dc.contributor.author | Zinkiewicz, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Oleksy, Wiesław | |
dc.date.accessioned | 2025-07-16T06:13:01Z | |
dc.date.available | 2025-07-16T06:13:01Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-969429-6-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55986 | |
dc.description.abstract | Artykuł podejmuje tematykę związaną ze znaczeniem losu i przeznaczenia w kulturze zachodniej i tradycji skandynawskiej. O ile kultura zachodnia jest jasno zdefiniowana i wyrasta z dwóch wielkich tradycji – antyku i chrześcijaństwa, to istnienie osobnej tradycji skandynawskiej jest bardziej problematyczne. Poprzez porównanie koncepcji losu i przeznaczenia oraz odniesienie jej do pojęcia katastrofy dokonuję analizy twórczości jednych z najbardziej znanych twórców związanych ze Skandynawią – Henrika Ibsena i Ingmara Bergmana. Chociaż obaj czerpią z teatru antycznego i Biblii, zatem reprezentują kulturę zachodnią, to ich podejście do przeznaczenia i katastrofy jest również zakorzenione w tradycji skandynawskiej, osadzonej, między innymi, w mitologii nordyckiej i islandzkich sagach. W rezultacie Ibsen i Bergman koncentrują się nie tyle na zagadnieniu obecności przeznaczenia w życiu człowieka lub jego braku, co
na postawie jednostki w obliczu katastrofy i konfrontacji z własnym losem. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Stowarzyszenie Naukowe Archeologów Polskich, Oddział w Łodzi; Instytut Archeologii Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Koniec świata w literaturze i filmie; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | tradycja skandynawska | pl_PL |
dc.subject | katastrofa | pl_PL |
dc.subject | Ingmar Bergman | pl_PL |
dc.subject | Henrik Ibsen | pl_PL |
dc.subject | przeznaczenie | pl_PL |
dc.subject | dramat | pl_PL |
dc.subject | kino autorskie | pl_PL |
dc.title | Katastrofa w tradycji skandynawskiej na podstawie wybranych utworów Ingmara Bergmana i Henrika Ibsena | pl_PL |
dc.title.alternative | Catastrophe in the Scandinavian Tradition Based on Selected Works by Ingmar Bergman and Henrik Ibsen | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 169-197 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Archeologii | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Grzegorz Zinkiewicz – jest adiunktem na Wydziale Studiów Międzynarodowych
i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Jego zainteresowania
obejmują takie obszary, jak literaturoznawstwo, teatr,
kultura wyższa i popularna, media, filozofia i religia. Ze względu na
interdyscyplinarność zainteresowań obecnie zajmuje się zagadnieniem
utopii, szczególnie współczesnym rozumieniem tego terminu
jako sposobu realizacji marzeń o lepszym świecie i impulsem do tej
realizacji.
Wybrane publikacje: monografia William Morris’ Position between
Art and Politics. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing
(2016).
Redakcja tomów zbiorowych: Reinventing Utopian Spaces (red.)
Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, (2022), Shakespeare:
His Infinite Variety. Celebrating the 400th Anniversary of His
Death (red. – współred. Kujawińska-Courtney K.), Łódź: Wydawnictwo
Uniwersytetu Łódzkiego (2017), Some Renaissance / Early Modern
Topoi in the Twenty First Century. (red. – współred. Kujawińska-
-Courtney K.) Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego (2015).
Artykuły: Permanent Liminality in Selected Utopias [w:] Zinkiewicz
G. (red) (2022), Affective Approach to Selected Ingmar Bergman
Films. International Journal of Humanities and Social Sciences
15/1, (2021), Brytyjski socjalizm końca XIX wieku a kwestia
Imperium: John Ruskin i William Morris [w:] K. Kujawińska-Courtney,
Z. Bednarek (red), Imperium Brytyjskie. Rozważania interdyscyplinarne.
Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego (2019). Jest
autorem przekładu na język polski książki Th. Dixona Science and
Religion. A Very Short Introduction (Nauka i religia. Krótkie wprowadzenie)
w serii wydawniczej Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego
(2018). | pl_PL |
dc.references | Anonim. „The Nibelungen Study Guide.” LitCharts. https://cdn.litcharts.com/. Dostęp: 15.03.2024. | pl_PL |
dc.references | Arystoteles, Poetyka. Tłum. S. Siedlecki. Wolne lektury. Pdf. | pl_PL |
dc.references | Becker, A. “Catastrophe vs. Tragedy: An Interview with Annette Becker.” Open Edition Journals, 2014. | pl_PL |
dc.references | Bergman, I. “A Page from my Diary. Programme issued at premiere of the Virgin Spring.” Writings, 1960. https://www.ingmarbergman. se/en/production/page-my-diary. Dostęp: 18.07.2023. | pl_PL |
dc.references | Bergman, I. Laterna Magica. Tłum. Z. Łanowski. Warszawa: Czytelnik, 1991. | pl_PL |
dc.references | Bergman, I. “Thoughts on Demons” (szw.). Om liv och arbete. Tłum. na język angielski BBC, 1998. https://youtu.be/ GNt15SOooqQ. Dostęp: 12.06.2023. | pl_PL |
dc.references | Bergman, I. “Thoughts on Filmmaking”. An Interview with Dick Cavet, 1971. https://youtu.be/FV91bXFkMLw. Dostęp: 12.06.2023. | pl_PL |
dc.references | Eco, U. Imię róży. Tłum. A. Szymanowski. Warszawa: Oficyna Literacka Noir sur Blanc, 2009. | pl_PL |
dc.references | Gee, S. „Beowulf”. Popular Adaptations of Classic Literature. New York Times, 2008. https://www.nytimes.com/. Dostęp: 16.03.2024. | pl_PL |
dc.references | Gokaj, R. , M. Dervishi. “Elements of Ibsen’s Drama: Revision, Anagnorisis and Catastrophe.” Academic Journal of Interdisciplinary Studies (2) 4, 2013, 303–309. | pl_PL |
dc.references | Herman, A. “On the Rise of the Icelandic Saga as Written Literature.” Literary Hub, 2021. https://lithub.com/. Dostęp: 15.03.2024. | pl_PL |
dc.references | James, H. “The Art of Fiction”. Longman’s Magazine 4, 1884, 502–521. | pl_PL |
dc.references | Larusson, H. “Handwritten Journals in 19th- and Early 20th- Century Iceland.” H. Droste i K.S. Nikander (red.), Handwritten Newspapers: An Alternative Medium during the Early Modern and Modern Periods. Handwritten Newspapers (26), 2019: 147–170. | pl_PL |
dc.references | Lindow, J. “The Nature of Mythic Time”. Handbook of Norse Mythology. Santa Barbara: ABC Clio, 2001. | pl_PL |
dc.references | Macrae, F. “Norns and Moirai: The Fates of Norse and Greek Mythology”. Edinburgh’s University History, Classics and Archaeology Magazine, 2022. https://retrospectjournal. com/2022/02/27/norns-and-moirai-the-fates-of-norse-and-greekmythology/. Dostęp: 30.06.2023. | pl_PL |
dc.references | Mueller, M. Comparative Mythology. London: Routledge, 1909. | pl_PL |
dc.references | “Nornor”. Nordisk familjebok, 2nd edition. Red. Th. Westerin. Stockholm: Nordisk Familjeboks Forlags Aktiebolag, 1913, 1460. | pl_PL |
dc.references | Partyga, E. Ibsenowskie konstelacje. Ćwiczenia w patrzeniu i czytaniu. Warszawa: Instytut Polskiej Akademii Nauk, 2016. | pl_PL |
dc.references | Roesdahl, E. “Pagan Beliefs, Christian Impact and Archeology – A Danish View”. A. Faulkes iR. Perkins (red.). Viking Revaluations: Viking Society Centenary Symposium, 14–15 Maj 1992. London: Viking Society for Northern Research, University College London, 1992. | pl_PL |
dc.references | Sjöberg, Th. Ingmar Bergman: miłość, seks i zdrada. Tłum. W. Łygaś. Warszawa: Wydawnictwo Albatros, 2018. | pl_PL |
dc.references | Tatar, S. “The Hallucinatory Vision of Playwright Henrik Ibsen.” History and Culture. https://medium.com/christian-history-andculture/ the-biblical-vision-of-henrik-ibsen-d627a2ce758. Dostęp: 12.06.2023. | pl_PL |
dc.references | “The Scandinavian Moment in World Literature.” Projekt Scanmo. Univeristy of Tromso I University of Oslo, Faculty of Humanities, 2020. | pl_PL |
dc.references | Winroth, A. The conversion of Scandinavia: Vikings, Merchants and Missionaries in the Remaking of Northern Europe. New Haven, Yale University Press, 2012. | pl_PL |
dc.references | Wisdom Opata. “Christian Spiritual Meaning of Spiders.” ChurchGists, 2022.https://churchgists.com/christian–spiritualmeaning- of-spiders Dostęp: 20.06.2023. | pl_PL |
dc.references | Goście wieczerzy pańskiej (Nattvardsgästerna). Reż. I. Bergman. Svensk Filmindustri, 1963. | pl_PL |
dc.references | Hańba (Skammen). Reż. I. Bergman. Svensk Filmindustri, 1968. | pl_PL |
dc.references | Jak w zwierciadle (Såsom i en spegel). Reż. I. Bergman. Svensk Filmindustri, 1961. | pl_PL |
dc.references | Milczenie (Tystnaden). Reż. I. Bergman. Svensk Filmindustri, 1963. | pl_PL |
dc.references | Persona (Persona). Reż. I. Bergman. Svensk Filmindustri, 1966. | pl_PL |
dc.references | Siódma pieczęć (Det sjunde inseglet). Reż. I. Bergman. AB Svensk Filmindustri, 1957. | pl_PL |
dc.references | Tam, gdzie rosną poziomki (Smultronstället). Reż. I. Bergman. Svensk Filmindustri, 1957. | pl_PL |
dc.references | Wakacje z Moniką (Sommaren med Monika). Reż. I. Bergman. Svensk Filmindustri, 1953. | pl_PL |
dc.references | Źródło (Jungfrukällan). Reż. I. Bergman. Janus Films, 1960. | pl_PL |
dc.references | Ibsen, H. Brand. Tłum. J. Kasprowicz. Wolnelektury.pl. pdf. | pl_PL |
dc.references | Ibsen, H. Dom lalki (Nora). Tłum. J. Frühling. Warszawa: PIW, 1985. | pl_PL |
dc.references | Ibsen, H. Dzika kaczka. Tłum. J. Frühling. Wrocław: Siedmiogród, 2021. | pl_PL |
dc.references | Ibsen, H. Peer Gynt. Tłum. J. Kasprowicz. Warszawa: Instytut Wydawniczy Biblioteka Polska, 1923. | pl_PL |
dc.references | Ibsen, H. Wróg ludu. Tłum. I. Suesser. Lwów, Złoczów: W. Zukerknadel, 1912. | pl_PL |
dc.discipline | etnologia i antropologia kulturowa | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | nauki o kulturze i religii | pl_PL |
dc.discipline | sztuki filmowe i teatralne | pl_PL |