dc.contributor.author | Kaczmarek, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2025-07-01T09:56:21Z | |
dc.date.available | 2025-07-01T09:56:21Z | |
dc.date.issued | 2001 | |
dc.identifier.other | RPS4290 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55819 | |
dc.description | Z uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY). | pl_PL |
dc.description.abstract | Rozprawa ma na celu przede wszystkim kontrastywną analizę walencji, która — w oparciu o teksty podręcznika glottodydaktycznego — przyczynia się także do użyteczności gramatyki walencyjnej. Stwarza to warunki do oceny wartości dydaktycznej i przydatności podręcznika „Dein Deutsch”. Celem jest z jednej strony analiza materiałów dydaktycznych „Dein Deutsch” dla szkół średnich (t. 1-3) w odniesieniu do struktur walencyjnych czasowników niemieckich, a z drugiej strony analiza struktur walencyjnych czasowników niemieckich w sposób konfrontacyjny. Badanie jest analizą kontrastywną, w której niemieckie czasowniki są zestawiane z ich polskimi odpowiednikami i omawiane są różnice między niemieckim i polskim. Porównanie niemiecko-polskie ma przede wszystkim na celu podkreślenie czasowników, które są szczególnie podatne na interferencję. Czasowniki są analizowane za pomocą modelu walencyjnego, który opiera się na dwóch podstawowych koncepcjach walencyjnych: autorstwa G. Helbiga i U. Engela. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Projekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II. | pl_PL |
dc.language.iso | de | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | gramatyka walencyjna języka niemieckiego | pl_PL |
dc.subject | język niemiecki — walencja | pl_PL |
dc.subject | język niemiecki — gramatyka | pl_PL |
dc.subject | Dein Deutsch dla szkół średnich | pl_PL |
dc.subject | glottodydaktyka języka niemieckiego | pl_PL |
dc.title | Zur valenztheoretischen Überprüfung eines Lehrbuches für den Deutschunterricht — Anhand von „Dein Deutsch” | pl_PL |
dc.title.alternative | O walencyjno-teoretycznym badaniu podręcznika do nauki języka niemieckiego — na przykładzie „Dein Deutsch” | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 546 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Językoznawstwa Niemieckiego i Stosowanego, Zakład Językoznawstwa Niemieckiego | pl_PL |
dc.dissertation.director | Sadziński, Roman | |