Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŁowczanin-Łaszkiewicz, Agnieszka
dc.date.accessioned2025-08-14T09:33:09Z
dc.date.available2025-08-14T09:33:09Z
dc.date.issued2002
dc.identifier.otherRPS4722
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56130
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractCelem rozprawy jest prześledzenie sposobów, w jakie śmierć i umieranie były przedstawiane w angielskiej powieści od czasów „Robinsona Crusoe” (1719) autorstwa Daniela Defoe, uważanego przez krytyków za twórcę tego gatunku na ziemiach angielskich, aż po ostatnią reprezentację „klasycznego gotyku” — „Melmoth the Wanderer” autorstwa Charlesa Roberta Maturina (1820). Autorka udowodnia, że śmierć miała swoje miejsce i była przedmiotem zainteresowania autorów powieści epoki rozumu, która również wypracowała sposoby radzenia sobie ze śmiercią typowe dla powstającego gatunku gotyckiego; wykazuje także, że powieści napisane przed epoką wiktoriańską – okresem szczególnie bogatym w ujęcia śmierci – nie wykazują tematycznej pustki w zakresie zagadnienia śmierci. Materiał badawczy obejmuje okres stu lat — dysertacja dotyczy dziewięciu różnych autorów o często zróżnicowanym pochodzeniu społecznym, intelektualnym i ideologicznym, piszących w różnych okresach historycznych i na różnych etapach rozwoju teoretycznego i praktycznego powieści oraz w czasach zmieniającego się podejścia do śmiertelności: Daniel Defoe, Samuel Richardson, Tobias Smollett, Laurence Sterne, Horace Walpole, Charles Robert Maturin, Ann Radcliffe, Matthew G. Lewis, Mary Shelley.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectśmierć w literaturzepl_PL
dc.subjectpowieść gotyckapl_PL
dc.subjectliteratura angielska XVIII i XIX wiekupl_PL
dc.subjectśmierć w kulturzepl_PL
dc.subjectgotycyzm w kulturzepl_PL
dc.subjectEnglish novel of the 18th and 19th centuriespl_PL
dc.subjectGothic in culturepl_PL
dc.subjectdeath in literaturepl_PL
dc.titleDeath and Dying in the English Novel 1719–1820pl_PL
dc.title.alternativeŚmierć i umieranie w powieści angielskiej w latach 1719–1820pl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number289pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Literatury i Kultury Angielskiejpl_PL
dc.dissertation.directorNałęcz-Wojtczak, Jolanta


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe