dc.contributor.author | Janowska, Iwona | |
dc.date.accessioned | 2025-08-26T11:05:37Z | |
dc.date.available | 2025-08-26T11:05:37Z | |
dc.date.issued | 2025-08-22 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/56209 | |
dc.description.abstract | The aim of the article is to show, in the context of changes in the development of European foreign language didactics and the standards developed in this area, the need to change the tasks testing the oral expression of candidates at the Polish as a foreign language certificate examination. Against the background of an analysis of the currently used examination sets and the oral skills assessed by them (at B1, B2 and C2 levels), it is proposed to apply elements of an action-media approach to Polish language testing. | en |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest ukazanie – w kontekście zmian rozwoju europejskiej dydaktyki językowej i wypracowanych w jej obszarze standardów – potrzeby zmiany zadań testujących wypowiedzi ustne zdających na egzaminie certyfikatowym z języka polskiego jako obcego. Na tle analizy obecnie stosowanych zestawów egzaminacyjnych oraz ocenianych za ich pomocą umiejętności ustnych (na poziomach B1, B2 oraz C2) zaproponowano zastosowanie elementów podejścia działaniowo-mediacyjnego do testowania polszczyzny. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | testowanie, język polski jako obcy | pl |
dc.subject | ESOKJ | pl |
dc.subject | CEFR-CV | pl |
dc.subject | podejście ukierunkowane na działanie | pl |
dc.subject | działania interakcyjne | pl |
dc.subject | działania mediacyjne | pl |
dc.subject | tests | en |
dc.subject | Polish for foreigners | en |
dc.subject | CEFR | en |
dc.subject | CEFR-CV | en |
dc.subject | action-oriented approach | en |
dc.subject | interactive activities | en |
dc.subject | mediation activities | en |
dc.title | Wypowiedź ustna na egzaminie certyfikatowym z języka polskiego jako obcego – w stronę podejścia działaniowego i mediacji językowej | pl |
dc.title.alternative | Speaking at the certificate examination in Polish as a foreign language – towards an action-oriented approach and linguistic mediation | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 79-93 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Polonistyki, Instytut Glottodydaktyki Polonistycznej, Zakład Języka Polskiego jako Obcego | pl |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Bednarska D., Machowska J., Majcher-Legawiec U., Rabiej A., 2021, RAZEM po polsku. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego. Poziom A2, Kraków. | pl |
dc.references | Bucko D., Prizel-Kania A., Rogala D., 2022, RAZEM po polsku. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego. Poziom B1, Kraków. | pl |
dc.references | Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume [CEFR-CV], 2020, Strasbourg, https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4 [15.09.2024]. | pl |
dc.references | Egzamin z języka polskiego, www.certyfikatpolski.pl [15.05.2025]. | pl |
dc.references | Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa. | pl |
dc.references | Janowska I., 2006, Testowanie sprawności mówienia w certyfikatowych testach biegłości dla poziomów B1, B2 i C2, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Sprawności przede wszystkim, Kraków, s. 187–196. | pl |
dc.references | Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków. | pl |
dc.references | Janowska I., 2015, Umiejętność tworzenia wypowiedzi ustnej w świetle zaleceń Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego i Standardów wymagań egzaminacyjnych, w: E. Lipińska, Seretny (red.), Umiejętność rozumienia i tworzenia tekstów w świetle „Standardów wymagań egzaminacyjnych” oraz „Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego”, Kraków, s. 109–121. | pl |
dc.references | Janowska I., 2020, Zadaniowa koncepcja kształcenia językowego w materiałach do nauczania języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 505–526. | pl |
dc.references | Janowska I., 2022, „Zaanektowany” system certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego – stan obecny, „Poradnik Językowy”, nr 4, s. 7–20. | pl |
dc.references | Janowska I., 2023, Działania mediacyjne w certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego. Czas na (r)ewolucję, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 217–231. | pl |
dc.references | Komorowska H., 1999, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa. | pl |
dc.references | Miodunka W.T., 2013, 10-lecie certyfikacji języka polskiego jako obcego i jej wpływ na nauczanie polszczyzny cudzoziemców, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 16–22. | pl |
dc.references | Miodunka W.T., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków. | pl |
dc.references | Piccardo E., North B., 2019, The Action-oriented Approach: A Dynamic Vision of Language Education, Bristol. | pl |
dc.contributor.authorEmail | iwona.janowska@uj.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.32.09 | |
dc.relation.volume | 32 | |