Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKruczkowska, Joanna
dc.date.accessioned2025-07-09T10:29:11Z
dc.date.available2025-07-09T10:29:11Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.otherRPS4604
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55905
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractDysertacja koncentruje się na sposobie, w jaki konflikt w Ulsterze odbijał się w poezji irlandzkiej i jakie role — świadomie lub nieświadomie — przyjmowali w swojej twórczości poeci w tym kontekście. Do szczegółowej analizy wybrano utwory dwóch poetów wywodzących się z protestanckiego Ulsteru: Michaela Longleya i Toma Paulina. W rozdziale pierwszym autorka zarysowuje ogólne tło krytyczne problemów, które omawia: debatę na temat relacji między historią/polityką a literaturą/poezją. Rozdział drugi analizuje sposób, w jaki północnoirlandzcy poeci pojmują rolę swoją i poezji w kontekście konfliktu, a także ich podejście do niego. Rozdział trzeci skupia się na środkach wykorzystywanych do radzenia sobie z tematem konfliktu, a rozdział czwarty na powiązanych kwestiach językowych. Rozdział piąty, jak już wyjaśniłem, przedstawia pokrewieństwa irlandzko-polskie. Część po rozdziale piątym oznaczona gwiazdką omawia ogólną krytykę twórczości Longleya i Paulina. Sytuacja konfliktu północnoirlandzkiego wymusza na poetach przyjęcie ról często pojmowanych w kategoriach odpowiedzialności lub/i powołania, nawet jeśli twierdzą, że nie mają do odegrania żadnej „publicznej” roli w tej sytuacji. Jednym z celów rozprawy jest także poszukiwanie odpowiedzi na pytania o możliwe społeczne funkcje literatury, w tym symboliczne czy znaczeniowe relacje z konfliktem.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectpoezja irlandzka XX wiekupl_PL
dc.subjectMichael Longley (1939–2025)pl_PL
dc.subjectTom [Thomas Neilson] Paulin (1949–)pl_PL
dc.subjectIrish poetry of the 20th centurypl_PL
dc.subjectconflict in Ulsterpl_PL
dc.subjectKonflikt w Irlandii Północnejpl_PL
dc.subjectliteratura zaangażowanapl_PL
dc.titleThe role of contemporary Northern Irish poetry in the context of the conflict in Ulsterpl_PL
dc.title.alternativeRola współczesnej poezji północnoirlandzkiej w kontekście konfliktu w Ulsterzepl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number330+88pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversité Paris III - Sorbonne Nouvellepl_PL
dc.dissertation.directorWicher, Andrzej
dc.dissertation.directorTopia, André


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe