Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAdamczewska-Baranowska, Izabella
dc.date.accessioned2025-05-05T08:12:56Z
dc.date.available2025-05-05T08:12:56Z
dc.date.issued2024-12-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55496
dc.description.abstractThe subject of the article is the performative-affective turn in literary writing about the city. The semiotics and hermeneutics of the city (viewed as an organized and meaningful space) have been replaced by participation in the city-as-event or – as Ewa Rewers put it – the “city-as-site of events.” This shift is evident in subjective documents and autotheories, such as Wielowarstwie. Donosy (z) ciała miasta by Magdalena Skrzypczak (2022) and ŁDZ. Osobliwy alfabet miasta by Krystian Darmach (2023), which I propose to call textual drifts, drawing on the theory of the situationists.en
dc.description.abstractTematem artykułu jest performatywno-afektywny zwrot w literackim pisaniu o mieście. Semiotyka i hermeneutyka miasta (traktowanego jako przestrzeń zorganizowana i znacząca) zastąpiona została przez uczestnictwo w mieście-zdarzeniu czy – jak to ujęła Ewa Rewers – „mieście – miejscu zdarzeń”. Tak dzieje się w subiektywnych dokumentach i autoteoriach – Wielowarstwiu. Donosach (z) ciała miasta Magdaleny Skrzypczak (2022) i ŁDZ. Osobliwym alfabecie miasta Krystiana Darmacha (2023) – które proponuję nazwać tekstowymi dryfami, nawiązując do teorii sytuacjonistów.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectsytuacjonizmpl
dc.subjectdryfpl
dc.subjectautoteoriapl
dc.subjectŁódź w literaturzepl
dc.subjectperformatykapl
dc.subjectmiastopl
dc.subjectsituationismen
dc.subjectdriften
dc.subjectautotheoryen
dc.subjectŁódź in literatureen
dc.subjectperformativityen
dc.subjectcityen
dc.titleOd chorografii do choreografii. Łódzkie dryfy Magdaleny Skrzypczak i Krystiana Darmachapl
dc.title.alternativeFrom Chorography to Choreography Łódź Drifts by Magdalena Skrzypczak and Krystian Darmachen
dc.typeArticle
dc.page.number241-256
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBańko Mirosław, Z historii antyleksykografii, wyd. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021, https://doi.org/10.31338/uw.9788323553557pl
dc.referencesBaryga Iwona, „Donosy rzeczywistości” Mirona Białoszewskiego, „Prace Polonistyczne” 1982, nr 38, s. 241–271.pl
dc.referencesBogołębska Barbara, Abecadła (alfabety) – popularna forma prozy wspomnieniowej, [w:] Literatura polska 1990–2000, red. T. Cieślak, K. Pietrych, t. 2, Zielona Sowa, Kraków 2002, s. 186–196.pl
dc.referencesCieślak Tomasz, Łódź. Szkice o literaturze, przestrzeni i historii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023.pl
dc.referencesDarmach Krystian, ŁDZ. Osobliwy alfabet miasta, Wydawnictwo Części Proste, Gdańsk 2023.pl
dc.referencesDarmach Krystian, Zapisywanie świata. W poszukiwaniu antropografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, https://doi.org/10.18778/8142-784-5pl
dc.referencesElkin Lauren, Flâneuse. Women Walk the City in Paris, New York, Tokyo, Venice, and London, Random House UK, London 2017.pl
dc.referencesFournier Lauren, Autotheory as Feminist Practice in Art, Writing, and Criticism, The MIT Press, London 2021, https://doi.org/10.7551/mitpress/13573.001.0001pl
dc.referencesKnapik Agata, Radykalne projekty wnętrz grupy UFO jako przykład architektury narracyjnej, „Quart” 2018, nr 2, s. 88–107.pl
dc.referencesKonończuk Elżbieta, Przestrzeń „uzmysłowiona”. Psychogeografia miasta w Japońskim wachlarzu Joanny Bator, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2014, nr 5, s. 47-58.pl
dc.referencesKsiężyk Rafał, Wywracanie kultury. O dandysach, hipsterach, mutantach, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2018.pl
dc.referencesMüller Alicja, Sobątańczenie. Między choreografią a narracją, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017.pl
dc.referencesPrzewodnik dla dryfujących. Antologia sytuacjonistycznych tekstów o mieście, wyb. Kwaterko Mateusz, Krzaczkowski Paweł, Bęc Zmiana, Warszawa 2015.pl
dc.referencesRewers Ewa, Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Universitas, Kraków 2005.pl
dc.referencesRott Dariusz, Staropolskie chorografie. Początki – rozwój – przemiany gatunku, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1995.pl
dc.referencesRutkowski Krzysztof, Warszawskie pasaże, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2017.pl
dc.referencesRybicka Elżbieta, Modernizowanie miasta. Zarys problematyki urbanistycznej w nowoczesnej literaturze polskiej, Universitas, Kraków 2003.pl
dc.referencesRybicka Elżbieta, Poza pisanie/czytanie miasta, „Teksty Drugie” 2007, nr 3, s. 107–112.pl
dc.referencesSkrzypczak Magdalena, Doświadczanie przestrzeni w figurach wędrownych, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2013, nr 2, s. 239–257.pl
dc.referencesSkrzypczak Magdalena, Ekspresja trajektorii w figurach wędrownych – próba kinetyczno-literackiej optyki, „Studia Poetica” 2014, nr 2, s. 51–61.pl
dc.referencesSkrzypczak Magdalena, Fermentacja codzienności w doświadczeniu podmiotu twórczego. Rekonesans, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2017, nr 1, s. 135–145.pl
dc.referencesSkrzypczak Magdalena, Wielowarstwie. Donosy (z) ciała miasta, Stowarzyszenie Literackie im. K.K. Baczyńskiego, Łódź 2022.pl
dc.referencesSzalewska Katarzyna, Urbanalia – miasto i jego teksty. Humanistyczne studia miejskie, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2017.pl
dc.referencesZeidler-Janiszewska Anna, Dryfujący flâneur, czyli o sytuacjonistycznej transformacji doświadczenia miejskiej przestrzeni, [w:] Przestrzeń, filozofia i architektura. Osiem rozmów o poznawaniu, produkowaniu i konsumowaniu przestrzeni, red. E. Rewers, Wydawnictwo Humaniora, Poznań 1999.pl
dc.contributor.authorEmailizabella.adamczewska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.69.12
dc.relation.volume69


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0