Show simple item record

dc.contributor.authorDobrogoszcz, Tomasz
dc.date.accessioned2025-07-09T07:49:35Z
dc.date.available2025-07-09T07:49:35Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.otherRPS4610
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55900
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractDysertacja poświęcona jest współczesnej powieści brytyjskiej, w której autor bada konstrukty tekstowe: autora, narratora i czytelnika. Zakres materiału do analizy został ograniczony do okresu od początku lat osiemdziesiątych do połowy lat dziewięćdziesiątych i obejmuje siedem powieści: „Poor Things” (Alasdair Gray, 1992), „London Fields” (Martin Amis, 1989), „Mantissa” (John Fowles, 1982), „Midnight's Children” (Salman Rushdie, 1981), „Waterland” (Graham Swift, 1983), „Nights At The Circus” (Angela Carter, 1984), „Ever After” (Graham Swift, 1992). Nacisk położony jest raczej na przedmiot wybrany do dyskusji — strony komunikacji narracyjnej jako konstruktów tekstowych; wybrane teksty ujawniają specyficzne cechy: tak więc, na przykład, powieści omówione w rozdziale poświęconym narratorowi wykorzystują pierwszoosobowego udramatyzowanego narratora, podczas gdy te analizowane w rozdziale poświęconym czytelnikowi koncentrują się na reprezentacji udramatyzowanego czytelnika lub narratora. Celem rozprawy jest oparcie analizy hermeneutycznej omawianych powieści na dokładnym zbadaniu ich aspektów strukturalnych. Autor koncentruje się na konstruktywnym procesie krytycznym podejmowanym przez odbiorców tekstów narracyjnych, który tworzy obrazy autora, narratora i czytelnika. Ponadto omawia stosunek współczesnych brytyjskich pisarzy do aktualnych trendów w teorii literatury, wyraźnie podkreślając aspekt metafikcyjności w ich powieściach.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectBritish self-reflexive novelspl_PL
dc.subjectbrytyjska powieść autorefleksyjnapl_PL
dc.subjectliteratura brytyjska XX wiekupl_PL
dc.subjectBritish literature of the 20th centurypl_PL
dc.subjectmetafictionpl_PL
dc.subjectmetafikcjapl_PL
dc.subjectkonstrukty w literaturzepl_PL
dc.subjectconstructs in literaturepl_PL
dc.titleAuthor, Narrator and Reader as Textual Constructs in the Contemporary Self-Reflexive British Novelpl_PL
dc.title.alternativeAutor, narrator i czytelnik jako konstrukty tekstowe we współczesnej autorefleksyjnej powieści brytyjskiejpl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number239pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Literatury i Kultury Angielskiejpl_PL
dc.dissertation.directorEdelson, Maria


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe