl_PL
dc.referencesJabłoński M. (2013), Kształtowanie modeli biznesu w procesie kreacji wartości przedsiębiorstw, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJachimowski M. (2017), Strategiczne wyznaczniki zintegrowanej komunikacji marketingowej, „Rocznik Prasoznawczy”, t. 11.pl_PL
dc.referencesJaki A. (2014), Zarządzanie wartością – systemowa koncepcja zarządzania, „Świat Nieruchomości”, nr 1(87).pl_PL
dc.referencesJanczewska D., Janczewski J. (2022), Zastosowanie koncepcji marketingu holistycznego w firmie transportowej, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 1(34).pl_PL
dc.referencesJankiewicz J. (2012), Analiza i prognozowanie popytu na pasażerskie przewozy lotnicze na przykładzie wybranych regionalnych portów lotniczych w Polsce, „Przegląd Komunikacyjny”, nr 2.pl_PL
dc.referencesJankiewicz J., Huderek-Glapska S. (2016), The air transport market in Central and Eastern Europe after a decade of liberalisation – Different paths of growth, „Journal of Transport Geography”, vol. 50.pl_PL
dc.referencesJarad G.A. (2020), Application of the 4Cs marketing mix in the digital environment, „International Journal of Psychosocial Rehabilitation”, vol. 24, issue 10.pl_PL
dc.referencesJasiuk E. (2023), Bezpieczeństwo w lotnictwie cywilnym ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa finansowego w czasach kryzysu – wybrane zagadnienia, [w:] Budowanie poczucia bezpieczeństwa w czasach pandemii oraz zagrożenia terroryzmem i wojną, red. E. Jasiuk, A. Chochowska, Oficyna Wydawnicza Uczelni Łazarskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJaska E., Werenowska A., Gomoła B. (2019), Wykorzystanie influencer marketingu w kreowaniu wizerunku marki, „Polityki Europejskie, Finanse i Marketing”, nr 21(70).pl_PL
dc.referencesJelonek D. (2011), Problem przeładowania informacyjnego w społeczeństwie informacyjnym, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług”, nr 67.pl_PL
dc.referencesJohann M. (2019), Satysfakcja klienta na rynku usług turystycznych, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKaniewska-Sęba A. (2018), Wykorzystanie narzędzi marketingu mobilnego w komunikacji z klientami – przykłady z rynku produktów spożywczych, „Handel Wewnętrzny”, nr 2(373).pl_PL
dc.referencesKaplan A., Haenlein M. (2010), Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media, „Business Horizons”, nr 53(1).pl_PL
dc.referencesKaplan R.S., Norton D.P. (2001), Strategiczna karta wyników, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKasarda J.D., Green J.D. (2005), Air cargo as an economic development engine: A note on opportunities and constraints, „Journal of Air Transport Management”, vol. 11.pl_PL
dc.referencesKasarda J. (2020), Aerotropolis business magnets, „Airport World”, issue 1.pl_PL
dc.referencesKelly F.C. (2022), Bracia Wright, Wydawnictwo Horyzont Idei, Toruń.pl_PL
dc.referencesKędzior Z. (red.) (2005), Badania rynku – metody zastosowania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKędzior Z. (2007), Badania marketingowe w praktyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKęprowska U. (2014), Zastosowanie marketingu mobilnego w branży turystycznej, „Handel Wewnętrzny”, nr 6(353).pl_PL
dc.referencesKhan M.L. (2017), Social media engagement: What motivates user participation and consumption on YouTube?, „Computers in Human Behavior”, vol. 66.pl_PL
dc.referencesKim H.J., Park S.Y., Park H.Y., (2018), A study on the effect of storytelling marketing on brand image and brand attitude, „Journal of Economics, Marketing, and Management”, vol. 6(4).pl_PL
dc.referencesKlöwer M., Allen M.R., Lee D.S., Proud S.R., Gallagher L., Skowron A. (2021), Quantifying aviation’s contribution to global warming, „Environmental Research Letters”, vol. 16(10).pl_PL
dc.referencesKłak M., Woźniakowski M., Zadworny W., Rusin Ł. (2023), Przewóz pasażerów transportem lotniczym w Polsce w świetle badań własnych, „Nauki Ekonomiczne”, t. 38.pl_PL
dc.referencesKnowles T., Garland M. (1994), The strategic importance of CRSs in the airline industry, „Travel and Tourism Analyst”, no. 4.pl_PL
dc.referencesKobec D. (2023), Ewolucja działań marketingowych w koncepcji „Marketing 1.0 – 5.0” przez pryzmat digitalizacji, „International Science Journal of Management, Economics & Finance”, vol. 2, no. 2.pl_PL
dc.referencesKocak B.B. (2022), Improving consumer engagement with airline brands: A case of SKYTRAX 100’s YouTube pages, „Journal of Internet Applications and Management”, 13(1).pl_PL
dc.referencesKonhäusner P., Shang B., Dabija D.C. (2021), Application of the 4Es in online crowdfunding platforms: A comparative perspective of Germany and China, „Journal of Risk and Financial Management”, vol. 14:49.pl_PL
dc.referencesKorneta P.A., Lotko A. (2021), Determinanty i modele zachowań konsumenta. Wnioski z przeglądu literatury, „Marketing i Rynek”, t. 9.pl_PL
dc.referencesKos-Łabędowicz J. (2014), Wykorzystanie internetowych źródeł informacji w decyzjach nabywczych konsumentów, „Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach”, nr 187.pl_PL
dc.referencesKosz P. (2014), Usługi portów lotniczych a prawo konkurencji i regulacje lotniskowe, „Przegląd Prawniczy ELSA Poland”, z. II.pl_PL
dc.referencesKotarbiński J. (2021), Metody badania skuteczności i efektywności marketingu, [w:] Marketing. Koncepcje i doświadczenia, red. H. Mruk, A. Sawicki, Bernardinum, Pelplin.pl_PL
dc.referencesKotler Ph. (1994), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner & Ska, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKotler Ph. (1997), Marketing, Management, Analysis, Planning, Implementation and Control, Prentice Hall, Upper Saddle River.pl_PL
dc.referencesKotler Ph. (2005), Marketing Management, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesKotler Ph. (2006), O marketingu. Jak tworzyć, zdobywać i dominować na rynkach, Wydawnictwo Helion, Gliwice.pl_PL
dc.referencesKotler Ph., Armstrong G. (2018), Principles of Marketing. Seventeenth Edition, Pearson, Harlow.pl_PL
dc.referencesKotler Ph., Keller K.L. (2022), Marketing, Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesKotler Ph., Kartajaya H., Setiawan I. (2017), Marketing 4.0. Era cyfrowa, MT Biznes, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKotler Ph., Kartajaya H., Setiawan I. (2021), Marketing 5.0. – Technologie Next Tech, MT Biznes, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKowalik K., Klimecka-Tatar D. (2018), Model zarządzania jakością usług w kontekście satysfakcji klienta, „Quality Production Improvement”, no. 1(8).pl_PL
dc.referencesKowalska M. (2023), Marketing relacji w dobie technologii cyfrowych. Narzędzia komunikacji online w kreowaniu relacji z klientami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKozielski R. (2011), Wskaźniki marketingowe, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKrukowska-Miler A. (2011), Marketing wartości jako przejaw marketingu 3.0, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług”, nr 74.pl_PL
dc.referencesKubiak T. (2017), Media społecznościowe jako źródło informacji rynkowej, „Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych”, nr 2(24).pl_PL
dc.referencesKucharek D. (2012), Społeczno-użyteczny wymiar działalności Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 26.pl_PL
dc.referencesKucharska B. (2017), Lojalność klienta – wyzwanie dla przedsiębiorstw handlu detalicznego, „Handel Wewnętrzny”, nr 5(370).pl_PL
dc.referencesKunert-Diallo A. (2022), Ekonomiczna regulacja przewozów lotniczych w świetle zmieniającego się otoczenia prawnego, „Ius Novum”, t. 16, nr 3.pl_PL
dc.referencesKwiatek P. (2010), Zmiany postaw klientów wobec programów lojalnościowych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, nr 15.pl_PL
dc.referencesLachowski T. (2023), LOT z Okęcia. Komunikacja lotnicza na ziemiach polskich 1913–1939, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź.pl_PL
dc.referencesLee Ch., Kim T. (2024), The effect of cabin crew service quality on customer loyalty, „Journal of Industrial Distribution & Business”, vol. 15(9).pl_PL
dc.referencesLee D.S., Fahey D.W., Skowron A., Allen M.R., Burkhardt U., Chen Q., Doherty S.J., Freeman S., Forster P.M., Fuglestvedt J., Gettelman A., De León R.R., Lim L.L., Lund M.T., Millar R.J., Owen B., Penner J.E., Pitari G., Prather M.J., Sausen R., Wilcox L.J. (2021), The contribution of global aviation to anthropogenic climate forcing for 2000 to 2018, „Atmospheric Environment”, vol. 244.pl_PL
dc.referencesLee-Anant Ch. (2022), The importance of frequent flyer programs: An in-depth analysis, „Journal of Aerospace Technology and Management”, vol. 14.pl_PL
dc.referencesLeszczyna I. (2013), Wartość dla klienta jako skuteczne narzędzie marketingowe, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie”, nr 9.pl_PL
dc.referencesLiczmańska K., Kuczyńska M. (2016), Wartości dla klienta jako główny element modelu biznesu linii lotniczych Ryanair, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie”, nr 43(3).pl_PL
dc.referencesLindhult E., Chirumalla K., Oghazi P. (2018), Value logics for service innovation: Practice-driven implications for service-dominant logic, „S.I.: Innovation and Service-Dominant Logic”, vol. 12.pl_PL
dc.referencesLitwiński J. (2008), Transport lotniczy w Polsce w okresie międzywojennym, „Lotnictwo”, nr 10.pl_PL
dc.referencesLotko A. (2009), Wybrane modyfikacje mieszanki marketingowej w marketingu relacyjnym, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług”, nr 41.pl_PL
dc.referencesLotko M., Paździor M., Nowak M., Wójtowicz Ł. (2017), Pomiar jakości usług. Wybrane zastosowania metody Servgual, Instytut Naukowo-Wydawniczy Spatium, Radom.pl_PL
dc.referencesLuarn P., Lin Y.F., Chiu Y.P. (2015), Influence of Facebook brand-page posts on online engagement, „Online Information Review”, vol. 39(4).pl_PL
dc.referencesLubbe B., Douglas A., McLachlan Ph. (2016), Airline loyalty of frequent flyers: A survey of members and non-members of loyalty programmes, „African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure”, vol. 5(1).pl_PL
dc.referencesLubbe B., Douglas A., Zambellis J. (2010), An application of the airport service quality model in South Africa, „Journal of Air Transport Management”, vol. 17(4).pl_PL
dc.referencesŁaszkiewicz A. (2020), Influencer marketing z perspektywy aktywności reklamowej wybranych twórców treści na platformie Instagram, [w:] Rewolucja 4.0. Nowe technologie w marketing, red. M. Kowalska, A. Szwajlik, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŁukasiewicz A. (2022), Konsekwencje ograniczeń związanych z pandemią COVID-19 dla transportu pasażerskiego, „Studia BAS”, nr 1(69).pl_PL
dc.referencesŁysik Ł., Machura P. (2014), Rola i znaczenie technologii mobilnych w codziennym życiu człowieka XXI wieku, „Media i Społeczeństwo”, nr 4.pl_PL
dc.referencesMaciejewski G., Krowicki P. (2022), Marka jako nośnik wartości dla klienta: związki ze zjawiskiem Customer Engagement, „Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych”, nr 1(43).pl_PL
dc.referencesMadejski M., Lissowska E., Marzec J. (1976), Wstęp do nauki o transporcie, SGPiS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMainardes E.W., Sodre de Melo R.F., Moreira N.C. (2021), Effects of airport service quality on the corporate image of airports, „Research in Transportation Business & Management”, vol. 41.pl_PL
dc.referencesMantecchini L., Gualandi N., Paganelli F. (2013), Integration and concentration of European air transport market, „International Journal for Traffic and Transport Engineering (IJTTE)”, vol. 3(2).pl_PL
dc.referencesMao M., James P. (2020), Evaluating customer satisfaction using the ACSI model in a themed restaurant in Bangkok, „Business Management and Strategy”, vol. 11, no. 1.pl_PL
dc.referencesMarcinkiewicz C. (2011), Nowoczesna koncepcja komunikacji marketingowej jako dialog przedsiębiorstwa z otoczeniem, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie”, z. 5.pl_PL
dc.referencesMarciszewska E. (2001), Globalizacja sektora usług transportu lotniczego, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMartin-Domingo L., Martin J.C. (2022), The effect of COVID-related EU state aid on the level playing field for airlines, „Sustainability”, vol. 14.pl_PL
dc.referencesMatejun M. (2023), Metody, techniki i narzędzia gromadzenia danych w badaniach mieszanych, [w:] Metody badań mieszanych w naukach o zarządzaniu, red. Ł. Sułkowski, R. Lenart-Gansiniec, Wydawnictwo Naukowe Akademii WSB, Dąbrowa Górnicza.pl_PL
dc.referencesMathiesen M.C. (1996), Bankruptcy of airlines: Causes, complaints, and changes, „Journal of Air Law and Commerce”, vol. 61, issue 4.pl_PL
dc.referencesMazur J., Zaborek P. (2014), Czy usługodawcy stosują logikę usługową w marketingu?, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 353.pl_PL
dc.referencesMazurek-Łopacińska K. (2002), Orientacja na klienta w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMazurek-Łopacińska K., Sobocińska M. (2018), Triangulacja w badaniach jakościowych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 525.pl_PL
dc.referencesMeffert H. (1986), Marketing. Grundlagen der Absatzpolitik, Gabler, Wiesbaden.pl_PL
dc.referencesMikulski A., Glass A. (1980), Polski transport lotniczy 1918–1978, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMiszczak A., Walasek J. (2013), Techniki wyboru próby badawczej, „Obronność – Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej”, nr 2(6).pl_PL
dc.referencesMontwill A., Drop N. (2018), Analiza funkcjonowania niskobudżetowych pasażerskich przewoźników lotniczych w Europie jako przykład innowacji zarządzania, „Studia i Prace WNEIZ US”, nr 52(2).pl_PL
dc.referencesMorgeson F.V., Hult G.T.M., Sharma U., Fornell C. (2023), The American Customer Satisfaction Index (ACSI): A sample dataset and description, „Data in Brief ”, vol. 48.pl_PL
dc.referencesMruk H. (2004), Komunikowanie się w marketingu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMruk H. (2012), Marketing. Satysfakcja klienta i rozwój przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMruk H., Pilarczyk B., Sławińska M. (2012), Marketing. Koncepcje – strategie – trendy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesNakonieczna J. (2017), Ochrona lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji i zagrożeniami o charakterze terrorystycznym, „Roczniki Studenckie Akademii Wojsk Lądowych”, t. 1(1).pl_PL
dc.referencesNguyen T.H.N. (2021), A review of customer acceptance and mobile marketing, „Problemy Zarządzania = Management Issues”, vol. 19, no. 1(91).pl_PL
dc.referencesNiccoli R. (2007), Historia lotnictwa. Od maszyny latającej Leonarda da Vinci do podboju Kosmosu, Carta Blanca, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNieschlag R., Dichtl E., Hörschgen H. (1988), Marketing, Duncker & Humbolt, Berlin.pl_PL
dc.referencesNita P. (2014), Projektowanie lotnisk i portów lotniczych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNowacka A. (2010), Wykorzystanie instrumentów komunikacji marketingowej na rynku usług bankowych (na przykładzie banków spółdzielczych), „Zeszyty Naukowe SGGW. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing”, nr 3(52).pl_PL
dc.referencesNowina Konopka M. (2017), Infomorfoza. Zarządzanie informacją w nowych mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesOleksza M. (2002), Pułapki i zalety programów lojalnościowych, „Marketing w Praktyce”, nr 6.pl_PL
dc.referencesOlipra Ł. (2015), Wspieranie połączeń tanich linii lotniczych ze środków publicznych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, t. 209.pl_PL
dc.referencesPabla H., Soch H. (2023), Up in the air! Airline passenger’s brand experience and its impact on brand satisfaction mediated by brand love, „Journal of Air Transport Management”, vol. 107.pl_PL
dc.referencesPanasiuk A., Pluciński M. (2008), Transport morski i lotniczy w obsłudze ruchu pasażerskiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.pl_PL
dc.referencesPantouvakis A., Renzi M.F. (2016), Exploring different nationality perceptions of airport service quality, „Journal of Air Transport Management”, vol. 52.pl_PL
dc.referencesParasuraman A., Zeithaml V.A., Berry L.L. (1985), A conceptual model of service quality and its implications for future research, „Journal of Marketing”, vol. 49, no. 4.pl_PL
dc.referencesParmer L.L., Dillard Jr. J.E., Lin Y.C. (2021), The 8Ps marketing mix and the buyer decisionmaking process, „Journal of Marketing Development and Competitiveness”, vol. 15(4).pl_PL
dc.referencesParys T. (2016), Ograniczenia wykorzystania zjawiska mobilności dla użytkownika, [w:] Mobilne aspekty technologii informacyjnych, red. W. Chmielarz, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPasek A. (2020), Zaspokajanie potrzeb zakupowych na przykładzie wybranych tradycyjnych modeli zakupowych, „Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych”, nr 24.pl_PL
dc.referencesPickton D., Broderick A. (2001), Integrated Marketing Communications, Pearson Education, England.pl_PL
dc.referencesPieriegud J. (2020), Trendy technologiczne a wyzwania dla pasażerskiego transportu lotniczego, [w:] Sektor lotniczy w erze transformacji społecznej i technologicznej, red. P. Zagrajek, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPijet-Migoń E. (2012), Zmiany rynku lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce po akcesji do Unii Europejskiej, Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii Rozwoju Regionalnego 25, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.pl_PL
dc.referencesPilarczyk B., Mruk H. (red.) (2006), Kompendium wiedzy o marketingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPinchemel A., Caetano M., Rosii R.M., Silva M.A. (2022), Airline’s business performance indicators and their impact on operational efficiency, „BBR – Brazilian Business Review”, vol. 19(6).pl_PL
dc.referencesPisarek-Bartoszewska R. (2020), Pasażerski transport lotniczy w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesPlatje J., Paradowska M., Kociszewski K. (2018), Ekonomika transportu – teoria dla praktyki, Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu, Wrocław.pl_PL
dc.referencesPlatonoff A.L., Sysko-Romańczuk S. (2004), Wartość dodana w zarządzaniu – próba zdefiniowania i operacjonalizacji pojęcia, „Przegląd Organizacji”, nr 9(776).pl_PL
dc.referencesPluta-Olearnik M. (2018), Zintegrowana komunikacja marketingowa – koncepcje, praktyka, nowe wyzwania, „Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych”, nr 2(28).pl_PL
dc.referencesPluta-Olearnik M. (2019), New generations of students from the perspective of value cocreation at University, „Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych”, nr 4(34).pl_PL
dc.referencesPrentice C., Wang X., Correia Loureiro S.M., (2019), The influence of brand experience and service quality on customer engagement, „Journal of Retailing and Consumer Services”, vol. 50.pl_PL
dc.referencesPrzybyłowski K., Hartley S., Kerin R., Rudelius W. (1998), Marketing, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRadomyski A. (2018), Modele biznesowe linii lotniczych, Wydawnictwo Lotniczej Akademii Wojskowej, Dęblin.pl_PL
dc.referencesRayport J.F., Jaworski B.J. (2002), Introduction to E-commerce, McGraw-Hill.pl_PL
dc.referencesReales C.N., O’Connell J.F. (2017), An examination of the revenue generating capability of co-branded cards associated with Frequent Flyer Programmes, „Journal of Air Transport Management”, vol. 65.pl_PL
dc.referencesReid C.R. (2014), Real-time marketing can keep businesses successful – But how?, „E-Content”, vol. 37(5).pl_PL
dc.referencesRogoziński K. (2012), Zarządzanie wartością z klientem, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRucińska D. (2011), Badania rynku usług lotniczych. Istota, zakres, użyteczność, przykłady, „Zeszyty Naukowe / Polskie Towarzystwo Ekonomiczne”, nr 9.pl_PL
dc.referencesRucińska D., Ruciński A. (2017), Współzależności rozwoju portów lotniczych i struktur zagospodarowania przestrzeni z uwzględnieniem stref okołolotniskowych, „Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG”, t. 20(2).pl_PL
dc.referencesRucińska D., Ruciński A., Tłoczyński D. (2012), Transport lotniczy. Ekonomika i organizacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesRuciński A. (red.) (2008), Porty lotnicze wobec polityki otwartego nieba, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesRuciński A., Madej K. (2016), Polski rynek transportu lotniczego w perspektywie 2030 roku, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, t. 4, nr 7.pl_PL
dc.referencesRussell H. (2020), Sustainable urban governance networks: Data-driven planning technologies and smart city software systems, „Geopolitics, History, and International Relations”, vol. 12.pl_PL
dc.referencesRutkowski I. (2011), Strategie produktu. Koncepcje i metody zarządzania ofertą produktową, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRydel M. (2004), Zintegrowana komunikacja marketingowa. Nowe podejście – propozycja uporządkowania pojęć, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, t. 179.pl_PL
dc.referencesRymarczyk J. (red.) (2006), Międzynarodowe stosunki gospodarcze, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSagan A. (red.) (2011), Wartość dla klienta w układach rynkowych. Aspekty metodologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.pl_PL
dc.referencesSahin H., Kusakci A.O., Mbowe B. (2021), The effects of frequent flyer programs in the airline industry on customer loyalty, „Heritage and Sustainable Development”, vol. 3, no. 2.pl_PL
dc.referencesSawicki A. (2021), Marketing 5.0. Rozważania nad koncepcją, [w:] Marketing. Koncepcje i doświadczenia, red. H. Mruk, A. Sawicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin.pl_PL
dc.referencesScharl A., Dickinger A., Murphy J. (2005), Diffusion and success factors of mobile marketing, „Electronic Commerce Research and Applications”, vol. 4, issue 2.pl_PL
dc.referencesSchultz C.D. (2017), Proposing to your fans: Which brand post characteristics drive consumer engagement activities on social media brand pages?, „Electronic Commerce Research and Applications”, vol. 26.pl_PL
dc.referencesSerengil E.N., Gülay B., (2024), Crisis communication in the context of rational and emotional benefit: The case of the aviation sector, „Journal of Aviation”, vol. 8(1).pl_PL
dc.referencesShahbaznezhad H., Dolan R., Rashidirad M. (2021), The role of social media content format and platform in users’ engagement behavior, „Journal of Interactive Marketing”, vol. 53(1).pl_PL
dc.referencesSheth J.N., Newman B.I., Gross B.L. (1991), Consumption Values and Market Choices: Theory and Applications, Thomson South-Western, New York.pl_PL
dc.referencesSiemieniako D. (2008), Logika usługowej dominacji w marketingu – podstawowe pojęcia i konsekwencje w zarządzaniu, „Marketing i Rynek”, nr 11.pl_PL
dc.referencesSipiński D., Cybulak P., Placha K. (2016), Lotniska w Polsce, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź.pl_PL
dc.referencesSkowronek I. (2012), Marketing doświadczeń. Od doświadczenia klienta do wizerunku firmy, Poltext, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSkubis M. (2023), Rozszerzona rzeczywistość w marketingu oraz handlu elektronicznym i mobilnym – wynik analizy bibliometrycznej, [w:] Systematyczny przegląd literatury w naukach ekonomicznych. Metodyka, przykłady, red. B. Stępień, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesSkurpel D. (2019), Obsługa logistyczna w handlu elektronicznym. Wartość dla klienta, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesSłowikowska K. (2006), Interdyscyplinarność marketingu na przykładzie zastosowania psychologii w modelach podejmowania decyzji konsumenckich, „Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne”, nr 4.pl_PL
dc.referencesSnarska A. (2020), Marketing pozytywny, czyli wymiary wartości dla klienta w perspektywie nauk o szczęściu, „Marketing i Rynek”, nr 5.pl_PL
dc.referencesSobczyk G. (2018), Zachowania konsumentów wobec nowych trendów konsumpcji – wyniki badań, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H – Oeconomia”, vol. LII, no. 1.pl_PL
dc.referencesSobolewska S. (2010), Model zarządzania wiedzą o kliencie, [w:] Zarządzanie wartością klienta. Pomiar i strategie, red. B. Dobiegała-Korona, T. Doligalski, Poltext, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSolomon M.R., Bamossy G.J., Askegaard S., Hogg M.K. (2016), Consumer Behaviour. A European Perspective. Sixth Edition, Pearson Education, Harlow.pl_PL
dc.referencesŠostar M., Ristanović V. (2023), Assessment of influencing factors on consumer behavior using the AHP model, „Digital Marketing and Business Sustainability”, vol. 15, 10341.pl_PL
dc.referencesSpyra Z., Witczak O. (2017), Komunikacja marketingowa portów lotniczych jako determinanta wyboru lotniska przez polskich i zagranicznych pasażerów, „Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych”, nr 1(23).pl_PL
dc.referencesStankiewicz M.J. (2002), Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, TNOiK, Toruń.pl_PL
dc.referencesStolecka-Makowska A. (2016), Triangulacja jako koncepcja pozyskania wiedzy o zachowaniach nabywczych konsumentów, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 261.pl_PL
dc.referencesSun X., Wandelt S., Zhang A. (2023), A data-driven analysis of the aviation recovery from the COVID-19 pandemic, „Journal of Air Transport Management”, vol. 109.pl_PL
dc.referencesSun Z., Tang J., Wang X., Yang X. (2022), Air China’s Customer Relationship Management a Case Study in China’s Airline Industry, Proceedings of the 2022 6th International Seminar on Education, Management and Social Sciences (ISEMSS 2022).pl_PL
dc.referencesSuska E., Jackowiak B., Kumberg A. (2018), Współczesne zagrożenia epidemiczne w lotnictwie cywilnym, „Hygeia Public Health”, vol. 53(4).pl_PL
dc.referencesSzczepańska K. (2010), TQM w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Poltex, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzcześniak M. (2020), Proces decyzyjny konsumenta na rynku, „Zeszyty Naukowe PUNO”, t. 8(1).pl_PL
dc.referencesSztucki J. (2011), Organizacja systemu komunikacji lotniczej w Polsce, [w:] Zarządzanie bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego – skrypt dydaktyczny, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSzymańska K. (2015), Wykorzystanie real-time marketingu jako narzędzia budowania wizerunku firmy w social media, „Zarządzanie Mediami”, t. 3(4).pl_PL
dc.referencesSzymańska K., Iwińska-Knop K. (2016), Zmiany w zakresie zarządzania wartością dla klienta na rynku kultury niszowej na przykładzie polskich kin studyjnych, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 256.pl_PL
dc.referencesSzymczak A. (2017), Wybrane aspekty strategii kształtowania cen oraz wskaźniki efektywności w transporcie lotniczym, „Przegląd Nauk Ekonomicznych”, t. XXV.pl_PL
dc.referencesSzymczak A. (2018a), Hybrydowy model biznesowy linii lotniczych jako determinanta rozwoju przewoźników lotniczych, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, t. 48(3).pl_PL
dc.referencesSzymczak A. (2018b), Wykorzystanie aplikacji mobilnych w procesie komunikacji marketingowej przez linie lotnicze, „Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych”, t. 29, nr 3.pl_PL
dc.referencesSzymczak A. (2020), Wykorzystywanie technologii mobilnych w celu budowania satysfakcji i lojalności klientów w sektorze transportu lotniczego, [w:] Sektor lotniczy w erze transformacji społecznej i technologicznej, red. P. Zagrajek, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzymura-Tyc M. (2003), Wartość dla klienta jako źródło przewagi konkurencyjnej, „Organizacja i Kierowanie”, nr 4(114).pl_PL
dc.referencesSzymura-Tyc M. (2004), Wartość dla klienta w teorii wyboru, zachowań konsumenta i marketingu, [w:] Wartość w naukach ekonomicznych, red. H. Zadora, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.pl_PL
dc.referencesSzymura-Tyc M. (2005), Marketing we współczesnych procesach tworzenia wartości dla klienta i przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.pl_PL
dc.referencesŚliwińska K. (2008), Kształtowanie lojalności w działaniach marketingowych na wybranych rynkach, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.pl_PL
dc.referencesŚwiatowiec-Szczepańska J. (2018), Zjawisko przeciążenia informacyjnego w procesach decyzyjnych menedżerów, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, t. 6(11).pl_PL
dc.referencesTarczydło B. (2014), Strategia komunikacji marketingowej 360 stopni w kreowaniu wizerunku marki usługi. Studium przypadku, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 355.pl_PL
dc.referencesTłoczyński D. (2013), Kierunki rozwoju transportu lotniczego, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 143.pl_PL
dc.referencesTłoczyński D. (2014), Accessibility jako instrument kształtowania polskiego rynku usług transportu lotniczego, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 348.pl_PL
dc.referencesTłoczyński D. (2016), Konkurencja na polskim rynku usług transportu lotniczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesTłoczyński D. (2019), Rynek usług transportu lotniczego, [w:] Biznes lotniczy, red. A. Hoszman, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTłoczyński D., Hoszman A., Zagrajek P. (2021), Transport lotniczy w rozwoju globalnej mobilności, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesTomova A., Ramajova L. (2013), Frequent flyer programs and low-cost airlines: Ongoing hybridization?, „Contemporary Issues in Business, Management and Education”, vol. 110.pl_PL
dc.referencesTretheway M.W., Markhvida K. (2014), The aviation value chain: Economic returns and policy issues, „Journal of Air Transport Management”, vol. 41.pl_PL
dc.referencesTsai W., Hsu W., Chou W. (2011), A gap analysis model for improving airport service quality, „Total Quality Management & Business Excellence”, vol. 22(10).pl_PL
dc.referencesUrbanek G. (2004), Drugie życie klienta, „Marketing i Rynek”, nr 4.pl_PL
dc.referencesVargo S.L., Lusch R.F. (2004), Evolving to a new dominant logic of marketing, „Journal of Marketing”, vol. 68, no. 1.pl_PL
dc.referencesVargo S.L., Lusch R.F. (2008), Service-dominant logic: Continuing the evolution, „Journal of the Academic Marketing Science”, vol. 36, no. 1.pl_PL
dc.referencesVargo S.L., Lusch R.F., Akaka M. (2010), Advancing Service Science with Service-Dominant Logic, Handbook of Service Science.pl_PL
dc.referencesVasigh B., Fleming K., Tacker T. (2018), Introduction to Air Transport Economics. From Theory to Applications, Routledge, Hampshire.pl_PL
dc.referencesViswanathan V., Knapp B.M. (2019), Potential for electric aircraft, „Nature. Sustainability”, vol. 2(2).pl_PL
dc.referencesWach-Kloskowska M., (2018), Konkurencja na rynku usług transportu lotniczego wśród operatorów przewozów lotniczych w relacjach dalekodystansowych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 505.pl_PL
dc.referencesWang Z., Zhu X., Zhang H., Boocock A. (2023), Study on non-aeronautical efficiency of Chinese listed airports based on two-stage network DEA, „Research in Transportation Business & Management”, vol. 46.pl_PL
dc.referencesWaśkowski Z. (2016), Wykorzystywanie koncepcji marketingu doświadczeń w tworzeniu wartości dodanej na rynku imprez masowych, „Studia i Prace WNEiZ US”, nr 43(2).pl_PL
dc.referencesWereda W., Woźniak J. (2019), Building relationships with Customer 4.0 in the era of Marketing 4.0: The case study of innovative enterprises in Poland, „Social Sciences”, vol. 8(6):177.pl_PL
dc.referencesWiktor J.W. (2012), Zachowania rynkowe nabywców, [w:] Podstawy marketingu, red. A. Czubała, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWiktor J.W. (2013), Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, formy przekazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWirtz J. (2018), Understanding Service Consumers, Vol. 1, WS Professional, Singapore.pl_PL
dc.referencesWong Ch. (2020), Big Data for Business Model Renovation, Current Machine Learning Regression Model and Ethical Issue in the Big Data Industry, Creative Components, Spring.pl_PL
dc.referencesWoodruff R.B. (1997), Customer value: The next source for competitive advantage, „Journal of the Academy of Marketing Science”, vol. 25, no. 2.pl_PL
dc.referencesWoźniakowski M. (2020), Internetowe public relations w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź–Kraków.pl_PL
dc.referencesWyrwisz J. (2011), Współczesne uwarunkowania wykorzystania marketingu szeptanego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług”, nr 72.pl_PL
dc.referencesWysocka A. (2021), Czynniki wpływające na kształtowanie się popytu na usługę transportu lotniczego w warunkach pandemii COVID-19, [w:] Ekonomia i międzynarodowe stosunki gospodarcze, red. A. Kuźmińska-Haberla, S. Bobrowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.pl_PL
dc.referencesWysocki J. (2009), Wykorzystanie technologii informatycznych w przedsiębiorstwie, [w:] Nauka o przedsiębiorstwie: wybrane zagadnienia, red. I. Lichniak, Wydawnictwo SGH, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZacłona T. (2007), Rola i znaczenie wizerunku w decyzjach i zachowaniach konsumenckich, „Krakowskie Studia Małopolskie”, nr 11.pl_PL
dc.referencesZajas S., Stefaniuk B. (2012), Alianse lotnicze, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZalega T. (2012), Konsumpcja. Determinanty – teorie – modele, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZaltman G. (2003), How Customers Think: Essential Insights into the Mind of the Market, Harvard Business School Press, Boston.pl_PL
dc.referencesZeithaml V.A. (1988), Consumer perceptions of price, quality, and value: A means-end model and synthesis of evidence, „Journal of Marketing”, vol. 52, no. 3.pl_PL
dc.referencesZeithaml V.A., Berry L.A., Parasuraman A. (1993), The nature and determinants of customer expectations of service, „Journal of the Academy of Marketing Science”, vol. 21, no. 1.pl_PL
dc.referencesZhang G., Law C.C.H., Zhang Y., Yang H. (2021), Price discrimination and yield management in the airline industry, [w:] International Encyclopedia of Transportation, vol. 1, red. R. Vickerman, Elsevier, Amsterdam.pl_PL
dc.referencesZupok S. (2015), Wpływ innowacji na kreowanie wartości dla klienta, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, t. 39(2).pl_PL
dc.referencesZupok S. (2018), Wartość dla klienta a cele organizacji, „Studia i Prace WNEiZ US”, nr 53, t. 3.pl_PL
dc.referencesZymonik Z. (2003), Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesŻylicz M. (2011), Prawo lotnicze, międzynarodowe, europejskie i krajowe, LexisNexis, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŻylicz M. (2016), Problemy unifikacji prawa międzynarodowego transportu lotniczego, „Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny”, t. 5, nr 2.pl_PL
dc.referencesDyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce i odpowiedniego wdrożenia globalnego środka rynkowego.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2405 z dnia 18 października 2023 r. w sprawie zapewnienia równych warunków działania dla zrównoważonego transportu lotniczego (ReFuelEU Aviation).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2020 r. poz. 344).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz.U. z 2023 r. poz. 2110).pl_PL
dc.referencesWytyczne dotyczące pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych oraz Komunikat Komisji przedłużający okres przejściowy przewidziany w Wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych w odniesieniu do regionalnych portów lotniczych 2023/C 244/01.pl_PL
dc.referencesWytyczne wspólnotowe dotyczące finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla przedsiębiorstw lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych, Komunikat Komisji Wspólnot Europejskich Dz.U. UE C 312 z dnia 9 grudnia 2005 r.pl_PL
dc.referencesAbout ACI, https://aci.aero/about-aci/ [dostęp: 12.12.2023].pl_PL
dc.referencesACI (2014), Emergency Preparedness and Contingency Planning – Handbook, First Edition, https://applications.icao.int/tools/RSP_ikit/story_content/external_files/Emergency_Preparedness_Handbook_First_Edition2014_FinalLR_NoPswd.pdf [dostęp: 16.01.2023].pl_PL
dc.referencesACI (2021), ACI World data reveals COVID-19’s impact on world’s busiest airports, https://aci.aero/2021/04/22/aci-world-data-reveals-covid-19s-impact-on-worlds-busiest-airports [dostęp: 19.08.2023].pl_PL
dc.referencesACI (2022), Final data released: Top 20 busiest airports confirmed, https://aci.aero/2022/07/25/final-data-released-top-20-busiest-airports-confi med/ [dostęp: 19.08.2023].pl_PL
dc.referencesACI (2023a), ACI World confirms top 20 busiest airports worldwide, https://aci.aero/2023/07/19/aci-world-confi ms-top-20-busiest-airports-worldwide/ [dostęp: 17.08.2023].pl_PL
dc.referencesACI (2023b), International travel returns: Top 10 busiest airports in the world revealed, https://aci.aero/2023/04/05/international-travel-returns-top-10-busiest-airports-in-the-world-revealed/ [dostęp: 7.07.2023].pl_PL
dc.referencesAirline Marketing and Advertising Use Cases from American Airlines, Ryanair, Air France, and Others, https://www.altexsoft.com/blog/airline-marketing-advertising/ [dostęp: 16.04.2024].pl_PL
dc.referencesAmadeus (2011), The always-connected traveller: How mobile will transform the future of air travel, https://amadeus.com/documents/en/blog/pdf/2011/07/amadeus-the-always-connected-traveller-2011-en.pdf [dostęp: 16.01.2023].pl_PL
dc.referencesArmstrong M. (2023), Travel Bookings: Online Vs. Agency, https://www.statista.com/chart/29622/travel-bookings-online-vs-agency/ [dostęp: 15.04.2024].pl_PL
dc.referencesAuto Expert (2022), Polski transport na mobile’u – aplikacje mobilne coraz częściej używane w sektorze TSL, https://autoexpert.pl/artykuly/aplikacje-mobilne-w-sektorze-tsl [dostęp: 2.02.2023].pl_PL
dc.referencesAvation Week (2023), 2023 World Airline Report: Airline Traffic Table https://aviationweek.com/air-transport/airlines-lessors/2023-world-airline-report-airline-traffinable [dostęp: 11.12.2023].pl_PL
dc.referencesAviation Benefits Beyond Borders, Employment, https://aviationbenefits.org/economic-growth/supporting-employment/ [dostęp: 15.12.2023].pl_PL
dc.referencesBankier.pl (2024), Unia wspiera polski sektor lotniczy, https://www.bankier.pl/wiadomosc/Unia-wspiera-polski-sektor-lotniczy-8683910.html [dostęp: 16.04.2024].pl_PL
dc.referencesBaza danych Banku Światowego (2023), https://data.worldbank.org/country/PL?locale=pl [dostęp: 11.11.2023].pl_PL
dc.referencesBhattacharya A. (2021), 6 Effective Airline Marketing Strategies to Revitalize Business, https://aviation.report/articles/6-effective-airline-marketing-strategies-to-revitalize-business [dostęp: 1.09.2024].pl_PL
dc.referencesBrahmbhatt M., World Bank, Avian and Human Pandemic Influenza – Economic and Social Impacts, https://www.worldbank.org/content/dam/Worldbank/document/HDN/Health/AHI-SocioImpacts.pdf [dostęp: 19.08.2023].pl_PL
dc.referencesCaballé M. (2023), Airline Chatbot Benefits, Use Cases, and Examples for 2023, https://www.hubtype.com/blog/airline-chatbot-use-cases-examples [dostęp: 19.08.2023].pl_PL
dc.referencesCarlton D.W., Israel M.A., MacSwain I., Orlov E. (2017), Are Legacy Airline Mergers Proor Anti-Competitive? Evidence from Recent U.S. Airline Mergers, SSRN, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2851954 [dostęp: 15.04.2024].pl_PL
dc.referencesCnSight(2021), Top 5 Cyber Attacksinthe Aviation Industry, https://cnsight.io/2021/04/16/top-5-cyber-attacks-in-the-aviation-industry/ [dostęp: 12.07.2023].pl_PL
dc.referencesCommon Airline Business Models, http://airlinebasics.com/common-airline-business-models/ [dostęp: 16.04.2024].pl_PL
dc.referencesCommunication Strategy Group (2022), 11 Aviation Marketing Strategies to Boost Revenue and Loyalty, https://wearecsg.com/blog/aviation-marketing-strategies/ [dostęp: 1.09.2024].pl_PL
dc.referencesConnolly J. (2006). Fitch: Bird Flu Could Cost $18 Billion, https://www.thinkadvisor.com/2006/03/27/fitch-bird-flu-could-cost-18-billion-2/?amp=1 [dostęp: 15.04.2024].pl_PL
dc.referencesDepartament Lotnictwa, https://www.gov.pl/web/infrastruktura/departament-lotnictwa-dl [dostęp: 13.03.2023].pl_PL
dc.referencesDFW, Zero Carbon Electric Central Utility Plant, https://www.dfwairport.com/business/about/investors/zerocarbonecup/ [dostęp: 19.08.2023].pl_PL
dc.referencesDlapilota.pl (2014), IATA w związku z ebolą, WHO nie zaleca ograniczeń w lotach, https://dlapilota.pl/wiadomosci/pap/iata-w-zwiazku-z-ebola-who-nie-zaleca-ograniczen-w-lotach [dostęp: 9.11.2023].pl_PL
dc.referencesDziałanie FENX.04.03 Infrastruktura lotnicza w TEN-T, https://www.cupt.gov.pl/konkurs/aktualnie-trwajace/dzialanie-fenx-04-03-infrastruktura-lotnicza-w-ten-t/ [dostęp: 16.04.2024].pl_PL
dc.referencesECAC, Mission, https://www.ecac-ceac.org/about-ecac/mission [dostęp: 9.12.2023].pl_PL
dc.referencesEurocontrol (2021), Think Paper #12 – Aviation under attack from a wave of cybercrime, https://www.eurocontrol.int/publication/eurocontrol-think-paper-12-aviation-under-attack-wave-cybercrime [dostęp: 10.07.2023].pl_PL
dc.referencesEurocontrol (2023), All-Causes Delays to Air Transport in Europe – Annual 2022, https://www.eurocontrol.int/publication/all-causes-delays-air-transport-europe-annual-2022 [dostęp: 4.04.2023].pl_PL
dc.referencesEuropean Union Aviation Safety Agency (EASA) – (Decentralised Agencies), https://eufundingoverview.be/funding/european-union-aviation-safety-agency-easa-decentralised-agencies [dostęp: 11.12.2023].pl_PL
dc.referencesEuropejska Konferencja Lotnictwa Cywilnego – ECAC, https://www.ulc.gov.pl/pl/sprawy-miedzynarodowe/organizacje-miedzynarodowe/ecac [dostęp: 9.12.2023].pl_PL
dc.referencesEurostat (2022), Air transport statistics, https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Air_transport_statistics&stable=1#Number_of_passengers_transported_by_air_increased_to_820_million_in_2022 [dostęp: 11.07.2023].pl_PL
dc.referencesEurostat, Baza danych, https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/avia_paoc_custom_9131792/default/table?lang=en [dostęp: 12.04.2024].pl_PL
dc.referencesExpedia Group (2023), The Path To Purchase, Uncovering how travelers plan and book online, https://partner.expediagroup.com/content/dam/unified/partner/documents/reports/2023-reports/report-path-to-Purchase-2023-final_en-us.pdf [dostęp: 16.04.2024].pl_PL
dc.referencesFAA (1989), FAA proposes $630,000 in penalties against Pan American, https://www.upi.com/amp/Archives/1989/09/20/FAA-proposes-630000-in-penalties-against-Pan-American/7047622267200/ [dostęp: 10.07.2023].pl_PL
dc.referencesForum Odpowiedzialnego Biznesu, Aplikacja mobilna Kraków Airport – Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków – Balice, https://odpowiedzialnybiznes.pl/dobre-praktyki/aplikacja-mobilna-krakow-airport-miedzynarodowy-port-lotniczy-im-jana-pawla-ii-krakow-balice/?cn-reloaded=1 [dostęp: 15.04.2024].pl_PL
dc.referencesFreedoms of the Air, https://www.icao.int/pages/freedomsair.aspx [dostęp: 17.04.2024].pl_PL
dc.referencesFrom Idea to wannagives, https://blog.klm.com/from-idea-to-wannagives/ [dostęp: 23.12.2022].pl_PL
dc.referencesFuture Travel Experience (2023), 10 technology trends that can enhance airline and airport operations in 2023, https://www.futuretravelexperience.com/2023/01/10-tech-trends-that-will-shape-passenger-experiences-and-business-performance-in-2023/ [dostęp: 27.12.2023].pl_PL
dc.referencesGenève Aeroport (2023), Progress towards more sustainable development, https://rapports.gva.ch/ra/2022/en/Article/environnement [dostęp: 12.04.2024].pl_PL
dc.referencesGlobal Services Forecast (GSF) | 2023–2042, https://aircraft.airbus.com/en/global-services-forecast-gsf-2023-2042 [dostęp: 8.12.2023].pl_PL
dc.referencesGUS, Bank Danych Lokalnych, https://bdl.stat.gov.pl/bdl/start [dostęp: 17.04.2023].pl_PL
dc.referencesHayward J., Singh S., Bailey A. (2024), Why American Airlines & US Airways Merged, https://simpleflying.com/american-airlines-us-airways-merger/ [dostęp: 20.11.2024].pl_PL
dc.referencesHist (2023), Rewolucyjny kryzys naftowy 1973: Jak ropa naftowa pokonała świat?, https://hist.pl/rewolucyjny-kryzys-naftowy-1973-jak-ropa-naftowa-pokonala-swiat/ [dostęp: 15.12.2023].pl_PL
dc.referencesHunter M. (2020), The world’s busiest airports – and how far they’ve fallen, https://edition.cnn.com/travel/article/worlds-busiest-airports-2019-coronavirus-impact/index.html [dostęp: 18.12.2022].pl_PL
dc.referencesIATA (2023), Air Passenger Market Analysis, https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/air-passenger-market-analysis---october-2023/ [dostęp: 16.04.2024].pl_PL
dc.referencesIATA (2024a), Crisis Communications and Reputation Management post-COVID. Evolving best Practice for the Aviation Industry (2024), https://www.iata.org/en/publications/crisis-communications-guidelines/ [dostęp: 2.12.2024].pl_PL
dc.referencesIATA (2024b), Global Air Travel Demand Continued Its Bounce Back in 2023, https://www.iata.org/en/pressroom/2024-releases/2024-01-31-02/ [dostęp: 20.04.2024].pl_PL
dc.referencesIATA, COVID-19 has been an unprecedented shock, https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/covid-19-has-been-an-unprecedented-shock/ [dostęp: 12.05.2023].pl_PL
dc.referencesIATA, Vision and Mission, https://www.iata.org/en/about/mission/ [dostęp: 11.12.2023].pl_PL
dc.referencesICAO (2020), ARC 2020 Air Transport Statistics, https://www.icao.int/annual-report-2020/Documents/ARC_2020_Air%20Transport%20Statistics_fi al_sched.pdf [dostęp: 20.08.2023].pl_PL
dc.referencesICAO (2023), Effects of Novel Coronavirus (COVID‐19) on Civil Aviation: Economic Impact Analysis, https://www.icao.int/sustainability/Pages/Economic-Impacts-of-COVID-19.aspx [dostęp: 12.05.2023].pl_PL
dc.referencesInternational Airport Review (2022), How airports can use mobile apps to improve passenger loyalty, https://www.internationalairportreview.com/article/179422/how-airports-can-use-mobile-apps-to-improve-passenger-loyalty/ [dostęp: 15.04.2024].pl_PL
dc.referencesKasprzyk T. (2023), Jaka przyszłość czeka lotnisko Warszawa–Radom?, https://www.pasazer.com/news/464321/jaka,przyszlosc,czeka,lotnisko,warszawa,radom [dostęp: 20.11.2023].pl_PL
dc.referencesKatowice Airport (2023), Inauguracja połączenia kolejowego do Katowice Airport, https:// www.katowice-airport.com/pl/nasze-lotnisko/aktualnosci/178 [dostęp: 30.12.2023].pl_PL
dc.referencesKatowice Airport, Program inwestycyjny Katowice Airport 2024–2028, https://www.katowice-airport.com/pl/ nasze-lotnisko/aktualnosci/182 [dostęp: 5.02.2024].pl_PL
dc.referencesKeke M.E. (2023), Impact of digital marketing on the aviation industry, E3S Web of Conferences, https://www.researchgate.net/publication/372462808_Impact_of_digital_marketing_on_the_aviation_industry [dostęp: 15.04.2024].pl_PL
dc.referencesKieruzal M. (2023), Niepewna przyszłość lotów z Zielonej Góry do Egiptu, https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/niepewna-przyszlosc-lotow-z-zielonej-gory-do-egiptu--19357.html [dostęp: 14.12.2023].pl_PL
dc.referencesKotlyar B. (2013), Real-Time Marketing Explained, DachisGroup, 3.07.2013, http://www.kinshipdigital.com/PDF-Ebook/Real-Time_Marketing_Explained.pdf [dostęp: 12.04.2024].pl_PL
dc.referencesLTIMindtree (2023), Co-Branded Credit Cards Driving Customer Loyalty and Growth in Travel, https://www.ltimindtree.com/wp-content/uploads/2023/08/LTIMindtree-POV-Co-Branded-Credit-Cards-Driving-Customer-Loyalty-and-Growth-in-Travel.pdf?pdf=download [dostęp: 12.02.2023].pl_PL
dc.referencesMahipal A. (2021), Apple 2021 New Products Survey, https://www.sellcell.com/blog/apple-2021-new-products-survey/ [dostęp: 11.07.2023].pl_PL
dc.referencesMalinowski Ł. (2023), TSUE: Pomoc publiczna dla Lufthansy nielegalna, https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/tsue-pomoc-publiczna-dla-lufthansy-nielegalna-17544. html [dostęp: 14.05.2023].pl_PL
dc.referencesMcKinsey & Company (2022), Perspectives on advanced air mobility. Navigating the emerging passenger urban and regional air-mobility industry, https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/aerospace%20and%20defense/our%20insights/perspectives%20on%20advanced%20air%20mobility/airmobilitypdf.pdf [dostęp: 17.04.2024].pl_PL
dc.referencesMehra S. (2023), A new deep dive into passenger frustration with airlines, https://tnmt.com/passenger-frustration-with-airlines/ [dostęp: 22.12.2023].pl_PL
dc.referencesMiędzynarodowe organizacje lotnicze, https://www.gov.pl/web/infrastruktura/miedzynarodowe-organizacje-lotnicze [dostęp: 10.12.2023].pl_PL
dc.referencesMinisterstwo Infrastruktury, https://www.gov.pl/web/infrastruktura/lotniska [dostęp: 12.03.2023].pl_PL
dc.referencesMSiT (2010), Zakłócenia ruchu lotniczego w Europie, https://www.msit.gov.pl/pl/aktualnosci/4135,Zaklocenia-ruchu-lotniczego-w-Europie.html [dostęp: 15.06.2022].pl_PL
dc.referencesOn Point Loyalty (2023), TOP 100 – Most Valuable Airline Loyalty Programs – January 2023 edition, https://onpointloyalty.com/wp-content/uploads/2023/02/On-Point-Loyalty-Report-top-100-Most-Valuable-Airline-Programs-2023.pdf [dostęp: 12.02.2023].pl_PL
dc.referencesOnline Travel Booking Statistics (2023), https://www.condorferries.co.uk/online-travel-booking-statistics [dostęp: 15.04.2024].pl_PL
dc.referencesOxfam (2023), Climate Equality: A planet for the 99%, https://policy-practice.oxfam.org/resources/climate-equality-a-planet-for-the-99-621551/ [dostęp: 17.12.2023].pl_PL
dc.referencesOxford Economics (2010), The Economic Impacts of Air Travel Restrictions Due to Volcanic Ash, A report prepared for Airbus, https://controverses.minesparis.psl.eu/public/promo10/promo10_G11/data/documents/Volcanic-Update.pdf [dostęp: 7.11.2022].pl_PL
dc.referencesOxford Economics (2022), Financial Times: Aerospace industry grounded by lost jobs and lack of staff, https://www.oxfordeconomics.com/resource/financial-time-aerospace-industry-grounded-by-lost-jobs-and-lack-of-staff/ [dostęp: 11.07.2023].pl_PL
dc.referencesPartridge J. (2022), Russian airlines to be banned from most European airspace, https://www.theguardian.com/world/2022/feb/27/germany-and-italy-are-latest-to-ban-russian-aircraft-from-airspace [dostęp: 17.06.2023].pl_PL
dc.referencesPawluczyk P. (2023a), Marketing 4C – czym jest i na czym polega?, https://cyrekdigital.com/pl/baza-wiedzy/marketing-4c/ [dostęp: 8.03.2024].pl_PL
dc.referencesPawluczyk P. (2023b), Marketing 4E – czym jest i na czym polega?, https://cyrekdigital.com/pl/baza-wiedzy/marketing-4e/ [dostęp: 9.03.2024].pl_PL
dc.referencesPort Authority NY NJ, (2020), Airport Traffic Report, https://www.panynj.gov/content/dam/airports/statistics/statistics-general-info/annual-atr/ATR_2020.pdf [dostęp: 19.08.2023].pl_PL
dc.referencesPort lotniczy na Ławicy w Poznaniu jest najstarszym lotniskiem w Polsce. Jako pierwszy w II Rzeczypospolitej – w 1921 r. uruchomił komercyjne połączenia samolotami pasażerskimi, https://www.poznan.pl/mim/s8a/czy-wiesz-ze,doc,576/-,5606.html [dostęp: 15.06.2022].pl_PL
dc.referencesPotoczek N. (2019), Kreowanie wartości w procesach – ujęcie wielosektorowe, https://inepan.pl/wp-content/uploads/2019/04/2019.04.29_Potoczek.pdf [dostęp: 11.04.2022].pl_PL
dc.referencesPreidl M. (2021), Podsumowanie cyberataków na branżę lotniczą, https://avlab.pl/podsumowanie-cyberatakow-na-branze-lotnicza/ [dostęp: 12.07.2023].pl_PL
dc.referencesPrevost S. (2021), Ten major cyberattacks against the airport industry, https://www.stormshield.com/news/ten-major-cyberattacks-against-the-airport-industry/ [dostęp: 12.07.2023].pl_PL
dc.referencesProgram Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych Urządzeń Naziemnych, https://www.gov.pl/web/infrastruktura/program-rozwoju-lotnictwa-i-urzadzen-naziemnych [dostęp: 3.02.2023].pl_PL
dc.referencesPRoto (2021), Kampania Ryanaira „Zaszczep się i leć” zakazana, https://www.proto.pl/aktualnosci/kampania-ryanaira-zaszczep-sie-i-lec-zostala-zakazana-ponad-dwa-tys-skarg [dostęp: 22.12.2022].pl_PL
dc.referencesPunctuality League (2020), https://www.oag.com/punctuality-league-2020-report [dostęp: 11.12.2023].pl_PL
dc.referencesPunctuality League (2023), https://www.oag.com/punctuality-league-2023 [dostęp: 11.12.2023].pl_PL
dc.referencesQatar Airlines (2022), Qatar Airways Steps into the Metaverse with ‘QVerse’ Virtual Reality and World’s First MetaHuman Cabin Crew, https://www.qatarairways.com/press-releases/enWW/215125-qatar-airways-steps-into-the-metaverse-with-qverse-virtual-reality-and-world-s-first-metahuman-cabin-crew [dostęp: 27.12.2023].pl_PL
dc.referencesRao P. (2023), Ranked: Which Airlines Carried the Most Passengers in 2022?, https://www.visualcapitalist.com/ranked-largest-airlines-by-passengers/ [dostęp: 11.12.2023].pl_PL
dc.referencesRaport Airbus, ZEROe – Towards the world’s first hydrogen-powered commercial aircraft, https://www.airbus.com/en/innovation/low-carbon-aviation/hydrogen/zeroe [dostęp: 12.07.2023].pl_PL
dc.referencesRaport DIGITAL Poland (2023), https://datareportal.com/reports/digital-2023-poland [dostęp: 15.03.2023].pl_PL
dc.referencesRaport IATA (2024), Net zero 2050: sustainable aviation fuels, https://www.iata.org/en/iata-repository/pressroom/fact-sheets/fact-sheet---alternative-fuels/ [dostęp: 14.07.2023].pl_PL
dc.referencesRaport PwC, Experience is everything: Here’s how to get it right, https://www.pwc.com/us/en/advisory-services/publications/consumer-intelligence-series/pwc-consumer-intelligence-series-customer-experience.pdf [dostęp: 19.02.2023].pl_PL
dc.referencesRaport ZDG TOR (2020), Wpływ LOT na gospodarkę, https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/raport-zdg-tor-wplyw-lot-na-gospodarke-10383.html [dostęp: 16.01.2023].pl_PL
dc.referencesRegulations, https://www.easa.europa.eu/en/regulations [dostęp: 8.12.2023].pl_PL
dc.referencesRojek-Socha P. (2023), Biopaliwa, wodór częściej w samolotach – Europarlament zatwierdził przepisy, https://www.prawo.pl/biznes/biopaliwa-w-samolotach-nowe-przepisy-unijne,523074.html [dostęp: 12.10.2023].pl_PL
dc.referencesRokicka J. (2022), Cyberataki na linie lotnicze. Terroryści mogą przejąć kontrolę nad samolotami, https://cyberdefence24.pl/cyberbezpieczenstwo/cyberataki-na-linie-lotnicze-terrorysci-moga-przejac-kontrole-nad-samolotami [dostęp: 13.07.2023].pl_PL
dc.referencesRowland B. (2023), State of Play: Where Next For Airline Alliances And Partnerships?, https://www.oag.com/blog/where-next-airline-alliances-partnerships [dostęp: 18.09.2023].pl_PL
dc.referencesSam Chui (2022), The world’s most punctual airlines and airports in 2022, https://samchui.com/2023/01/12/ the-worlds-most-punctual-airlines-and-airports-in-2022/ [dostęp: 11.12.2023].pl_PL
dc.referencesSchlappig B. (2022), European Union Bans Russian Airlines, https://onemileatatime.com/news/european-union-bans-russian-airlines/ [dostęp: 17.06.2023].pl_PL
dc.referencesSchwerin M. (2023), Somehow, Airline Customer Service Is Getting Even Worse, https://www.theatlantic.com/technology/archive/2023/06/airline-customer-service-chatbot-ai/674412/ [dostęp: 18.09.2023].pl_PL
dc.referencesSingapore Changi Airport is named the World’s Best Airport 2023, https://www.worldairportawards.com/singapore-changi-airport-named-worlds-best-airport-2023/ [dostęp: 7.01.2024].pl_PL
dc.referencesSITA (2022), The Airline IT Trends Survey 2022, https://comms.sita.aero/rs/089-ZSE-857/images/2022air-transport-it-insights.pdf [dostęp: 8.12.2023].pl_PL
dc.referencesSITA, 2023. Baggage IT Insights, https://www.sita.aero/globalassets/docs/surveys-reports/2023-baggage-it-insights-exec.pdf [dostęp: 11.07.2023].pl_PL
dc.referencesSITA (2023a), Baggage IT Insights, https://www.sita.aero/globalassets/docs/surveys--reports/2023baggage-it-insights-exec.pdf [dostęp: 11.07.2023].pl_PL
dc.referencesSITA (2023b), Passenger IT Insights, https://www.sita.aero/globalassets/docs/surveys--reports/passenger-it-insights-2023.pdf [dostęp: 12.07.2023].pl_PL
dc.referencesSkyscanner Horizons (2023), The outlook in 2023 as travellers redefine value, https://www.partners.skyscanner.net/hubfs/Reports/Horizons-Nov2022.pdf [dostęp: 15.04.2024].pl_PL
dc.referencesSKYTRAX (2022), Hygiene Safety Rating for the Aviation Industry, https://skytraxratings.com/hygienecertified-accreditation-for-the-aviation-industry [dostęp: 22.09.2023].pl_PL
dc.referencesSocradar (2022), Top Cyber Threats Faced by the Aviation Industry, https://socradar.io/topcyber-threats-faced-by-the-aviation-industry/ [dostęp: 17.11.2022].pl_PL
dc.referencesSoluma (2021), Ryanair wycofuje kontrowersyjną kampanię reklamową ze szczepionkami w tle, https://soluma.pl/blog,ac155/ryanair-wycofuje-kontrowersyjna-kampanie-reklamowa-ze-szczepionkami-w-tle,127871 [dostęp: 22.12.2022].pl_PL
dc.referencesSowiński K. (2022), Analiza: Wojna w Ukrainie uderza w branżę lotniczą, https://www.pasazer.com/news/461095/analiza,wojna,w,ukrainie,uderza,w,branze,lotnicza.html [dostęp: 17.06.2023].pl_PL
dc.referencesSpeedtest Global Index, https://www.speedtest.net/global-index [dostęp: 16.03.2023].pl_PL
dc.referencesStopover in Iceland. So incredible, it’s hard to leave https://www.icelandair.com/flights/stopover/ [dostęp: 19.01.2023].pl_PL
dc.referencesThe Next Web, Royal Dutch Airline gives passengers a surprise, https://thenextweb.com/news/royal-dutch-airline-gives-passengers-a-surprise [dostęp: 23.12.2022].pl_PL
dc.referencesTravel & Tourism – Worldwide, https://www.statista.com/outlook/mmo/travel-tourism/worldwide [dostęp: 15.04.2024].pl_PL
dc.referencesTravel Perk (2024), 60+ online travel booking statistics & trends, https://www.travelperk.com/blog/online-travel-booking-statistics/ [dostęp: 15.04.2024].pl_PL
dc.referencesUrząd Lotnictwa Cywilnego (2023), Prognoza ruchu lotniczego w Polsce na lata 2022–2040, https://www.ulc.gov.pl/_download/personel_lotniczy/dla-egzaminatora/Prezentacja_-_Prognoza_ruchu_lotniczego_dla_Polski_na_lata_2022-2040.r.pdf [dostęp: 10.12.2023].pl_PL
dc.referencesUrząd Lotnictwa Cywilnego, Sieci TEN-T, https://www.ulc.gov.pl/pl/regulacja-rynku/322-sieci-ten-t [dostęp: 14.03.2023].pl_PL
dc.referencesUrząd Lotnictwa Cywilnego, Statystyki i analizy rynku transportu lotniczego, https://ulc.gov.pl/publikacje/statystyki-i-analizy [dostęp: 15.03.2024].pl_PL
dc.referencesUrząd Lotnictwa Cywilnego, Sprawy międzynarodowe, https://www.ulc.gov.pl/pl/sprawy-miedzynarodowe/organizacje-miedzynarodowe/eurocontrol [dostęp: 12.12.2023].pl_PL
dc.referencesVisualcapitalist, Visualizing the Future Global Economy by GDP in 2050, https://www.visualcapitalist.com/visualizing-the-future-global-economy-by-gdp-in-2050/ [dostęp: 11.11.2023].pl_PL
dc.referencesVonage (2022), How Airline Customer Relationship Management Takes Traveler Loyalty to New Heights, https://www.vonage.com/resources/articles/how-airline-customer-relationship-management-takes-traveler-loyalty-new-heights/ [dostęp: 23.02.2023].pl_PL
dc.referencesWearden G. (2010), Ash cloud costing airlines £130m a day, https://www.theguardian.com/business/2010/apr/16/iceland-volcano-airline-industry-iata [dostęp: 15.06.2022].pl_PL
dc.referencesWhat we do, https://www.eurocontrol.int/what-we-do [dostęp: 10.12.2023].pl_PL
dc.referencesWorld Airport Awards Methodology, https://www.worldairportawards.com/awards-methodology/ [dostęp: 8.01.2024].pl_PL
dc.referencesWyman O., ACI World, STGC (2023), The Evolution of Airports – A Flight Path to 2050, https://store-aci-aero.translate.goog/product/the-evolution-of-airports-flightpath-to-2050/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc [dostęp: 12.04.2024].pl_PL
dc.referencesYaniz B. (2023), Understanding the Differences Between Hub-Spoke and Point-to-Point Air Travel Models, https://adept.travel/blogs/understanding-the-differences-between-hub-spoke-and-point-to-point-air-travel-models [dostęp: 19.04.2024].pl_PL
dc.referenceshttps://play.google.com/store/apps/category/TRAVEL_AND_LOCAL?hl=en_US [dostęp: 20.12.2023].pl_PL
dc.referenceshttps://www.bankier.pl/inwestowanie/profile/quote.html?symbol=ROPA-WTI [dostęp: 15.11.2023].pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-759-5


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/