Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHe, Chundong
dc.contributor.authorGębuś, Szymon
dc.date.accessioned2025-08-26T11:05:38Z
dc.date.available2025-08-26T11:05:38Z
dc.date.issued2025-08-22
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56214
dc.description.abstractThis article aims to compactly present Polish studies at Jilin International Studies University (JISU) in Changchun, China. Established in 2019, the section has not yet been concisely presented in Polish academic literature. Therefore, the text attempts to fill the existing gap by presenting the background, methods, and textbooks used in teaching Polish, and providing basic information about the faculty. The article is primarily informative in nature. In the appendix, the Readers can find a handful of accounts offered by the alumni of JISU, who are currently continuing their studies at Polish universities.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest skrótowe, syntetyczne przedstawienie polonistyki na Uniwersytecie Studiów Międzynarodowych Jilin (JISU), znajdującym się w Changchun w Chinach. Studia polonistyczne na tej uczelni zostały utworzone w 2019 r., nie doczekały się jednak jak dotąd syntetycznego przedstawienia w polskim piśmiennictwie akademickim. W tekście artykułu skupiono się zatem na opisie wybranych aspektów tych studiów. Przedstawiono ich początki oraz stan obecny. Uwzględniono przy tym przede wszystkim metody dydaktyczne stosowane w nauczaniu języka polskiego jako obcego oraz podręczniki używane w trakcie zajęć, zostały też podane podstawowe informacje dotyczące byłych i obecnych wykładowców języka polskiego jako obcego. Artykuł ma przede wszystkim charakter informacyjny. Stąd też bazą jego przygotowania było zebranie i wyselekcjonowanie odpowiednich faktów, dzięki którym można było przedstawić Czytelnikowi adekwatny, możliwie obiektywny obraz całej uczelni oraz funkcjonujących na niej studiów polonistycznych. W artykule informacje te zostały uporządkowane w kilku rozdziałach. Zostały one ponadto uzupełnione wypowiedziami byłych studentów polonistyki na JISU, którzy obecnie kontynuują studia na polskich uniwersytetach. Autorzy mają nadzieję, że ich artykuł pozwoli na poszerzenie wiedzy dotyczącej wskazanej w tytule uczelni.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectglottodidacticsen
dc.subjectPolish studiesen
dc.subjectPolish language in Chinaen
dc.subjectJilin International Studies Universityen
dc.subjectglottodydaktykapl
dc.subjectpolonistykapl
dc.subjectjęzyk polski w Chinachpl
dc.subjectUniwersytet Studiów Międzynarodowych Jilinpl
dc.titleJęzyk polski na Uniwersytecie Studiów Międzynarodowych Jilin. Zarys struktury organizacyjnej i praktyki dydaktycznejpl
dc.title.alternativePolish language instruction at Jilin International Studies University. An outline of the organizational structure and teaching practicesen
dc.typeArticle
dc.page.number151-167
dc.contributor.authorAffiliationHe, Chundong - Jilin International Studies University Faculty of Central and Eastern European Languages Polish Language Departmentpl
dc.contributor.authorAffiliationGębuś, Szymon - Sun Yat-sen University, School of Foreign Languages, Department of Germanpl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesGębal P., Miodunka W., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.pl
dc.referencesJanowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.pl
dc.referencesJasińska A., Kajak P., Wegner T. (red.), 2021, Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa.pl
dc.referencesKomorowska H., 2015, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.pl
dc.referencesKrajka J., 2009, Lekcja a metoda nauczania. Modele lekcji języka obcego, w: H. Komorowska (red.), Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa, s. 83–95.pl
dc.referencesLeśniewska K., 2018, Lektorat języka polskiego na Uniwersytecie w Zhaoqing. Rozwój, perspektywy, wyzwania, w: Y. Mao (red.), Spotkania polonistyk trzech krajów – Chiny, Korea, Japonia. Rocznik 2016/2017, Warszawa, s. 445–456.pl
dc.referencesLi Y., 2012, Po polsku nie tylko się mówi! Metodyka nauczania kultury w dydaktyce polonistycznej w Chinach, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (10), s. 263–273.pl
dc.referencesMalejka J., 2020, Wykorzystanie podejścia międzykulturowego w nauczaniu języka polskiego w Chinach na przykładzie kuchni, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (26), s. 77–90.pl
dc.referencesMalejka J., 2021a, Nowe wyzwania glottodydaktyki polonistycznej w Chińskiej Republice Ludowej, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, nr 30, s. 187–206.pl
dc.referencesMalejka J., 2021b, Podejście międzykulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego w Chinach, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N: Educatio Nova”, vol. 6, s. 467–485.pl
dc.referencesMao R., 2018, Chińscy studenci o rocznych stażach językowych w Polsce, „Kwartalnik Polonicum”, nr 30, s. 57–66.pl
dc.referencesPietrzak S., 2021, Motywacja i styl nauki chińskich studentów języka polskiego (na podstawie doświadczeń lektorki na Uniwersytecie Syczuańskim w Chengdu), w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 168–177.pl
dc.referencesProkop D., 2017, Język polski i kultura polska w Chinach, Łódź.pl
dc.referencesRuszer A., 2021, Gdy wszystko brzmi i wygląda inaczej… Chińczycy na lekcji polskiego, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy, Kraków, s. 225–244.pl
dc.referencesRuszer A., 2022, Czynniki rozwoju języka polskiego w Chinach, „LingVaria”, R. XVII, nr 2 (23), s. 319–340.pl
dc.referencesSałęga-Bielowicz B., 2021, Dyktando w pracy nad kompetencją rozumienia tekstu słuchanego i kompetencją ortograficzną (przypadek studentów Dalieńskiego Uniwersytetu Języków Obcych), w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 202–213.pl
dc.referencesSzulc A., 1994, Słownik dydaktyki języków obcych, Warszawa.pl
dc.referencesUłańska M., 2021, Świat zaklęty w języku, czyli o różnicach w postrzeganiu polskiej i chińskiej rzeczywistości (na przykładzie zajęć prowadzonych na Uniwersytecie Syczuańskim w Chengdu), w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 141–152.pl
dc.referencesWawrzyniak K., 2021, Dwa programy studiów polonistycznych I stopnia na Pekińskim Uniwersytecie Studiów Międzynarodowych (BISU), w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 107–115.pl
dc.referencesZhao G., 2014, 60 lat pekińskiej polonistyki, „Azja-Pacyfik”, nr 17, s. 103–113.pl
dc.contributor.authorEmailHe, Chundong - 1192053023@qq.com
dc.contributor.authorEmailGębuś, Szymon - gebus@mail.sysu.edu.cn
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.32.14
dc.relation.volume32


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0