Show simple item record

dc.contributor.authorLachman, Michał
dc.date.accessioned2025-07-23T09:26:48Z
dc.date.available2025-07-23T09:26:48Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.otherRPS4863
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56065
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractNiniejsze dysertacja odnosi się do tekstów i dzieł nie tylko z tradycji brytyjskiej, irlandzkiej czy angielskiej, ale także tych, które należą do szerszego, europejskiego dziedzictwa. Przeprowadzona przez autora analiza ma na celu zrekonstruowanie i opisanie, w jaki sposób dramatopisarze teatru „in-yer-face” odczytywali tradycję i co to ujawnia o ich sztuce, a także o epoce, w której pisali. Kontynuacja i przetrwanie starszych form i tematów jest kształtowane i zniekształcane przez selektywne, subiektywne i wysoce niesystematyczne „odczytywanie” lub „błędne odczytywanie” przeszłości, tak że zapożyczony i przywłaszczony materiał zawsze ujawnia znaczące deformacje, jeśli porównać go z oryginałem. W centrum uwagi wielu kolejnych analiz znajduje się sama natura i znaczenie deformacji. W znacznym stopniu siła omawianych dzieł tkwi w konfrontacji oryginalnego, źródłowego tekstu lub dzieła z nowym, współczesnym materiałem. Natura tak znaczących i wymownych odejść od autentycznych źródeł polega również na mieszaniu i zanieczyszczaniu różnych tradycji w jedno, nowe dzieło o dużej hybrydyczności stylu i znaczenia.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectSarah Kanepl_PL
dc.subjectMark Ravenhillpl_PL
dc.subjectMartin McDonaghpl_PL
dc.subjectConor McPhersonpl_PL
dc.subjectdramatopisarzepl_PL
dc.titleAgainst tradition? English and Irish drama of the 1990s: Sarah Kane, Mark Ravenhill, Martin McDonagh and Conor McPhersonpl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number371pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.dissertation.directorUchman, Jadwiga


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe