dc.contributor.author | Męcfal, Sylwia | |
dc.date.accessioned | 2025-09-02T13:44:57Z | |
dc.date.available | 2025-09-02T13:44:57Z | |
dc.date.issued | 2025-06-30 | |
dc.identifier.issn | 0208-600X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/56234 | |
dc.description.abstract | Polish universities, following into the footsteps of solutions common in Anglo- Saxon countries and also as a result of institutionally introduced requirements (e.g. by the National Science Centre), have for several years been introducing ethical committees into the process of evaluating research projects. This type of verification of research projects is much more common in psychology than in sociology or other social sciences and humanities. In sociology, they are not yet compulsory in the Polish context, but as one can assume, they will soon become necessary for all researchers. In this article, I show that ethics committees are not a good enough ethical support tool for social scientists, and they do not fully fulfil their role in supporting the research process. I also reflect on other solutions that may support researchers in their ethical decisions during fieldwork, such as supervision or intervision. This kind of support for researchers is undoubtedly needed, but it should not be another institutional requirement, but an actual form of support for research activities in the field. | en |
dc.description.abstract | Polskie uniwersytety, idąc śladem rozwiązań powszechnych w krajach anglosaskich, a także na skutek wprowadzanych instytucjonalnie wymogów (na przykład przez Narodowe Centrum Nauki), od kilku lat wprowadzają do procesu oceny projektów badawczych komisje etyczne. Ten typ weryfikacji projektów badawczych jest znacznie powszechniejszy w psychologii niż w socjologii czy innych naukach społecznych i humanistycznych. W socjologii nie jest to jeszcze obowiązkowa praktyka w kontekście polskim, ale jak można przypuszczać, wkrótce stanie się koniecznością dla badaczy i badaczek. W artykule pokazuję, że komisje etyczne nie są wystarczająco dobrym narzędziem wsparcia etycznego dla badaczy i badaczek społecznych i nie do końca spełniają rolę wspierającą proces badawczy. Zastanawiam się także nad innymi rozwiązaniami, które mogą wspomagać badaczy i badaczki w ich decyzjach etycznych w terenie, jak na przykład superwizja czy interwizja. Taki rodzaj wsparcia dla badaczy i badaczek jest na pewno potrzebny, nie powinien być jednak kolejnym wymogiem instytucjonalnym, a faktyczną pomocą w działaniach badawczych w terenie. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;93 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | etyka badań społecznych | pl |
dc.subject | komisja etyczna | pl |
dc.subject | interwizja | pl |
dc.subject | superwizja | pl |
dc.subject | social research ethics | en |
dc.subject | ethics committee | en |
dc.subject | intervision | en |
dc.subject | supervision | en |
dc.title | Superwizja i interwizja jako drogi wsparcia badaczy i badaczek w procesie badawczym w warunkach zinstytucjonalizowanej etyki badań społecznych | pl |
dc.title.alternative | Supervision and intervision as ways of supporting researchers during the research process in the setting of institutionalised social research ethics | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 5-20 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Polityki i Moralności | pl |
dc.identifier.eissn | 2353-4850 | |
dc.references | Ansell N., Mwathunga E., Hajdu F., Robson E., Hlabana T., van Blerk L., Hemsteede R. (2023), Ethical principles, social harm and the economic relations of research: Negotiating ethics committee requirements and community expectations in ethnographic research in rural Malawi, „Qualitative Inquiry”, t. 29, nr 6, s. 725–736, https://doi.org/10.1177/10778004221124631 | pl |
dc.references | Benmore A. (2016), Boundary management in doctoral supervision: How supervisors negotiate roles and role transitions throughout the supervisory journey, „Studies in Higher Education”, t. 41, nr 7, s. 1251–1264, https://doi.org/10.1080/03075079.2014.967203 | pl |
dc.references | Bielska B., Herman A., Kalinowska-Sinkowska K., Męcfal S., Ostaszewska A., Palęcka A., Pietrusińska M.J., Słaby K., Surmiak A. (2025), Jakościowe badania feministyczne i queerowe, „Przegląd Socjologiczny”, t. 74, nr 2, s. 121–145, https://doi.org/10.26485/PS/2025/74.2/10 | pl |
dc.references | Burawoy M. (2010), O socjologię publiczną. Przemówienie prezydenckie z roku 2004, [w:] A. Manterys, J. Mucha (red.), Nowe perspektywy teorii socjologicznej, NOMOS, Kraków, s. 525–561. | pl |
dc.references | Całek G. (2020), Wybrane problemy i dylematy etyczne w badaniach z udziałem rodziców dzieci z zespołem Aspergera, „Przegląd Socjologiczny”, t. 69, nr 3, s. 151–167, https://doi.org/10.26485/PS/2020/69.3/7 | pl |
dc.references | Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) (2022), Wytyczne dla podmiotów ubiegających się o uzyskanie zgody na prowadzenie szkoleń dla superwizorów pracy socjalnej, https://www.gov.pl/web/rodzina/superwizja-pracy-socjalnej [dostęp: 5.05.2022]. | pl |
dc.references | Clay S. (2024), Danger, desire, and disclosure: A postqualitative trauma-informed approach to the ethics of secrets and emotion in qualitative research, „Qualitative Inquiry”, 0(0), https://doi.org/10.1177/10778004241260640 | pl |
dc.references | Collins B. (2015), Reflections on doctoral supervision: Drawing from the experiences of students with additional learning needs in two universities, „Teaching in Higher Education”, t. 20, nr 6, s. 587–600, https://doi.org/10.1080/13562517.2015.1045859 | pl |
dc.references | Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, przeł. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl |
dc.references | Freckelton I. (2020), Research misconduct, [w:] R. Iphofen (red.), Handbook of Research Ethics and Scientific Integrity, Springer, Cham, s. 127–158. | pl |
dc.references | Galewicz W. (2010), Globalna sprawiedliwość w badaniach medycznych, „Interdyscyplinarne Centrum Etyki UJ”, https://doi.org/10.26106/9TEB-X627 | pl |
dc.references | Gałęziowski J. (2020), When a historian meets vulnerability. Methodological and ethical aspects of research on sensitive topics and with people affected by difficult experiences, „Rocznik Antropologii Historii”, t. 10, nr 13, s. 169–189, https://doi.org/10.25945/rah.2020.13.007 | pl |
dc.references | Gałęziowski J. (2022), Niedopowiedziane biografie. Polskie dzieci urodzone z powodu wojny, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa. | pl |
dc.references | Golczyńska-Grondas A., Waniek K. (2022), Superwizja w jakościowych badaniach społecznych. O radzeniu sobie z trudnymi emocjami badających i badanych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 18, nr 4, s. 6–33, https://doi.org/10.18778/1733-8069.18.4.01 | pl |
dc.references | Granholm C., Svedmark E. (2018), Research that hurts them and me: Ethical considerations when studying vulnerable populations online, [w:] R. Iphofen, M. Tolich (red.), The SAGE Handbook of Qualitative Research Ethics, Sage, London, s. 501–509. | pl |
dc.references | Guillemin M., Gillam L. (2004), Ethics, reflexivity, and „ethically important moments” in research, „Qualitative Inquiry”, t. 10, nr 2, s. 261–280, https://doi.org/10.1177/1077800403262360 | pl |
dc.references | Hammersley M. (2009), Against the ethicists: On the evils of ethical regulation, „International Journal of Social Research Methodology”, t. 12, nr 3, s. 211–225, https://doi.org/10.1080/13645570802170288 | pl |
dc.references | Hemer S.R. (2023), The ethics and obligations of long-term ethnographic relationships: revelatory moments and the concept of solidarity, „Journal of the Royal Anthropological Institute”, t. 29, nr 3, s. 631–647, https://doi.org/10.1111/1467-9655.13958 | pl |
dc.references | Hon Kam B. (1997), Style and quality in research supervision: The supervisor dependency factor, „Higher Education”, nr 34, s. 81–103, https://doi.org/10.1023/A:1002946922952 | pl |
dc.references | Hopman J. (2021), Fieldwork supervision: Supporting ethical reflexivity to enhance research analysis, „International Journal of Research & Method in Education”, t. 44, nr 1, s. 41–52, https://doi.org/10.1080/1743727X.2019.1706467 | pl |
dc.references | Iphofen R. (2009), Ethical Decision-Making in Social Research: A Practical Guide, Palgrave Macmillan, London. | pl |
dc.references | Kodeks etyki socjologa (2012), Polskie Towarzystwo Socjologiczne, https://pts.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/kodeks.pdf [dostęp: 28.01.2023]. | pl |
dc.references | LeCompte M.D., Schensul J.J. (2015), Ethics in Ethnography. A Mixed Methods Approach, Altamira Press, Lanham. | pl |
dc.references | Lincoln Y.S. (2009), Komisje etyczne i konserwatyzm metodologiczny, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, przeł. K. Podemski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 245–268. | pl |
dc.references | Łuczaj K. (2024), Terapeutyczny wymiar wywiadu socjologicznego: praktyka badawcza w kontekście wyzwań etycznych, „Studia Socjologiczne”, t. 1, nr 252, s. 81–105, https://doi.org/10.24425/sts.2024.149317 | pl |
dc.references | Męcfal S. (2016), Badacz zjawisk trudno dostępnych w terenie – kwestie etyczne, praktyczne i metodologiczne, „Przegląd Socjologiczny”, t. 12, nr 3, s. 88–100, https://doi.org/10.18778/1733-8069.12.3.06 | pl |
dc.references | Męcfal S. (2019), Prasa lokalna w relacjach z kluczowymi aktorami społecznymi. Studia przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Universitas, Łódź–Kraków. | pl |
dc.references | Męcfal S. (2020), Analiza praktyk anonimizacji danych w polskich jakościowych badaniach socjologicznych na tle literatury przedmiotu oraz zasad etyczno-prawnych, „Przegląd Socjologiczny”, t. 69, nr 3, s. 59–84, https://doi.org/10.26485/PS/2020/69.3/3 | pl |
dc.references | NCN (2016), Zalecenia Rady Narodowego Centrum Nauki dotyczące badań z udziałem ludzi, Narodowe Centrum Nauki, https://www.ncn.gov.pl/sites/default/files/pliki/2016_zalecenia_Rady_NCN_dot_etyki_badan.pdf [dostęp: 12.07.2020]. | pl |
dc.references | NCN (2019), Pismo dyrektora NCN w sprawie zarządzania danymi naukowymi, Narodowe Centrum Nauki, https://www.ncn.gov.pl/sites/default/files/pliki/2019_04_03_pismo_dyrektora_NCN_zarzadzanie_danymi_naukowymi.pdf [dostęp: 12.07.2020]. | pl |
dc.references | Ossowski S. (2001), O osobliwościach nauk społecznych, wyd. 4, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl |
dc.references | Palęcka A. (2021), „Spokojnie, jestem grzeczny”. Molestowanie seksualne jako strategia uczestników badania, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 17, nr 2, s. 44–60, https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.2.03 | pl |
dc.references | Pollard A. (2009), Field of screams: Difficulty and ethnographic fieldwork, „Anthropology Matters”, t. 11, nr 2, s. 1–23, https://doi.org/10.22582/am.v11i2.10 | pl |
dc.references | Roberts J., Overstreet K., Hendrick R., Mahar J. (2020), Peer review in scholarly journal publishing, [w:] R. Iphofen (red.), Handbook of Research Ethics and Scientific Integrity, Springer, Cham, s. 127–158. | pl |
dc.references | Schackle S. (2025), The Coventry experiment: Why were Indian women in Britain given radioactive food without their consent?, „The Guardian”, 11.02.2025, https://www.theguardian.com/news/2025/feb/11/the-coventry-experiment-why-were-indian-women-in-britain-given-radioactive-food-without-consent [dostęp: 18.04.2025]. | pl |
dc.references | Schroeder D., Cook J., Hirsch F., Fenet S., Muthuswamy V. (2018), Ethics dumping: Introduction, [w:] D. Schroeder, J. Cook, F. Hirsch, S. Fenet, V. Muthuswamy (red.), Ethics Dumping, Springer Briefs in Research and Innovation Governance, Springer, Cham, s. 1–8, https://doi.org/10.1007/978-3-319-64731-9_1 | pl |
dc.references | van den Scott L-J. K. (2020), Sociology and ethics. Doing the right thing, [w:] R. Iphofen (red.), Handbook of Research Ethics and Scientific Integrity, Springer, Cham, s. 769–782. | pl |
dc.references | Staempfli A., Fairtlough A. (2019), Intervision and professional development: An exploration of a peer-group reflection method in social work education, „British Journal of Social Work”, nr 49, s. 1254–1273, https://doi.org/10.1093/bjsw/bcy096 | pl |
dc.references | Surmiak A. (2022a), Etyka naukowych badań społecznych. Pomiędzy kodyfikacją i instytucjonalizacją a praktyką badawczą, „Diametros”, nr 74, s. 36–50, https://doi.org/10.33392/diam.1818 | pl |
dc.references | Surmiak A. (2022b), Etyka badań jakościowych w praktyce. Analiza doświadczeń badaczy w badaniach z osobami podatnymi na zranienie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. | pl |
dc.references | Ślęzak I. (2016), Praca kobiet świadczących usługi seksualne w agencjach towarzyskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl |
dc.references | Tolich M., Tumilty E., Choe L., Hohmann-Marriott B., Fahey N. (2020), Why professional supervision should augment PhD candidates’ academic supervision, [w:] R. Iphofen (red.), Handbook of Research Ethics and Scientific Integrity, Springer, Cham, s. 589–602. | pl |
dc.references | Van Brown B.L. (2020), Disaster research „methics”: Ethical and methodological considerations of researching disaster-affected populations, „American Behavioral Scientist”, t. 64, nr 8, s. 1050–1065, https://doi.org/10.1177/0002764220938115 | pl |
dc.references | Wagenaar S. (2015), Eine explorative Studie über Intervisionsgruppen niedergelassener Psychotherapeut/innen, „Organisationsberat Superv Coach”, nr 22, s. 409–423, https://doi.org/10.1007/s11613-015-0437-x | pl |
dc.references | Waniek K. (2020), Ucieczka jako przyczyna mobilności Europejczyków. Socjolingwistycznie ugruntowana analiza procesów społecznych w relacjach autobiograficznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl |
dc.references | Woroniecka G. (2014), Kodeks etyczny w socjologii – wybrane problemy, [w:] M. Fuszara, W. Pawlik (red.), Idee – Historia – Społeczeństwo, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 240–254. | pl |
dc.references | Wylegała A. (2024), Ethical and methodological challenges of documenting the war. Recording testimonies of Ukrainian witnesses after 24 February 2022, [w:] P. Grzebyk, D. Uczkiewicz (red.), The Russian-Ukrainian Conflict and War Crimes, Routledge, New York, s. 145–159. | pl |
dc.contributor.authorEmail | sylwia.mecfal@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-600X.93.01 | |