Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMazan-Mazurkiewicz, Alicja
dc.date.accessioned2025-05-05T08:12:55Z
dc.date.available2025-05-05T08:12:55Z
dc.date.issued2024-12-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55494
dc.description.abstractThe article discusses Joanna Kulmowa’s autobiographical prose work Topography of Thinking (her second strictly autobiographical work), which focuses on the author’s pre-war childhood spent in Łódź. The examination of Topography of Thinking is preceded by a brief outline of Kulmowa’s creative personality and a summary of her biography, with an emphasis on the framework of cultural geography. It also mentions the teenage debut of Joasia in 1945 in the Łódź children’s magazine Przyjaciel.Topography of Thinking itself is analyzed within the context of previous diverse interpretations: as Łódź nostalgia (Barbara Bogołębska), childhood anthropology (Urszula Chęcińska), Holocaust trauma and authorial self-reconstruction (Inga Iwasiów). The article also follows a paedial thread, exploring traces of childhood preserved in the memories shared by the elderly poet, indicating the hypothetical seeds of Kulmowa’s later work as “the first lady of Polish poetry for children” (as Grzegorz Leszczyński describes her) that may already have been present in her childhood.en
dc.description.abstractArtykuł dotyczy autobiograficznej prozy Joanny Kulmowej Topografia myślenia (drugiego ściśle autobiograficznego utworu w jej dorobku), dotyczącej przedwojennego dzieciństwa autorki, przeżytego w Łodzi. Rozważania o Topografii myślenia poprzedza krótki zarys osobowości twórczej Kulmowej i przypomnienie biografii autorki, z naciskiem na ramy geografii kulturalnej. Wspomniany też został debiut nastoletniej Joasi w 1945 r. w łódzkim czasopiśmie dla dzieci, „Przyjacielu”.Sama Topografia myślenia usytuowana została w kontekście dotychczasowych zróżnicowanych propozycji jej odczytania: w kontekście łódzkiej nostalgii (Barbara Bogołębska), antropologii dzieciństwa (Urszula Chęcińska), traumy Zagłady i autorskiej autorekonstrucji (Inga Iwasiów). W artykule podjęty został trop paidialny: odszukiwanie rysów dziecięcych zapisanych we wspomnieniu snutym przez wiekową poetkę – ze wskazaniem także na hipotetycznie tkwiące już w dzieciństwie zalążki późniejszej twórczość Kulmowej jako „pierwszej damy polskiej poezji dla dzieci” (wedle określenia Grzegorza Leszczyńskiego).pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectJoanna Kulmowapl
dc.subjectautobiografiapl
dc.subjectŁódźpl
dc.subjectdzieciństwopl
dc.subjecttraumapl
dc.subjectJoanna Kulmowaen
dc.subjectautobiographyen
dc.subjectŁódźen
dc.subjectchildhooden
dc.subjecttraumaen
dc.title„W bezpiecznej Łodzi, w pełnej strachów Łodzi”. Echa dzieciństwa w Topografii myślenia Joanny Kulmowejpl
dc.title.alternative“In Safe Łódź, in Fear-Filled Łódź”: Echoes of Childhood in Topography of Thinking by Joanna Kulmowaen
dc.typeArticle
dc.page.number191-217
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBogołębska Barbara, Wizja czasów minionych w prozie wspomnieniowej Joanny Kulmowej, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Litteraria Polonica” 2006, nr 8, s. 391–398.pl
dc.referencesChęcińska Urszula, Kulmowa jako Kulmowa. Poetycko i pedagogicznie, [w:] Z ducha Orfeusza. Studia o polskiej poezji 2017–2022, red. W. Kass, A. Legeżyńska, J. Ławski, Wydawnictwo Prymat, Białystok-Pranie 2023, s. 49–59.pl
dc.referencesChęcińska Urszula, Pedagogika miejsca według Joanny i Jana Kulmów. Strumiany jako locus educandi, „Biografistyka Pedagogiczna” 2022, nr 2, s. 78–94. https://doi.org/10.36578/BP.2022.07.37pl
dc.referencesChęcińska Urszula, Poetka i paidia. O muzie dziecięcej Joanny Kulmowej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2006.pl
dc.referencesChęcińska Urszula, Transcende te ipsum, O sztuce życia w listach prof. Zygmunta Mysłakowskiego i Joanny Kulmowej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2024. https://doi.org/10.18276/978-83-7972-701-8pl
dc.referencesCichocka Joanna, Historyjka cała jak muszka w polewce pływała, „Przyjaciel. Dwutygodnik dla Starszych Dzieci”1945, nr 1, [s. 16].pl
dc.referencesCzermińska Małgorzata, Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie, wyzwanie, wyd. 2, zmienione, Universitas, Kraków 2020.pl
dc.referencesDomińczak Michał, Zaguła Artur, Typologia łódzkiej kamienicy, Urząd Miasta Łodzi. Biuro Architekta Miasta, Łódź 2016.pl
dc.referencesDraaisma Douwe, Fabryka nostalgii. O fenomenie pamięci wieku dojrzałego, przekł. E. Jusewicz-Kalter, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2010.pl
dc.referencesHertz Benedykt, Ze wspomnień Samowara, „Czytelnik”, Warszawa 1959.pl
dc.referencesIwasiów Inga, Autorekonstrukcje – Joanna Kulmowa, [w:] Pisarstwo kobiet pomiędzy dwoma dwudziestoleciami, red. I. Iwasiów, A. Galant, Universitas, Kraków 2011, s. 11–25.pl
dc.referencesKsiążek-Szczepanikowa Aniela, Słowo wstępne, [w:] Joanna Kulmowa. Biobibliografia, oprac. H. Niedbał, Książnica Szczecińska, Szczecin 1993.pl
dc.referencesKuliczkowska Krystyna, Budujemy mosty dla pana starosty, czyli o czasopismach dla dzieci i młodzieży, „Odrodzenie” 1946, nr 34, s. 6–8.pl
dc.referencesKulmowa Joanna, Ciułanie siebie, Twój Styl, Warszawa 1995.pl
dc.referencesKulmowa Joanna, Leokadia to ja! Rozmawia Jarosław Mikołajewski „Gazeta Wyborcza” 20 stycznia 2005, https://wyborcza.pl/7,75517,2503343.html. [dostęp: 31.05. 2024]pl
dc.referencesKulmowa Joanna, Moja pełnia czyli wiersze lubiane, PIW, Warszawa 2000.pl
dc.referencesKulmowa Joanna, Różne takie zasypianki, Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2005.pl
dc.referencesKulmowa Joanna, Topografia myślenia, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 2001,pl
dc.referencesKulmowa Joanna, Szymborska Wisława, Tak wygląda prawdziwa poetka, podciągnij się! Listy, wstęp, opracowanie i posłowie U. Chęcińska, Wydawnictwo Znak, Kraków 2019.pl
dc.referencesKwiatkowska Agnieszka, Poezja dla dzieci pisana przez kobiety w XX wieku, [w:] Stulecie poetek polskich. Przekroje, tematy, interpretacje, red. J. Grądziel-Wójcik, A. Kwiatkowska, E. Rajewska, E. Soltys-Lewandowska, Universitas, Kraków 2020, s. 95–148.pl
dc.referencesLalak Mirosław, Poetycki debiut Joanny Kulmowej, [w:] Joanna Kulmowa wobec świata literatury, red. U. Chęcińska, Książnica Pomorska, Szczecin 1998, s. 19–29.pl
dc.referencesLegeżyńska Anna, Od kochanki do psalmistki… Sylwetki, tematy i konwencje liryki kobiecej, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2009.pl
dc.referencesLegeżyńska Anna, Ta, Która Śpiewa. Wokół ostatnich wierszy Joanny Kulmowej, [w:] Z ducha Orfeusza. Studia o polskiej poezji 2017–2022, red. W. Kass, A. Legeżyńska, J. Ławski, Wydawnictwo Prymat, Białystok-Pranie 2023, s. 29–48.pl
dc.referencesLeszczyński Grzegorz, Magiczna biblioteka: zbójeckie księgi młodego wieku, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2007.pl
dc.referencesLibera Antoni, Joanna Kulmowa, 37, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 2017 [laudacja] [w:] Z ducha Orfeusza. Studia o polskiej poezji 2017–2022, red. W. Kass, A. Legeżyńska, J. Ławski, Wydawnictwo Prymat, Białystok-Pranie 2023, s. 402–403.pl
dc.referencesMadejski Jerzy, Ciułanie siebie wobec autobiografii, [w:] Joanna Kulmowa wobec świata literatury, red. U. Chęcińska, Książnica Pomorska, Szczecin 1998, s. 77–88.pl
dc.referencesNasiłowska Anna, Joanna Kulmowa (1928–2018), „Podgląd” 2018, nr 3(14), s. 12–14.pl
dc.referencesStankowska Agata, „Uczynić aby posłuchać”. Wiedza i wiara w poezji Joanny Kulmowej, [w:] Joanna Kulmowa wobec świata literatury, red. U. Chęcińska, Książnica Pomorska, Szczecin 1998, s. 47–60.pl
dc.referencesSzymborska Wisława, Poczta literacka czyli jak zostać (lub nie zostać) pisarzem, oprac. T. Walas, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000.pl
dc.referencesSzymborska Wisława, Filipowicz Kornel, Najlepiej w życiu ma twój kot, Listy, Wydawnictwo Znak, Kraków 2016.pl
dc.contributor.authorEmailalicja.mazan@filologia.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.69.10
dc.relation.volume69


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0