Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDembowska-Wosik, Iwona
dc.date.accessioned2025-08-26T11:05:39Z
dc.date.available2025-08-26T11:05:39Z
dc.date.issued2025-08-22
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56215
dc.description.abstractThe article discusses the results of a survey conducted among a group of people acting as examiners during state certificate exams in Polish as a foreign language organized in authorized entities in Łódź. The respondents answered questions about reconciling the role of an examiner with professional duties and family life; the impact of the examination experience on teaching and research activities; sources of joy and satisfaction as well as stress and difficulties during exams; their preferences regarding the tasks of examiners; the strengths and weaknesses of the teams in which they work. They expressed their opinions on the regulations governing the certification system, internal instructions for examiners and the tests themselves. Part of the survey was addressed to the chairmen of examination boards and their perception of the certification system and their role in it. The results of the study provide a picture of the Łódź examiners as committed professionals, who approach their work enthusiastically and responsibly and benefit from it professionally, socially, and emotionally.en
dc.description.abstractTekst poświęcony jest wynikom badania ankietowego przeprowadzonego w grupie osób pełniących funkcję egzaminatorów podczas państwowych egzaminów certyfikatowych, organizowanych w łódzkich podmiotach uprawnionych. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące godzenia roli egzaminatora z obowiązkami zawodowymi i życiem rodzinnym; wpływu doświadczenia egzaminacyjnego na działalność dydaktyczną i naukową; źródeł radości i satysfakcji oraz stresu i trudności w czasie egzaminów; swoich preferencji dotyczących zadań egzaminatorów; mocnych i słabych stron zespołów, w których pracują. Wypowiadali się na temat przepisów regulujących system certyfikacji, wewnętrznych instrukcji dla egzaminatorów oraz samych testów. Część ankiety była skierowana do przewodniczących komisji egzaminacyjnych i była poświęcona ich widzeniu systemu certyfikacji i swojej w nim roli. Wyniki badania przynoszą obraz środowiska łódzkich egzaminatorów jako grupy zaangażowanej, podchodzącej do swojej pracy entuzjastycznie i odpowiedzialnie, czerpiącej z niej korzyści zawodowe, towarzyskie i emocjonalne.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectcertification of Polish as a foreign languageen
dc.subjectstate certificate exams in Polish as a foreign languageen
dc.subjectexamineren
dc.subjectsurveyen
dc.subjectcertyfikacja języka polskiego jako obcegopl
dc.subjectpaństwowe egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcegopl
dc.subjectegzaminatorpl
dc.subjectbadania ankietowepl
dc.titlePaństwowe egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego – perspektywa egzaminatorów pracujących w Łodzipl
dc.title.alternativeState certificate exams in Polish as a foreign language – the perspective of examiners working in Łódźen
dc.typeArticle
dc.page.number169-188
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej i Logopediipl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBanach M., 2018, Rozumienie tekstu pisanego przez zdających egzamin certyfikatowy z języka polskiego jako obcego, „Język Polski”, nr 2, s. 61–80.pl
dc.referencesBanach M., 2019, Certyfikatowe testy z języka polskiego i angielskiego na poziomie C2 w ujęciu porównawczym, „Neofilolog”, nr 53/1, s. 71–88.pl
dc.referencesBanach M., 2022, Egzamin certyfikatowy z języka polskiego jako obcego na poziomie B1. Analiza materiałów przygotowawczych, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 45–53.pl
dc.referencesBurzyńska-Kamieniecka A., 2020, Problem autentyczności tekstów w testowaniu sprawności czytania ze zrozumieniem na egzaminach certyfikatowych z języka polskiego jako obcego, „Oblicza Komunikacji”, nr 12, s. 285–302.pl
dc.referencesDembowska-Wosik I., 2017, Sprawozdanie z przebiegu państwowych egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego organizowanych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 24, s. 291–294.pl
dc.referencesDomańska A., 2020, Poziom efektywnej biegłości użytkowej – kto mierzy się z poziomem C1 na państwowym egzaminie certyfikatowym z języka polskiego jako obcego?, „Poradnik Językowy”, nr 3, s. 60–68.pl
dc.referencesDomańska A., Kajak P., 2019, Państwowe egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego na Uniwersytecie Warszawskim (po 2015 roku), „Poradnik Językowy”, nr 6, s. 7–18.pl
dc.referencesFiema M., 2020, Egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego w świetle badań statystycznych, w: I. Janowska, M. Biernacka (red.), Kierunki badań w glottodydaktyce polonistycznej, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, s. 73–110.pl
dc.referencesJanowska I., 2015, Certyfikacja języka polskiego jako obcego: problemy i wyzwania. Bilans dziesięciolecia, w: J. Sujecka-Zając (red.), Ewaluacja biegłości językowej: od pomiaru do sztuki pomiaru, Warszawa, s. 83–95.pl
dc.referencesJanowska I., 2022, „Zaanektowany” system certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego – stan obecny, „Poradnik Językowy”, nr 4, s. 7–20.pl
dc.referencesJanowska I., 2023, Działania mediacyjne w certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego. Czas na (r)ewolucję, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 217–231.pl
dc.referencesJanowska I., Stolarczyk B., 2016, Certyfikacja znajomości języka polskiego w Niemczech, „Polski w Niemczech. Pismo Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego”, nr 4, s. 20–32.pl
dc.referencesKajak P., 2018, System certyfikacji języka polskiego jako obcego po 2015 roku: doświadczenia Podmiotu Uprawnionego Uniwersytet Warszawski, w: Y. Kim (red.), Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia, rocznik 2018/2019, Seul, s. 389–397.pl
dc.referencesKarasek M., 2022, Wykładniki spójności w tekstach pisanych przez obcokrajowców. Materiał egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego, Łódź.pl
dc.referencesLiczba zdających w latach 2016–2023, https://certyfikatpolski.pl/system-certyfikacji/statystyki/ [10.02.2025].pl
dc.referencesLista egzaminatorów uprawnionych do sprawowania funkcji przewodniczących komisji egzaminacyjnych, https://www.gov.pl/web/nauka/lista-egzaminatorow-jezyka-polskiego-jako- -obcego [12.12.2024].pl
dc.referencesMarzec M., 2019, Certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego we Włoszech: problemy, wyzwania, postulaty, „Neofilolog”, nr 53/1, s. 89–103.pl
dc.referencesMiodunka W.T., 2013, 10-lecie certyfikacji języka polskiego jako obcego i jej wpływ na nauczanie polszczyzny cudzoziemców, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 16–22.pl
dc.referencesMiodunka W.T., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna: pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków.pl
dc.referencesPrizel-Kania A., 2022, Studium porównawcze testów biegłości językowej w części Rozumienia ze słuchu (poziom B1), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 29, s. 261–278.pl
dc.referencesPrzechodzka G., Hudy V., 2020, Pułapki w aspekcie strukturalnym i językowym wzorców gatunkowych dla Słowian ze wschodu (na podstawie pisemnych prac certyfikatowych z roku 2019, poziom B1), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 209–224.pl
dc.referencesPrzechodzka G., Hudy W., 2021, Interferencje leksykalne w wypowiedziach pisemnych Słowian ze Wschodu (na podstawie pisemnych prac certyfikatowych z roku 2019, poziom B1), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 28, s. 133–143.pl
dc.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie organizacji egzaminów z języka polskiego jako obcego (Dz.U. z 2016 r., poz. 405).pl
dc.referencesTerka B., 2021, Sposób testowania znajomości aspektu w państwowych egzaminach certyfikatowych z języka polskiego jako obcego na poziomie B1 w świetle nowych badań nad dokonanością/niedokonanością czasownika, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 28, s. 47–58.pl
dc.referencesUstawa z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie Ustawy o języku polskim oraz Ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz.U. z 2015 r., poz. 1132).pl
dc.referencesZarzycka G., 2016, Wpływ egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego na status polszczyzny w świecie oraz na zmiany w glottodydaktyce polonistycznej, „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN”, t. LXII, s. 223–227.pl
dc.contributor.authorEmailiwona.dembowska-wosik@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.32.15
dc.relation.volume32


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0