Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMikołajczyk-Lerman, Grażyna
dc.contributor.authorWykin, Anisa
dc.date.accessioned2025-08-29T09:41:34Z
dc.date.available2025-08-29T09:41:34Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.citationMikołajczyk-Lerman G., Wykin A., Szkolenia zawodowe jako instrument rozwoju pracowników w kontekście zarządzania różnorodnością: Casus niepełnosprawności, Aktywni (nie)pełnosprawni, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2025, https://doi.org/10.18778/8331-794-6pl
dc.identifier.isbn978-83-8331-793-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56230
dc.description.abstractW prezentowanej publikacji podjęto rozważania dotyczące identyfikacji i określenia roli czynników kształtujących realizację szkoleń zawodowych w kontekście osób z niepełnosprawnością. Ukazanie uwarunkowań organizacji i realizacji szkolenia jako instrumentu rozwoju pracowników w perspektywie zarządzania różnorodnością może stanowić asumpt do szerszej refleksji nad dostępnością społeczeństwa obywatelskiego w wymiarze edukacyjnym i zawodowym. Zaprezentowane w publikacji analizy oparte na wynikach badań empirycznych przeprowadzonych w okresie dekady obejmują opinie i doświadczenia uczestników szkoleń, począwszy od osób z niepełnosprawnością, poprzez osoby szkolone do wsparcia tychże osób, aż po opinie trenerów oraz przedstawicieli przedsiębiorstw zatrudniających osoby z niepełnosprawnością. Mając na uwadze, że obszar odnoszący się do kwestii szkoleń osób z niepełnosprawnością jest dotychczas mało rozpoznany w literaturze przedmiotu, to prezentowane opracowanie stanowi uzupełnienie tej luki badawczej, wpisując się tym samym we współczesny dyskurs na temat uwarunkowań zarządzania różnorodnością w społeczeństwie opartym na wiedzy. Publikacja zawiera rekomendacje w zakresie propozycji zmian i usprawnień w procesie szkoleniowym służących poprawie jakości organizacji procesu doskonalenia zawodowego, w myśl idei kształcenia przez całe życie, szczególnie zaś w aspekcie zarządzania niepełnosprawnością w miejscu pracy.pl
dc.description.abstractThe presented publication considers the identification and definition of the role of factors shaping the implementation of vocational training in the context of people with disabilities. Showing the conditions for the organization and implementation of training as an instrument of employee development in the perspective of diversity management may constitute an incentive for broader reflection on the accessibility of civil society in the educational and professional dimension. The analyses presented in the publication, based on the results of empirical research conducted over a decade, include the opinions and experiences of training participants, starting from people with disabilities, through people trained to support these people, to the opinions of trainers and representatives of enterprises employing people with disabilities. Considering that the area related to the issue of training of people with disabilities has been little explored in the literature so far, the presented study fills this research gap, thus contributing to the contemporary discourse on the determinants of diversity management in a knowledge-based society. The publication contains recommendations regarding proposed changes and improvements in the training process aimed at improving the quality of the organisation of the professional development process, in line with the idea of lifelong learning, especially in the aspect of disability management in the workplace.en
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesAktywni (nie)pełnosprawnipl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectszkolenia zawodowepl
dc.subjectrozwójpl
dc.subjectzarządzaniepl
dc.subjectróżnorodnośćpl
dc.subjectniepełnosprawnośćpl
dc.subjectvocational trainingen
dc.subjectdevelopmenten
dc.subjectmanagementen
dc.subjectdiversityen
dc.subjectdisabilityen
dc.titleSzkolenia zawodowe jako instrument rozwoju pracowników w kontekście zarządzania różnorodnością: Casus niepełnosprawnościpl
dc.title.alternativeVocational training as an instrument of employee development in the context of diversity management: The case of disabilityen
dc.typeBook
dc.rights.holder© Copyright by Grażyna Mikołajczyk-Lerman, Anisa Wykin, Łódź 2025; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2025pl
dc.page.number179
dc.contributor.authorAffiliationMikołajczyk-Lerman, Grażyna - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnejpl
dc.contributor.authorAffiliationWykin, Anisa - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnejpl
dc.identifier.eisbn978-83-8331-794-6
dc.referencesAhmad Dardar A. H., Jusoh A., Rasli A. (2012), The Impact of Job Training, Job Satisfaction and Alternative Job Opportunities on Job Turnover in Libyan Oil Compaies, „Procedia – Social and Behavioral Sciences”, Vol. 40.pl
dc.referencesAndrejczuk M. (2012), Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy, https://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/zarzadzanie-roznorodnoscia-w-miejscu-pracy/?cn-reloaded=1 [dostęp: 12.10.2024].pl
dc.referencesAndrzejczak A. (2010), Projektowanie i realizacja szkoleń, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesAndrzejczak A. (2011), Ekonomizacja szkolenia pracowników jako czynnik wartości przedsiębiorstwa, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.pl
dc.referencesAnghel A., Voicu C. (2013), Coaching and Mentoring in Bachelor's Degree Programs for Social Workers and Teachers, „Procedia – Social and Behavioral Sciences”, Vol. 92.pl
dc.referencesArmstrong M. (1997), Jak być lepszym menedżerem, Warszawa: Dom Wydawniczy ABC.pl
dc.referencesArmstrong M. (2004), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.pl
dc.referencesArmstrong M. (2010), Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer.pl
dc.referencesBakalarczyk R., Golinowska S., Poliwczak I., Sowa-Kofta A., Wróblewski J. (2025), Uwarunkowania i dobre praktyki wspierania aktywności społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnościami, Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.pl
dc.referencesBaron-Puda M. (2006), Personnel Management, Bielsko-Biała: Publishing House of Bielsko-Biała University.pl
dc.referencesBartkowski J., Gąciarz B., Giermanowska E., Kudlik A., Sobiesiak P. (2009), Pracodawcy o zatrudnianiu niepełnosprawnych, Warszawa: Fundacja Instytutu Spraw Społecznych.pl
dc.referencesBartyzel J. (1996), Arkusze szczęśliwości czyli analiza efektywności szkolenia, „Personel”, nr 11.pl
dc.referencesBaruk A. I. (2003), Tendencje w kształtowaniu się polskiego rynku szkoleniowego, „Gospodarka Narodowa”, t. 14, nr 11–12.pl
dc.referencesBielak-Jomaa E. (2016), Szkolenia niepełnosprawnych osób bezrobotnych i poszukujących pracy jako forma aktywizacji zawodowej – kilka uwag krytycznych, [w:] M. Bosak (red.), Prawo a niepełnosprawność. Wybrane aspekty, Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck.pl
dc.referencesBieńkowska J., Sikorski Cz. (2016), Ewolucja zarządzania. Dyktat struktury strategii i kultury, Łódź: Uniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania.pl
dc.referencesBińczycki B., Trętko M. (2015), Piramida potrzeb osób z niepełnosprawnością jako narzędzie zarządzania, „Zeszyty Naukowe Organizacja i Zarządzanie”, nr 61.pl
dc.referencesBińczycki B., Trętko M. (2017), Motywowanie pracowników niepełnosprawnych w świetle badań empirycznych, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 1 (804).pl
dc.referencesBohn R. E. (1994), Measuring and Managing Technological Knowledge, „Sloan Management Review”, No. 36(1).pl
dc.referencesBorkowska S. (2005), CSR – wyzwaniem dla zarządzania zasobami ludzkimi; podejście unijne, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 6.pl
dc.referencesBoydell T., Leary M. (2001), Identyfikacja potrzeb szkoleniowych, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.pl
dc.referencesBryman A. (1992), Quantitative and Qualitative Research: Further Reflections on Their Integration, [w:] J. Brannen (red.), Mixing Methods: Quantitative and Qualitative Research, Aldershot: Avebury.pl
dc.referencesBrzezińska A. I., Appelt K., Ziółkowska B. (2016), Psychologia rozwoju człowieka, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesCałek G., Niedbalski J., Racław M., Sałkowska M., Sztobryn-Giercuszkiewicz J., Żuchowska-Skiba D. (2023), Edukacja wobec zjawiska niepełnosprawności – osoba z niepełnosprawnością w przestrzeniach edukacyjnych, [w:] G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), Niepełnosprawność i edukacja, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/8331-115-9.01pl
dc.referencesCheatle K. (2001), Human Resource Management, London: Palgrave.pl
dc.referencesChmielewska-Muciek D. (2018), Proces zarządzania wiedzą w świetle literatury, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin – Polonia”, Vol. LII, 1 Sectio H. https://doi.org/10.17951/h.2018.52.1.29pl
dc.referencesCleveland H. (1998), The Knowledge Executive Leadership in an Information, New York Society: E. P. Dutton.pl
dc.referencesCzajka Z. (2011), Gospodarowanie kapitałem ludzkim, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.referencesCzekaj J. (2013), Metody organizatorskie w doskonaleniu systemu zarządzania, Warszawa: Wydawnictwo WNT.pl
dc.referencesDalkir K. (2005), Knowledge Management in Theory and Practice, Oxford: Elsevier.pl
dc.referencesDegener Th. (2016), Rights Disability in a Human Context, „Laws”, Vol. 5 (35).pl
dc.referencesDenek K. (1992), Nowe paradygmaty pomiaru efektywności w szkolnictwie zawodowym, „Pedagogika Pracy”, nr 20 (2).pl
dc.referencesDolat A. (2019), Rozwój pracowników, [w:] R. Oczkowska (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi, uwarunkowania, instrumenty, trendy, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesDubisz S. (2003), Uniwersalny słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesDuff A., Duffy T. (2002), Psychometric Properties of Honey & Mumford’s Learning Styles Questionnaire (LSQ), „Personality and Individual Differences”, Vol. 33, Issue 1.pl
dc.referencesDurska M. (2009), Zarządzanie różnorodnością: kluczowe pojęcia, „Kobieta i Biznes”, nr 1–4. https://doi.org/10.33119/KiB.2009.1-4.2pl
dc.referencesErtemsir E., Bal Y. (2012), An Interactive Method for HR Training: Managers as Simulation Players, „Procedia – Social and Behavioral Sciences”, Vol. 31.pl
dc.referencesEspinoza Ch., Ukleja M. (2018), Zarządzanie Milenialsami, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesEvans Ch. (2009), Zarządzanie wiedzą, Warszawa: PWE.pl
dc.referencesFabiś A. (2001), Wskaźnik efektywności zatrudnienia po kursach i szkoleniach organizowanych przez urzędy pracy, „Edukacja Dorosłych”, nr 3.pl
dc.referencesFarad S. (2012), The Evaluation Effectiveness of Training Courses in University by Kirkpatrick Model (Case Study: Islamshahr University), „Procedia – Social and Behavioral Sciences”, Vol. 46.pl
dc.referencesFrączek P. (2003), Determinanty aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych na rynku pracy, „Polityka Społeczna”, nr 11/12.pl
dc.referencesGagacka M. (2003), Ewaluacja sytemu szkoleń w uczących się organizacjach, „Zarządzanie i Edukacja”, nr 3.pl
dc.referencesGąciarz B. (red.) (2010), Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej. Źródła sukcesów i porażek w integracji społecznej i aktywności zawodowej, Warszawa: IFIS PAN.pl
dc.referencesGiermanowska E. (2009), Zarządzanie niepełnosprawnością w miejscu pracy, „Trzeci Sektor”, nr 16.pl
dc.referencesGiermanowska E. (2014), Zatrudniając niepełnosprawnych. Dobre praktyki i uwarunkowania zmian, [w:] B. Gąciarz, S. Rudnicki (red.), Polscy niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do modelu polityki społecznej, Kraków: Wydawnictwo AGH.pl
dc.referencesGlinka B., Kostera M., Brzozowska A. (2016), Różnorodność kulturowa współczesnych organizacji, [w:] B. Glinka, M. Kostera (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Warszawa: Wolters Kluwer.pl
dc.referencesGolnau W., Kalinowski M., Litwin J. (2012), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa: CeDeWu.pl
dc.referencesGready P., Ensor J. (2005), Reinventing Development?: Translating Rights-Based Approaches from Theory into Practice, London: Zed Books.pl
dc.referencesGriffin R. W. (1996), Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa: PWN.pl
dc.referencesGruszczyńska-Malec G., Rutkowska M. (2013), Strategie zarządzania wiedzą, Warszawa: PWE.pl
dc.referencesGumuseli A. I., Ergin B. (2002), The Manager’s Role in Enhancing the Transfer of Training: A Turkish Case Study, „International Journal of Training and Development”, No. 6.pl
dc.referencesGut J., Haman W. (2013), Psychologia szefa. Szef to zawód, Warszawa: Wydawnictwo Helion.pl
dc.referencesHartmann N., Rutherford N. B., Richard F., Anderson G. J. (2014), Antecedents of Mentoring: Do Multi-Faceted Job Satisfaction and Affective Organizational Commitment Matter?, „Journal of Business Research”, Vol. 67, Issue 9, September.pl
dc.referencesHogelund J. (2003), In Search of Disability Policy, Amsterdam: Amsterdam University Press.pl
dc.referencesHurrelmann K., Hamilton S. F. (2003), Social Problems and Social Contexts in Adolescence, New York: Walter de Gruyter.pl
dc.referencesJamka B. (2011), Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: zasoby czy kapitał?, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer business.pl
dc.referencesJanik I. (2002), Analiza kosztów i korzyści szkoleń, „Personel”, nr 5.pl
dc.referencesJankowska M. (2012), Prawa osób niepełnosprawnych w międzynarodowych aktach prawnych, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, nr 2, www.pfron.org.pl/download/5/78/03_Maria_Jankowska.pdf [dostęp: 12.10.2024].pl
dc.referencesJanowska Z. (2022), Niepełnosprawni, osoby starsze i młodzież na rynku pracy, http://www.ue.katowice.pl/uploads/media/22_Z.Janowska__Niepelnosprawni__osoby_starsze_i_mlodziez_na_rynku_pracy.pdf [dostęp: 11.09.2024].pl
dc.referencesJarugowa A., Fijałkowska J. (2002), Rachunkowość i zarządzanie kapitałem intelektualnym. Koncepcje i polityka, Gdańsk: Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr.pl
dc.referencesJashapara A. (2014), Zarządzanie wiedzą, Warszawa: PWE.pl
dc.referencesJasiński Z. (2001), Motywowanie w przedsiębiorstwie. Uwalnianie ludzkiej produktywności, Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet.pl
dc.referencesJawor-Joniewicz A. (2010), Rola komunikacji i informacji w promowaniu innowacyjności, [w:] S. Borkowska (red.), Rola ZZL w kreowaniu innowacyjności organizacji, Warszawa: C. H. Beck.pl
dc.referencesJeruszka U. (2000), Efektywność kształcenia zawodowego, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych.pl
dc.referencesJuchnowicz M. (2014), Zarządzanie kapitałem ludzkim, Warszawa: PWE.pl
dc.referencesKaczmarek B., Walczak W. (2010), Zarządzanie wiedzą we współczesnych przedsiębiorstwach: ujęcie multidyscyplinarne, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesKarwala S. (2007), Model mentoringu we współczesnej szkole wyższej, Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu – National Louis University.pl
dc.referencesKirkpatrick D. L. (2001), Ocena efektywności szkoleń, Warszawa: Studio Emka.pl
dc.referencesKisielnicki J. (2012), Zarządzanie, Warszawa: PWE.pl
dc.referencesKlincewicz K. (2012), Cele zarządzania wiedzą, [w:] D. Jemielniak, A. K. Koźmiński (red.), Zarządzanie wiedzą, Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer.pl
dc.referencesKobus-Ostrowska D. (2018), Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością. Aspekty ekonomiczne i społeczne, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesKolb D. A., Rubin J. M., McIntyre J. M. (1974), Organizational Psychology – An Experimental Approach, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.pl
dc.referencesKonecki K. T. (2007), Kulturowe uwarunkowania zarządzania zasobami ludzkimi. Sprzężenia zwrotne w działaniu, [w:] K. T. Konecki, P. Chomczyński (red.), Zarządzanie organizacjami. Kulturowe uwarunkowania zarządzania zasobami ludzkimi, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesKonecki K. T., Pawłowska B., Byczkowska-Owczarek D. (red.), (2012), Narzędzia i procedury zarządzania zasobami ludzkimi. Analiza socjologiczna, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesKopijer P. (2011), Kompendium zarządzania szkoleniami. Praktyczny przewodnik po inwestycjach w rentowność kapitału kompetencyjnego, Warszawa: Wydawnictwo PSTD.pl
dc.referencesKossowska M., Zgud J. (2000a), O ewaluacji raz jeszcze. Planowanie i projektowanie szkoleń, „Personel”, nr 3.pl
dc.referencesKossowska M., Zgud J. (2000b), Sztorm kontrolowany. Jak poprawnie przygotować i przeprowadzić burzę mózgów, „Personel”, nr 9.pl
dc.referencesKotowski S. (2002), Zatrudnianie osób niepełnosprawnych jako podstawa ich ekonomicznej niezależności, „Niepełnosprawni i Rehabilitacja”, nr 4.pl
dc.referencesKowalczyk A., Nogalski B. (2007), Zarządzanie wiedzą. Koncepcja i narzędzia, Warszawa: Difin.pl
dc.referencesKowalski D. (2012), Jak sobie radzić z trudnymi sytuacjami w pracy szkoleniowca?, „Personel i Zarządzanie”, nr 11.pl
dc.referencesKraś S. (2001), Ewolucja i ewaluacja rynku szkoleń po wejściu Polski do Unii Europejskiej, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 4.pl
dc.referencesKratcoski P. C., Das D. K. (2007), Police Education and Training in a Global Society, Lanham: Lexington Books.pl
dc.referencesKrokowski M. (red.), (2009), HR menu, Łódź: Wydawnictwo Imperia.pl
dc.referencesKról A., Ludwiczyński A. (red.), (2006), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesKsiężopolska K. (2016), Ewaluacja wejścia osób niepełnosprawnych na otwarty rynek pracy realizowanego w ramach zlecania realizacji zadań – wybrane wyniki, wnioski i rekomendacje z badań, „Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania”, nr IV (21).pl
dc.referencesKudła S. (2000), Zogniskowani na szkoleniach. Jak przeprowadzić prawidłowy i wiarygodny wywiad zogniskowany, „Personel”, nr 2.pl
dc.referencesKujawa E., Filipowicz S. (1999), Dobre zachowanie, Poziom III schematu ewaluacji, „Szkolenia Pracownicze”, nr 3.pl
dc.referencesKulkarni M., Valk R. (2010), Don’t Ask, Don’t Tell: Two Views on Human Resource Practices for People with Disabilities, „IIMB Management Review”, Vol. 22, Iss. 4, December.pl
dc.referencesKunasz M. (2006), Ocena efektywności szkolenia w świetle badań, „Studia i Materiały Uniwersytetu Warszawskiego”, nr 1.pl
dc.referencesKwiatek A. (2014), Społeczna odpowiedzialność a różnorodność w organizacjach, „Studia Ekonomiczne”, t. 180, cz. 2.pl
dc.referencesKwiatkowska-Ciotucha D., Załuska U., Grześkowiak A. (2020), Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy. Bariery skutecznej inkluzji w miejscu pracy, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.pl
dc.referencesLachiewicz S. (1997), Kadra kierownicza przedsiębiorstw a decentralizacja, Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.pl
dc.referencesLachiewicz S., Sokołowski J. (1999), Pozapłacowe świadczenia na rzecz pracowników w firmach i instytucjach, Bydgoszcz: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa.pl
dc.referencesLenartowicz M., Reichhart W., Zych B. (2011), Realizacja zadań w organizacjach sieciowych, Kraków: Wydawnictwo Advisio Press.pl
dc.referencesLipka A. (2005), W stronę kwalitologii zasobów ludzkich, Warszawa: Difin.pl
dc.referencesLipka A., Król M., Winnicka-Wejs A. (2011), Kreatywność i rutyna w działalności personalnej, Warszawa: Difin.pl
dc.referencesListwan T. (red.), (2002), Zarządzanie kadrami, Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck.pl
dc.referencesListwan T., Witkowski S. A. (red.), (2006), Sukces w zarządzaniu kadrami. Kapitał ludzki w organizacjach międzynarodowych, Wrocław: Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.pl
dc.referencesLudwiczyński A. (2000), Tworzenie silnej kultury szkoleniowej organizacji, „Humanizacja Pracy”, nr 3.pl
dc.referencesLundy O., Cowling A. (2001), Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.pl
dc.referencesŁuka M. (2003), Przegląd rynku usług szkoleniowych w Polsce w latach 1998–2001, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Vol. 16.pl
dc.referencesMazur B. (2013), Wpływ kultury na rozwój zasobów ludzkich w organizacjach, „Economics and Management”, No. 4.pl
dc.referencesMichalcewicz-Kaniowska M., Zajdel M. (2011), Podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników instytucji zarządzającej regionalnym programem operacyjnym Województwa Kujawsko-Pomorskiego – wyniki badań, „Journal of Agribusiness and Rural Development”, Vol. 2 (20).pl
dc.referencesMikołajczyk-Lerman G. (2013), Między wykluczeniem a integracją – realizacja praw dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny. Analiza socjologiczna, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesMikołajczyk-Lerman G., Wykin A. (2024), Realizacja szkoleń zawodowych aktywizujących osoby z niepełnosprawnością fizyczną z perspektywy szkoleniowców, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. XX, nr 4. https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.4.11pl
dc.referencesMikuła B., Myjak T., Trzcińska H. (2023), Wprowadzenie do zarządzania zasobami ludzkimi. Funkcje i instrumenty, Nowy Sącz: Akademia Nauk Stosowanych.pl
dc.referencesMirewska E. (2015), Model polityki spójności na rzecz osób niepełnosprawnych w europejskiej i polskiej perspektywie, „Zeszyty Pracy Socjalnej”, t. 20, z. 2, s. 71–85. https://doi.org/10.4467/24496138PS.15.006.5704pl
dc.referencesMitoraj-Jaroszek M. (2019), Efektywne zarządzanie rozwojem pracowników w firmie, Gliwice: Helion.pl
dc.referencesMoczydłowska J. M., Kowalewski K. (2014), Nowe koncepcje zarządzania ludźmi, Warszawa: Difin.pl
dc.referencesMohamed A., Rasli A., Abu Mansor N. N. (2012), Business Impact and ROI: A Proposed Approach to Learning and Development Investment, „Procedia – Social and Behavioral Sciences”, Vol. 40.pl
dc.referencesMolander Ch. (1996), Human Resources of Work, Copenhagen: Copenhagen Business School Press.pl
dc.referencesMrówka R. (2010), Przywództwo w organizacjach, Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer.pl
dc.referencesMrug M. (2012), Szkolenie na 100 procent, „Personel i Zarządzanie”, nr 8, s. 97–100.pl
dc.referencesMrugalska K., Brząkowski M. (2015), Wytyczne dotyczące świadczenia usług przez trenera pracy, zestaw II, zestaw narzędzi do szkolenia trenerów pracy, [w:] Trener pracy jako sposób na zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych, Warszawa: Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, https://www.pfron.org.pl/o-funduszu/publikacje-wypracowane-w-ramach-projektow-ue/trener-pracy-jako-sposob-na-zwiekszenie-zatrudnienia-osob-niepelnosprawnych/ [dostęp: 22.04.2024].pl
dc.referencesProbst G., Raub S., Romhardt K. (2004), Zarządzanie wiedzą w organizacji, Kraków: Oficyna Ekonomiczna, Grupa Wolters Kluwer.pl
dc.referencesPucek Z. (2012), Państwo i społeczeństwo, Kraków: Oficyna Wydawnicza.pl
dc.referencesRaciborski M. (1996), Ocena pracy inaczej, „Personel”, nr 5.pl
dc.referencesRacław M., Trawkowska D. (2017), Pytania o rzecznictwo wobec niepełnosprawnych i problemu niepełnosprawności – koncepcje i działania w perspektywie interdyscyplinarnej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, t. 60.pl
dc.referencesRae L. (1999), Planowanie i projektowanie szkoleń, Warszawa: Dom Wydawniczy ABC.pl
dc.referencesRaport z badania funkcjonujących modeli świadczenia usług przez trenera pracy (2013), [w:] Trener pracy jako sposób na zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych, Warszawa: Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, Millward Brown, https://www.pfron.org.pl/o-funduszu/publikacje-wypracowane-w-ramach-projektow-ue/trener-pracy-jako-sposob-na-zwiekszenie-zatrudnienia-osob-niepelnosprawnych/ [dostęp: 22.04.2024].pl
dc.referencesRembikowski W. (2000), Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych: systematyka zmian w procesach rehabilitacji: społecznej, zawodowej i zdrowotnej, tworzenia miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych, „Nauki Humanistyczne”, nr 5.pl
dc.referencesRogowska D. (2020), Rola trenera pracy w procesie zatrudnienia pracowników z niepełnosprawnościami, „Zeszyty Naukowe WSH. Zarządzanie”, nr 3.pl
dc.referencesRokicka E. (2012), Kapitał ludzki – sens teoretyczny, [w:] P. Starosta (red.), Zróżnicowanie zasobów kapitału ludzkiego i społecznego w regionie łódzkim, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesRosiński A. (1997), Szkolenia jakości, „Personel”, nr 10.pl
dc.referencesRostkowski T. (2004), Nowoczesne metody zarządzania zasobami ludzkimi, Warszawa: Difin.pl
dc.referencesRybak M. (red.), (1998), Zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie, Warszawa: SGH.pl
dc.referencesSajkiewicz A. (red.), (1999), Zasoby ludzkie w firmie, Warszawa: Wydawnictwo Poltex.pl
dc.referencesSekuła Z. (1999), Controlling personalny. Istota i przedmiot badań, cz. I, Bydgoszcz: Wydawnictwo Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierowania.pl
dc.referencesSerafin K. (2011), Identyfikacja potrzeb szkoleniowych jako istotny obszar działań w zarządzaniu personelem, „Problemy Zarządzania”, t. 9, nr 4.pl
dc.referencesShakespeare T. (2008), Disability Rights and Wrongs, New York: Routledge.pl
dc.referencesSidor-Rządkowska M. (2013), Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników, Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer.pl
dc.referencesSienkiewicz Ł., Jawor-Joniewicz A., Sajkiewicz B., Trawińska-Konador K., Podwójcic K. (2013), Zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje. Perspektywa uczenia się przez całe życie, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.pl
dc.referencesSikorski Cz. (2001), Zachowania ludzi w organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesSillamy N. (1989), Słownik psychologii, Katowice: Książnica.pl
dc.referencesSilverman D. (2012), Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesSitko-Lutek A. (2000), Nauka w dobrym stylu. Jak praktycznie wykorzystać znajomość stylów uczenia się, „Personel”, nr 19.pl
dc.referencesSloman M. (1997), Strategia szkolenia pracowników, Warszawa: PWE.pl
dc.referencesStabryła A., Wawak S. (2012), Metody badania i modele rozwoju organizacji, Mfiles.pl, Kraków: Encyklopedia Zarządzania.pl
dc.referencesStrużyna J. (1997), Doskonalenie zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie, Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.pl
dc.referencesSuchar M. (2003), Kariera i rozwój zawodowy, Gdańsk: Wydawnictwo IPK.pl
dc.referencesSullivan K. (2011), The Prevalence of the Medical Model of Disability in Society, AHS Capstone Disciplinary deliverable, May 2, https://phoenixfiles.olin.edu/do/1068/iiif/da6e7625-8d26-44a8-bce5-176e31a7b0a5/full/full/0/Katie_paperFINAL.pdf [dostęp: 10.11.2024].pl
dc.referencesSutherland J., Canwell D. (2007), Klucz do zarządzania zasobami ludzkimi. Najważniejsze teorie, pojęcia, postaci, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesSymela K., Jacyniuk M. (2003), Doskonalenie kompetencji trenerów w zakresie projektowania modułowych szkoleń zawodowych, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 3.pl
dc.referencesSzczepańska K. (2014), TQM w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Warszawa: Poltext.pl
dc.referencesSzewczak R., Grela J., Bloch M. (2022), Coaching zespołowy, praktyczny przewodnik dla liderów, trenerów, konsultantów i nauczycieli, Warszawa: Onepress.pl
dc.referencesSzluz B. (2005), Problem pracy osób niepełnosprawnych, „Saeculum Christianum”, nr 12/2.pl
dc.referencesSzluz B. (2007), Osoby niepełnosprawne w Unii Europejskiej: sytuacja i perspektywy, „Seminare. Poszukiwania naukowe”, nr 24.pl
dc.referencesSztobryn-Giercuszkiewicz J. (2018), Szanse i ograniczenia kształcenia akademickiego osób z niepełnosprawnościami w Polsce – perspektywa socjologiczna, Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.pl
dc.referencesTeneta D. (red.), (2023), Zarządzanie różnorodnością w organizacji – istota, znaczenie, wyzwania, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.pl
dc.referencesThomas C. (2004), How is Disability Understood? An Examination of Sociological Approaches, „Journal Disability & Society”, Vol. 19, No. 6, October.pl
dc.referencesTrejner J., Peszek A., Iwan S. (2012), Zarządzanie wiedzą, Warszawa: PWE.pl
dc.referencesUrbaniak B. (2014), Zarządzanie różnorodnością zasobów ludzkich w organizacji, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3–4(98), s. 63–78.pl
dc.referencesUrbaniak B. (red.), (2011), Efektywność zarządzania zasobami ludzkimi, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesWalczak W. (2011), Zarządzanie różnorodnością wyzwaniem dla współczesnych organizacji, „Organizacja i Kierowanie”, nr 3 (146).pl
dc.referencesWaligóra Ł. (2018), Zarządzanie różnorodnością w organizacjach. Prezentacja wybranych praktyk, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 348.pl
dc.referencesWieczorek P. ks. (2019), Sztuka rozwoju osobowego, Kraków: Petrus.pl
dc.referencesWinnicka-Wejs A. (2015), Motywowanie do rozwoju z zastosowaniem grywalizacji, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3–4.pl
dc.referencesWinnicka-Wejs A. (2017), Szkolenia pracowników jako element zarządzania różnorodnością, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 4(964), s. 49–66. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2017.0964.0403pl
dc.referencesWinnicka-Wejs A. (2018), Rynek usług szkoleniowych w Polsce, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.pl
dc.referencesWinnicka-Wejs A. (2020), Inwestycje szkoleniowe w kapitał ludzki, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.pl
dc.referencesWinnicka-Wejs A. (2024), Inwestycje szkoleniowe w kapitał ludzki, wyd. II zaktualizowane, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.pl
dc.referencesWinnicka-Wejs A., Gabriel M. (2018), Grywalizacja jako innowacyjna metoda stosowana w praktyce organizacji, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 362.pl
dc.referencesWykin A. (2015), Uwarunkowania efektywności szkoleń zawodowych dla osób niepełnosprawnych fizycznie, niepublikowana rozprawa doktorska, Łódź: Wydział Zarządzania UŁ.pl
dc.referencesWykin A. (2022), Szkolenia jako czynnik rozwoju zawodowego osób z niepełnosprawnościami w świecie VUCA, [w:] G. Mikołajczyk-Lerman, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz (red.), Życie z niepełnosprawnością w świecie VUCA, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 87–109.pl
dc.referencesZając C. (2011), Kapitał ludzki jako czynnik rozwoju przedsiębiorstw w świetle współczesnych koncepcji zarządzania, [w:] Systemowe aspekty zarządzania, „Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego”, nr 4/1.pl
dc.referencesŻółtak M. (2021), Learns. Stwórzmy efektywny system uczenia się w miejscu pracy, Warszawa: Mt Biznes.pl
dc.referencesDyrektywa Rady 2000/78/WE z 21 listopada 2000 r. ustanawiająca ogólne warunki ramowe równego traktowania osób w zakresie zatrudnienia i pracy, Dz. Urz. UE I. 303 z 02.12.2000 r.pl
dc.referencesKarta różnorodności, https://odpowiedzialnybiznes.pl/karta-roznorodnosci/dokument/ [dostęp: 8.11.2024].pl
dc.referencesKomunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów (2021), Unia równości: Strategia na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami na lata 2021–2030, Bruksela, dnia 3.3.2021 r. COM(2021) 101 final.pl
dc.referencesKonwencja MOP nr 159 z 20 czerwca 1983 r. dotycząca rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób niepełnosprawnych, Dz.U. z 2005 r. Nr 43, poz. 412.pl
dc.referencesKonwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (Europejska Konwencja Praw Człowieka) przyjęta przez Radę Europy 4 listopada 1950 r.pl
dc.referencesKonwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych sporządzona w Nowym Jorku 13 grudnia 2005 r., Dz.U. z 2012 r., poz. 1169.pl
dc.referencesRezolucja 1999/C 186/02 w sprawie równych szans w zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.pl
dc.referencesRezolucja Rady Europejskiej 97/C 12/01 w sprawie równych szans dla osób z niepełnosprawnościami z 1996 r.pl
dc.referencesRozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy, Dz.U. poz. 667.pl
dc.referencesRozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie zwrotu z dodatkowych kosztów związanych zatrudnianiem pracowników niepełnosprawnych, Dz.U. poz. 1987.pl
dc.referencesUstawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, tekst jedn. Dz.U. z 2018 r., poz. 1265 ze zm.pl
dc.referencesUstawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, tekst pierwotny Dz.U. Nr 123, poz. 776, tekst obowiązujący – tekst jedn. Dz.U. z 2018 r., poz. 511 ze zm.pl
dc.identifier.doi10.18778/8331-794-6


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/