Show simple item record

dc.contributor.authorKaczmarek, Hanna
dc.date.accessioned2025-07-01T09:56:21Z
dc.date.available2025-07-01T09:56:21Z
dc.date.issued2001
dc.identifier.otherRPS4290
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55819
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractRozprawa ma na celu przede wszystkim kontrastywną analizę walencji, która — w oparciu o teksty podręcznika glottodydaktycznego — przyczynia się także do użyteczności gramatyki walencyjnej. Stwarza to warunki do oceny wartości dydaktycznej i przydatności podręcznika „Dein Deutsch”. Celem jest z jednej strony analiza materiałów dydaktycznych „Dein Deutsch” dla szkół średnich (t. 1-3) w odniesieniu do struktur walencyjnych czasowników niemieckich, a z drugiej strony analiza struktur walencyjnych czasowników niemieckich w sposób konfrontacyjny. Badanie jest analizą kontrastywną, w której niemieckie czasowniki są zestawiane z ich polskimi odpowiednikami i omawiane są różnice między niemieckim i polskim. Porównanie niemiecko-polskie ma przede wszystkim na celu podkreślenie czasowników, które są szczególnie podatne na interferencję. Czasowniki są analizowane za pomocą modelu walencyjnego, który opiera się na dwóch podstawowych koncepcjach walencyjnych: autorstwa G. Helbiga i U. Engela.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isodepl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectgramatyka walencyjna języka niemieckiegopl_PL
dc.subjectjęzyk niemiecki — walencjapl_PL
dc.subjectjęzyk niemiecki — gramatykapl_PL
dc.subjectDein Deutsch dla szkół średnichpl_PL
dc.subjectglottodydaktyka języka niemieckiegopl_PL
dc.titleZur valenztheoretischen Überprüfung eines Lehrbuches für den Deutschunterricht — Anhand von „Dein Deutsch”pl_PL
dc.title.alternativeO walencyjno-teoretycznym badaniu podręcznika do nauki języka niemieckiego — na przykładzie „Dein Deutsch”pl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number546pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Językoznawstwa Niemieckiego i Stosowanego, Zakład Językoznawstwa Niemieckiegopl_PL
dc.dissertation.directorSadziński, Roman


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe