dc.contributor.author | Łowczanin-Łaszkiewicz, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2025-08-14T09:33:09Z | |
dc.date.available | 2025-08-14T09:33:09Z | |
dc.date.issued | 2002 | |
dc.identifier.other | RPS4722 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/56130 | |
dc.description | Z uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY). | pl_PL |
dc.description.abstract | Celem rozprawy jest prześledzenie sposobów, w jakie śmierć i umieranie były przedstawiane w angielskiej powieści od czasów „Robinsona Crusoe” (1719) autorstwa Daniela Defoe, uważanego przez krytyków za twórcę tego gatunku na ziemiach angielskich, aż po ostatnią reprezentację „klasycznego gotyku” — „Melmoth the Wanderer” autorstwa Charlesa Roberta Maturina (1820). Autorka udowodnia, że śmierć miała swoje miejsce i była przedmiotem zainteresowania autorów powieści epoki rozumu, która również wypracowała sposoby radzenia sobie ze śmiercią typowe dla powstającego gatunku gotyckiego; wykazuje także, że powieści napisane przed epoką wiktoriańską – okresem szczególnie bogatym w ujęcia śmierci – nie wykazują tematycznej pustki w zakresie zagadnienia śmierci. Materiał badawczy obejmuje okres stu lat — dysertacja dotyczy dziewięciu różnych autorów o często zróżnicowanym pochodzeniu społecznym, intelektualnym i ideologicznym, piszących w różnych okresach historycznych i na różnych etapach rozwoju teoretycznego i praktycznego powieści oraz w czasach zmieniającego się podejścia do śmiertelności: Daniel Defoe, Samuel Richardson, Tobias Smollett, Laurence Sterne, Horace Walpole, Charles Robert Maturin, Ann Radcliffe, Matthew G. Lewis, Mary Shelley. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Projekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | śmierć w literaturze | pl_PL |
dc.subject | powieść gotycka | pl_PL |
dc.subject | literatura angielska XVIII i XIX wieku | pl_PL |
dc.subject | śmierć w kulturze | pl_PL |
dc.subject | gotycyzm w kulturze | pl_PL |
dc.subject | English novel of the 18th and 19th centuries | pl_PL |
dc.subject | Gothic in culture | pl_PL |
dc.subject | death in literature | pl_PL |
dc.title | Death and Dying in the English Novel 1719–1820 | pl_PL |
dc.title.alternative | Śmierć i umieranie w powieści angielskiej w latach 1719–1820 | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 289 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Literatury i Kultury Angielskiej | pl_PL |
dc.dissertation.director | Nałęcz-Wojtczak, Jolanta | |