Show simple item record

dc.contributor.authorŁowczanin-Łaszkiewicz, Agnieszka
dc.date.accessioned2025-08-14T09:33:09Z
dc.date.available2025-08-14T09:33:09Z
dc.date.issued2002
dc.identifier.otherRPS4722
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56130
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractCelem rozprawy jest prześledzenie sposobów, w jakie śmierć i umieranie były przedstawiane w angielskiej powieści od czasów „Robinsona Crusoe” (1719) autorstwa Daniela Defoe, uważanego przez krytyków za twórcę tego gatunku na ziemiach angielskich, aż po ostatnią reprezentację „klasycznego gotyku” — „Melmoth the Wanderer” autorstwa Charlesa Roberta Maturina (1820). Autorka udowodnia, że śmierć miała swoje miejsce i była przedmiotem zainteresowania autorów powieści epoki rozumu, która również wypracowała sposoby radzenia sobie ze śmiercią typowe dla powstającego gatunku gotyckiego; wykazuje także, że powieści napisane przed epoką wiktoriańską – okresem szczególnie bogatym w ujęcia śmierci – nie wykazują tematycznej pustki w zakresie zagadnienia śmierci. Materiał badawczy obejmuje okres stu lat — dysertacja dotyczy dziewięciu różnych autorów o często zróżnicowanym pochodzeniu społecznym, intelektualnym i ideologicznym, piszących w różnych okresach historycznych i na różnych etapach rozwoju teoretycznego i praktycznego powieści oraz w czasach zmieniającego się podejścia do śmiertelności: Daniel Defoe, Samuel Richardson, Tobias Smollett, Laurence Sterne, Horace Walpole, Charles Robert Maturin, Ann Radcliffe, Matthew G. Lewis, Mary Shelley.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectśmierć w literaturzepl_PL
dc.subjectpowieść gotyckapl_PL
dc.subjectliteratura angielska XVIII i XIX wiekupl_PL
dc.subjectśmierć w kulturzepl_PL
dc.subjectgotycyzm w kulturzepl_PL
dc.subjectEnglish novel of the 18th and 19th centuriespl_PL
dc.subjectGothic in culturepl_PL
dc.subjectdeath in literaturepl_PL
dc.titleDeath and Dying in the English Novel 1719–1820pl_PL
dc.title.alternativeŚmierć i umieranie w powieści angielskiej w latach 1719–1820pl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number289pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Literatury i Kultury Angielskiejpl_PL
dc.dissertation.directorNałęcz-Wojtczak, Jolanta


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe