dc.contributor.author | Kruczkowska, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2025-07-09T10:29:11Z | |
dc.date.available | 2025-07-09T10:29:11Z | |
dc.date.issued | 2003 | |
dc.identifier.other | RPS4604 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55905 | |
dc.description | Z uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY). | pl_PL |
dc.description.abstract | Dysertacja koncentruje się na sposobie, w jaki konflikt w Ulsterze odbijał się w poezji irlandzkiej i jakie role — świadomie lub nieświadomie — przyjmowali w swojej twórczości poeci w tym kontekście. Do szczegółowej analizy wybrano utwory dwóch poetów wywodzących się z protestanckiego Ulsteru: Michaela Longleya i Toma Paulina. W rozdziale pierwszym autorka zarysowuje ogólne tło krytyczne problemów, które omawia: debatę na temat relacji między historią/polityką a literaturą/poezją. Rozdział drugi analizuje sposób, w jaki północnoirlandzcy poeci pojmują rolę swoją i poezji w kontekście konfliktu, a także ich podejście do niego. Rozdział trzeci skupia się na środkach wykorzystywanych do radzenia sobie z tematem konfliktu, a rozdział czwarty na powiązanych kwestiach językowych. Rozdział piąty, jak już wyjaśniłem, przedstawia pokrewieństwa irlandzko-polskie. Część po rozdziale piątym oznaczona gwiazdką omawia ogólną krytykę twórczości Longleya i Paulina. Sytuacja konfliktu północnoirlandzkiego wymusza na poetach przyjęcie ról często pojmowanych w kategoriach odpowiedzialności lub/i powołania, nawet jeśli twierdzą, że nie mają do odegrania żadnej „publicznej” roli w tej sytuacji. Jednym z celów rozprawy jest także poszukiwanie odpowiedzi na pytania o możliwe społeczne funkcje literatury, w tym symboliczne czy znaczeniowe relacje z konfliktem. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Projekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | poezja irlandzka XX wieku | pl_PL |
dc.subject | Michael Longley (1939–2025) | pl_PL |
dc.subject | Tom [Thomas Neilson] Paulin (1949–) | pl_PL |
dc.subject | Irish poetry of the 20th century | pl_PL |
dc.subject | conflict in Ulster | pl_PL |
dc.subject | Konflikt w Irlandii Północnej | pl_PL |
dc.subject | literatura zaangażowana | pl_PL |
dc.title | The role of contemporary Northern Irish poetry in the context of the conflict in Ulster | pl_PL |
dc.title.alternative | Rola współczesnej poezji północnoirlandzkiej w kontekście konfliktu w Ulsterze | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 330+88 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Université Paris III - Sorbonne Nouvelle | pl_PL |
dc.dissertation.director | Wicher, Andrzej | |
dc.dissertation.director | Topia, André | |